Samochody ciężarowe. Mercedes-Benz Zetros
Mercedes-Benz zaprezentował niedawno polskim klientom i dziennikarzom Zetrosa, nowy, terenowy samochód ciężarowy z silnikiem umieszczonym przed kabiną i napędem na wszystkie koła. Pojazd jest oferowany w wersji trzyosiowej 2733 A 6x6 oraz dwuosiowej 1833 A 4x4. Nowy Mercedes Zetros doskonale sprawdza się w miejscach katastrof i przy gaszeniu pożarów lasów.
Swoją publiczną premierę nowy Mercedes miał podczas ubiegłorocznych targów IAA w Hanowerze. Produkowany jest w fabryce Mercedesa w Wörth. Przystosowany do eksploatacji w najtrudniejszym terenie. Cechuje go przede wszystkim duża zwrotność i wytrzymałość. Według producenta, Zetros to doskonałe narzędzie w miejscach katastrof, przy gaszeniu pożarów lasów czy w sektorze energetycznym. Koncepcja niskiej zabudowy jest ułatwieniem w transporcie kolejowym i lotniczym.
Biorca organów
Istotą nowej koncepcji pojazdu jest zastosowanie sprawdzonych komponentów pojazdów z napędem na wszystkie koła z seryjnych produkcji typoszeregów Axor/Actros, dostosowanych do warunków terenowych. Są one połączone z innowacyjnym modułem kabiny kierowcy i układu kierowniczego Axora. Pozwala to na ujednolicenie obsługi pojazdów w obrębie jednej floty.
Z długim nosem
Obecnie pojazdy z silnikiem umieszczonym przed kabiną należą do rzadkości, bo konstruktorzy na pierwszym miejscu stawiają maksymalne wykorzystanie długości na potrzeby ładowni. Natomiast jedną z zalet takiego samochodu jest płaska podłoga w niewysokiej kabinie kierowcy, zapewniająca swobodę ruchów. Innym elementem zwiększającym komfort jazdy takim samochodem, zwłaszcza w terenie, jest ulokowanie miejsca kierowcy pomiędzy osiami. Z kolei wygodną i szybką obsługę serwisową umożliwia maska silnika odchylana do przodu.
Układ jezdny off-road
Mercedes-Benz Zetros jest przygotowany do jazdy w najtrudniejszym terenie. Podstawą jest stały napęd na wszystkie koła. Dwustopniowa skrzynia rozdzielcza z przełożeniem redukującym do jazdy terenowej 1:1,69 zwiększa siłę napędową w ekstremalnych warunkach o blisko 70%. Do tego dochodzą załączane mechaniczne blokady mechanizmu różnicowego na osi tylnej, między osiami i na osi przedniej. Właściwości trakcyjne w terenie zwiększają dodatkowo pojedyncze opony, ponieważ koła tylne poruszają się po śladzie kół przednich. Standardowo stosowane są opony w rozmiarze 14.00 R 20. Dopuszczalna głębokość brodzenia wynosi standardowo 800 mm, a dzięki odpowiednim modyfikacjom można ją na życzenie zwiększyć do 1.100 mm.
Znany silnik
Kompaktowy i lekki sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 926 LA z turbodoładowaniem, o pojemności 7,2 l osiąga moc 326 KM i maksymalny moment obrotowy 1.300 Nm w przedziale 1.200-1.600 obr/min. Sprawdził się już w samochodach ciężarowych i terenowych Mercedesa.
Za przenoszenie siły napędowej odpowiada sterowana hydraulicznie skrzynia biegów Mercedes-Benz G 131 wyposażona w osiem biegów do jazdy w przód i bieg pełzający z krótkim przełożeniem. Jeszcze w bieżącym roku dojdzie możliwość zamontowania w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów.
Oś przednia i tylna to wytrzymałe konstrukcje na zwolnicach planetarnych o nacisku na oś wynoszącym maksymalnie 7,5 t (opcjonalnie 9 t, oś przednia) lub 9 t (oś tylna lub osie tylne). Z kolei zastosowanie hamulców bębnowych i resorów piórowych na wszystkich osiach odpowiada przewidywanym trudnym warunkom pracy i ułatwia naprawy, nawet w niekorzystnych warunkach.
Elastyczna koncepcja
Dostępne rozstawy osi Zetrosa wynoszą 4.800 mm (w wersji dwuosiowej) oraz 4.750 + 1.450 mm (w wersji trzyosiowej). Masa podwozia to 8,6 lub 10,5 t, a dopuszczalna masa całkowita 16/18 t lub 25/27 t. Standardowa skrzynia ładunkowa osiąga długość 5,1 m lub 6,2 m, przy czym możliwe są też skrzynie o innych wymiarach. Zetros znajduje się dopiero na początku swojej kariery, a jego koncepcja jest elastyczna i umożliwia w razie potrzeby stworzenie wielu innych wersji tego pojazdu.
Dopuszczalna masa całkowita |
16/18 t (dwuosiowy 4x4), 25/27 t (trzyosiowy 6x6) |
Masa własna podwozia |
8,6 t (4x4), 10,5 t (6x6) |
Rozstaw osi |
4.800 mm (4x4), 4.750 + 1.450 mm (6x6) |
Długość skrzyni ładunkowej |
5,1 m (4x4), 6,2 m (6x6) |
Silnik |
6-cylindrowy, rzędowy turbodiesel OM 926 LA 7,2 l |
Moc maksymalna |
326 KM |
Maks. moment obrotowy |
1.300 Nm przy 1.200-1.600 obr/min |
Napęd |
4x4 i 6x6 |
Zawieszenie |
resory piórowe na wszystkich osiach |
Układ hamulcowy |
bębny na wszystkich kołach |
Skrzynia biegów |
Mercedes-Benz G 131 8-przełożeniowa + bieg pełzający |
Norma emisji spalin |
Euro 5 lub Euro 3 |