Spadek zużycia paliwa, emisji spalin i masy własnej oraz wzrost ładowności to cechy nowej generacji kompaktowego samochodu ciężarowego Mitsubishi Fuso Canter. To już siódma generacja Mitsubishi Fuso. Pierwsze samochody z tej serii powstały w 1967 roku. Do tej pory wyprodukowano około 3,5 miliona ciężarówek tego typu
Canter Euro 5 będzie wprowadzany na rynek od jesieni. Do dyspozycji będą wersje o mocy 130 i 145 KM. W lutym 2010 r. dołączy do nich wersja 175-konna.
Jeden w miejsce dwóch
Czterocylindrowy diesel Euro 5 o poj. skokowej 3,0 l zastępuje oba montowane do tej pory silniki 3.0 i 4.9. Ma pokryć spektrum potrzeb Cantera w wersjach o masie całkowitej od 3,5 do 7,5 t.
To konstrukcja z górnymi wałkami rozrządu, czterema zaworami na cylinder, turbosprężarką ze zmienną geometrią turbiny i wtryskiem bezpośrednim common rail. W efekcie wprowadzenia nowego zespołu napędowego można oczekiwać oszczędności na paliwie w granicach 5-8% w stosunku do poprzednika. Jest to efekt optymalizacji zespołu napędowego poprzez lepsze zestopniowanie skrzyni biegów. W odniesieniu do spalania korzystny jest też szeroki zakres maksymalnego momentu obrotowego.
Seryjnie montowany hamulec silnikowy ogranicza zużycie elementów zasadniczego układu hamulcowego. Ponadto zmniejszenie zakresu prac serwisowych obniża koszty przeglądów technicznych o ok. 20%.
EGR i SCR
W obu niższych klasach mocy spaliny są oczyszczane przez system wykorzystujący chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR), katalizator oksydacyjny oraz filtr cząstek stałych. W wypadku najmocniejszego silnika zastosowano kombinację filtra cząstek stałych z systemem selektywnej redukcji katalitycznej SCR, wykorzystującym czynnik redukcyjny AdBlue. Zbiornik AdBlue o poj. 12 l wystarcza na pokonanie 8 tys. km. Kierowca jest informowany o aktualnym poziomie w zbiorniku przez wskaźnik na tablicy rozdzielczej.
Nowa 6-biegowa skrzynia
Po raz pierwszy wszystkie Cantery będą wyposażane w sześciostopniową manualną skrzynię biegów. Schemat zmiany biegów został dostosowany do układu typowo europejskiego. Nowe zestopniowanie przełożeń skrzyni w połączeniu z silnikami o większej mocy umożliwiło zastosowanie wyższego przełożenia tylnego mostu. Dzięki temu eksploatacja odbywa się w niższym zakresie prędkości obrotowej, co przyczynia się do zmniejszenia spalania. Nabywcy Cantera w wypadku prawie wszystkich wersji mogą wybrać jedno z trzech dostępnych przełożeń tylnego mostu.
Kuracja odchudzająca
Projektanci Cantera przeprowadzili kurację odchudzającą: silnik Euro 5 waży mniej od poprzednika, spełniającego wymagania normy Euro 4. Do zmniejszenia masy własnej, oprócz rozwiązań zastosowanych w silniku i skrzyni biegów, przyczynia się wykonany z tworzywa sztucznego zbiornik paliwa. Obniżenie masy własnej zapewniło wszystkim wersjom zwiększenie ładowności. Pojazd o DMC 3,5 t ze standardową kabiną (3S13) ma ładowność większą o 180 kg. W wersji o DMC 7,5 t, łącznie z kierowcą i zbiornikiem paliwa napełnionym w 90%, waży tylko 2.480 kg. Oznacza to, że do dyspozycji pozostaje 5.020 kg na masę zabudowy i przewożonego ładunku - to rekord w tej klasie pojazdów.
Odświeżony wygląd
W wyglądzie pojazdu wprowadzono subtelne zmiany. Nowością jest napis "Fuso" Canter na trapezowej atrapie chłodnicy między dużymi reflektorami - Canter występuje teraz jednolicie na wszystkich rynkach pod marką Fuso. Znak firmowy - trzy diamenty - nie jest już czerwony, lecz połyskuje srebrem. Większy i zamontowany wyżej przedni zderzak nadaje modelowi mocniejszy wygląd.
Wiele wariantów
Nadwozie osadzane jest na tradycyjnej ramie podłużnicowej, a napędzana oś tylna z ogumieniem bliźniaczym zapewnia dobrą trakcję.
Tak jak dotychczas, Canter jako jedyna ciężarówka w swojej klasie dostępna będzie z kabinami o szerokościach: 1.995 mm (seria C Comfort) i 1.695 mm (seria S Standard). W obu wypadkach można zamówić podwójną kabinę. Canter jest oferowany w czterech klasach masy, od 3,5 do 7,5 t DMC i siedmiu wersjach rozstawu osi, od 2.500 do 4.470 mm.
Producent udziela gwarancji na trzy lata lub 100 tys. km przebiegu, a z dodatkowym Certyfikatem Gwarancyjnym na kolejne 50 tys. km. Od wiosny 2010 r. Canter będzie dostępny z silnikami zgodnymi z normą EEV - emisja cząstek stałych niższa o ok. 1/3 w porównaniu do normy Euro 5.
Milioner wśród ciężarówek
Fuso Canter powstaje od 1963 r., obecnie na rynku jest już siódma generacja. W ciągu 46 lat z taśm montażowych zjechało około 3,5 mln Canterów, w tym w ubiegłym roku wyprodukowana została rekordowa liczba 144 tys. egzemplarzy tego modelu. Zapewniło to Canterowi status najliczniej wytwarzanego pojazdu ciężarowego w koncernie Daimler. Na rynek europejski Canter powstaje od 1980 r. w Tramagal, w Portugalii. Produkcja odbywa się według koncepcji japońskiej, ale z wykorzystaniem ok. 70% komponentów pochodzących z Europy. Do tej pory z taśm produkcyjnych w Tramagal zjechało ponad 150 tys. pojazdów.
Silnik |
czterocylindrowy, wysokoprężny o poj. 3,0 l, z górnymi wałkami rozrządu, czterema zaworami na cylinder, turbosprężarką ze zmienną geometrią turbiny i wtryskiem bezpośrednim common rail, Euro 5 |
Wersje mocy |
130 KM* (maks. moment obrotowy 300 Nm przy 1.300-3.000 obr/min) |
145 KM* (370 Nm przy 1.600-2.600 obr/min) |
175 KM* (430 Nm przy 1.600-2.800 obr/min) |
* każda wersja mocy uzyskiwana przy 3.500 obr/min |
Kabiny kierowcy |
o szerokości 1.995 mm (seria C Comfort) i 1.695 mm (seria S Standard) |
DMC od 3,5 do 7,5 t |
Rozstawy osi od 2.500 do 4.470 mm |