Samochody dostawcze. Opel Corsa Van z lat 2001-2006
Na początku dekady Opel poszerzył gamę swych aut przeznaczonych do transportu towarowego o zbudowanego na bazie Corsy vana. W odróżnieniu od osobówki Corsy, Van nie ma drugiego rzędu szyb bocznych. Na podłodze ładowni Opla umieszczono antypoślizgową wykładzinę, a dzięki zaczepom mocującym transportowane ładunki nie przemieszczają się po wnętrzu. Część towarową od dwumiejscowego przedziału osobowego oddziela metalowa siatka.
Corsa Van to dostawczy maluch. Ma zaledwie 3,9 m długości, jest więc o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt cm krótszy od wielu dostawczaków zbudowanych na bazie osobówek segmentu B, np. VW Caddy czy Citroena Berlingo. Mimo to zyskał sporą popularność, bo zapewnia niezły komfort podróżowania. Przyczynia się do tego m.in. spory, jak na małe auto, wynoszący 2.491 mm rozstaw osi (większy niż w Peugeocie 206 Van), a w transporcie dystrybucyjnym ładownia o poj. ponad 100 l jest wystarczająca. Dostępu do przestrzeni towarowej strzeże unoszona (dość wysoko) przeszklona klapa tylna. - Warto zabezpieczyć ją siatką - mówią użytkownicy. W części osobowej brakuje nieco schowków.
W odróżnieniu od osobówki Corsy, Van nie ma drugiego rzędu szyb bocznych. Na podłodze ładowni umieszczono antypoślizgową wykładzinę, a dzięki zaczepom mocującym transportowane ładunki nie przemieszczają się po wnętrzu. Część towarową od dwumiejscowego przedziału osobowego oddziela metalowa siatka. Chwalone są zarówno walory jezdne auta, jak i użytkowość. Corsę Van bardzo dobrze się prowadzi. Krytyczne uwagi zbierają natomiast mało trwałe elementy układu zawieszenia i jakość materiałów, którymi wykończono wnętrze. Jest ono dość ascetyczne, a sama kabina nieduża. Użytkownicy chwalą widoczność z kabiny, choć niektórzy twierdzą, że lusterka mogłyby być nieco większe. Podobnie ze zbiornikiem paliwa, który ma 45 l pojemności. Auto jest zwrotne, na wykonanie koła potrzebuje nieco ponad 10,5 m. Pochwały zbiera układ kierowniczy, a także przeniesienia napędu.
Mocną stroną Corsy Van są silniki. Do wyboru są benzyniak 1.2 o mocy 75 KM i diesel 1.7 w dwóch wariantach mocy (65 i 75 KM), zastąpiony dieslem o poj. 1,3 l (75 KM). Użytkownicy potwierdzają producenckie dane na temat korzystnych parametrów dotyczących spalania, średnie dane faktyczne (przy niedużym obciążeniu) to 7,5-8 l/100 km w przypadku benzyniaka i 6,4-6,9 l w przypadku diesla. Za mankament można uznać słabą uszczelkę pod miską olejową, a także dość kruche końcowe elementy układu wydechowego.
Plusy
Ekonomiczny diesel. Zwrotność doceniana szczególnie w transporcie miejskim. Dobre prowadzenie, precyzyjny układ kierowniczy.
Minusy
Niezbyt trwałe, fabryczne elementy zawieszenia. Marne materiały wykończeniowe. Mały zbiornik paliwa.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Silniki są dość głośne. Radzę nie żyłować ich ponad miarę, bo wtedy hałaśliwość staje się uciążliwa. Kiepskiej jakości paliwo też nie jest ich ulubionym "napojem". Systematycznej kontroli wymagają m.in. elementy zawieszenia i układu wydechowego. Nie radzę zwlekać z ewentualnymi wymianami, bo wówczas kolejne usterki sypią się jedna po drugiej. Na pochwałę zasługuje układ elektryczny.
|
Auto oceniane |
Konkurent |
Dopuszczalna masa całkowita |
1.600 kg |
1.600 kg |
Ładowność |
500 kg |
520 kg |
Długość |
3.817 mm |
3.822 mm |
Szerokość |
1.646 mm |
1.673 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.440 mm |
1.435 mm |
Silnik/pojemność skokowa |
wysokoprężny, common rail, 1.683 ccm |
wysokoprężny, common rail, 1.398 ccm |
Moc maksymalna |
75 KM |
70 KM |
przy obr/min |
4.400 |
4.000 |
Maksymalny moment obrotowy |
165 Nm |
150 Nm |
przy obr/min |
1.800 |
1.750 |
Prędkość maksymalna |
160 km/h |
160 km/h |
Rozmiary przedziału towarowego |
długość |
1.487 mm |
1.479 mm |
szerokość |
1.345 mm |
1.359 mm |
wysokość |
820 mm |
815 mm |
Chłodnica |
790 zł |
800 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
800 zł |
780 zł |
Reflektor |
310 zł |
330 zł |
Tarcza hamulcowa |
170 zł |
200 zł |
Filtr oleju |
25 zł |
30 zł |
Filtr powietrza |
50 zł |
60 zł |
Reflektor |
100 zł |
120 zł |
Zderzak przedni |
120 zł |
135 zł |
Lampa tylna |
70 zł |
60 zł |
Chłodnica |
120 zł |
120 zł |
|
silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto |
silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto |
2002 |
1.7 D / 147 - 11,7 tys. zł |
1.1 / 126 - 11,0 tys. zł |
2003 |
1.2 / 104 - 15,9 tys. zł |
1.1 / 90 - 13,6 tys. zł |
2003 |
1.7 D / 86 - 18,0 tys. zł |
1.4 D / 157- 17,0 tys. zł |
2004 |
1.2 / 119 - 18,5 tys. zł |
1.4 D / 92 - 21,0 tys. zł |
2005 |
1.3 D / 78 - 24,9 tys. zł |
1.1 / 85 - 22,5 tys. zł |
2006 |
1.3 D / 92 - 25,8 tys. zł |
1.4 D / 79 - 24,0 tys. zł |