Używane autobusy. Mercedes Tourismo (1995-2006)
Mercedes Tourismo to autobus chwalony za dużą wytrzymałość głównych podzespołów. Jego użytkownicy narzekają jednak na jakość wykończenia wnętrza oraz niezbyt wygodne miejsce pracy kierowcy. Do zalet autobusów Mercedesa można zaliczyć dużą wytrzymałość głównych podzespołów, sporą moc silnika, oszczędny napęd i łatwą odsprzedaż. Wady autobusu to z kolei: wysoka cena zakupu, mała podaż na rynku i słabe wykończenie wnętrza.
Tourismo pierwszej generacji produkowane było w tureckich zakładach firmy. Początkowo wytwarzano tam tylko wersję RHD przeznaczoną na krótsze trasy, a od 1998 r. także odmianę SDH o jeszcze bardziej turystycznym charakterze. RDH ma luki bagażowe o pojemności 10,5 m sześc., SDH dysponuje przestrzenią większą o pół m sześc. Ta ostatnia wersja ma także w pełni pneumatyczne zawieszenie i częściej występują w niej ekskluzywne dodatki. Tourismo przeszło jedną dużą modernizację w 2000 r. Przed trzema laty debiutowała druga generacja tego modelu.
Opisywane Tourismo zawsze ma dwie osie (pojazdy drugiej serii występują także w odmianie z trzecią osią wleczoną) i długość niecałe 12 m. Liczba osób, którą w zależności od konfiguracji i roku produkcji może zabrać na swój pokład, wynosi od 44+2 do 50+2. Turecka produkcja odbija się niestety na jakości wnętrza, które nie jest tak dopracowane jak w autobusach EvoBus produkowanych w Niemczech. Kierowcy mają zastrzeżenia do niewygodnego w obsłudze kokpitu i wolnego działania drzwi. Pasażerowie narzekają zaś na utrudniony dostęp do ostatniego rzędu siedzeń.
Starsze pojazdy napędzał silnik V8 o pojemności 14,6 l i mocy od 381 do 421 KM. Jednostka ta nie należy do oszczędnych, ale jej wytrzymałość jest spora. Nowsze auta mają motor R6 o pojemności 11,2 l i sporej mocy 422 KM, który jest oszczędny (pali 26-28 l ON na 100 km). Atutem Mercedesa jest stosowanie silników z popularnych modeli ciężarowych, co przekłada się na łatwy dostęp do tanich zamienników części i fachowej wiedzy. Motory
Tourismo mają jednak dość wrażliwy układ chłodzenia, który warto kontrolować, ponieważ łatwo przegrzać zabudowany z tyłu silnik. Reszta elementów jest bardzo trwała - np. wytrzymałość sprzęgła to nawet 400 tys. km. Jak niemal do każdego autobusu, do Tourismo brakuje używanych części karoseryjnych i mniej typowych elementów mechanicznych - pozostaje drogie ASO. Tourismo ma wysokie ceny na rynku wtórnym, zaś podaż jest niewielka.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Tourismo nie czeka długo na nabywcę. To autobus wytrzymały, przy tym wystarczająco komfortowy. Podstawowe części eksploatacyjne dostaniemy bez problemu, gorzej, gdy przyjdzie nam naprawiać coś mniej typowego. Brak zamienników części czy też elementów używanych to jednak bolączka większości autobusów. Jakość wykonania wnętrza Tourismo mogłaby być lepsza.
Plusy
Duża wytrzymałość głównych podzespołów.
Spora moc silnika.
Oszczędny napęd.
Łatwa odsprzedaż.
Minusy
Wysoka cena zakupu.
Mała podaż na rynku.
Słabe wykończenie wnętrza.
Dopuszczalna masa całkowita |
18.000 kg |
18.000 kg |
Masa własna |
12.500 kg |
11.500 kg |
Liczba miejsc |
50+2 |
51+2 |
Długość |
11.980 mm |
11.990 mm |
Szerokość |
2.500 mm |
2.490 mm |
Wysokość |
3.647 mm |
3.551 mm |
Rozstaw osi |
6.250 mm |
6.090 mm |
Pojemność silnika/cylindry |
11,2 l/R6 |
11,6 l/R6 |
Moc maksymalna |
422 KM |
350 KM |
przy obr/min |
1.900 |
2.000 |
Maksymalny moment obrotowy |
1.750 Nm |
1.500 Nm |
przy obr/min |
1.100 |
800 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
ręczna 8+1 |
Chłodnica |
4.784 zł |
11.600 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
8.040 zł |
9.835 zł |
Reflektor |
922 zł |
330 zł |
Klocki hamulcowe |
1.150 zł |
435 zł |
Filtr oleju |
94 zł |
168 zł |
Filtr powietrza |
405 zł |
480 zł |
Reflektor |
450 zł |
brak |
Zderzak przedni |
1.800 zł |
brak |
Szyba czołowa |
brak |
brak |
Chłodnica |
brak |
brak |
1996 |
670 - 158,0 tys. zł |
756 - 155,8 tys. zł |
1997 |
690 - 247,9 tys. zł |
brak |
1998 |
678 - 269,0 tys. zł |
480 - 191,9 tys. zł |
1999 |
469 - 329,2 tys. zł |
700 - 220,0 tys. zł |
2001 |
210 - 369,0 tys. zł |
brak |
2002 |
468 - 420,0 tys. zł |
420 - 309,0 tys. zł |
2003 |
510 - 448,0 tys. zł |
500 - 355,9 tys. zł |