Maszyny rolnicze. Nowe wozy Krone AX
Firma Krone powiększyła ofertę swych wozów zbierających. Na rynek trafiły produkty oznaczone: AX 250 (o objętości 25 m sześc. materiału suchego) oraz AX 280 (28 m sześc.). Charakterystycznymi cechami typoszeregu AX są wirnik transportowy i wirnik tnący o średnicy 760 mm, z 6 rzędami palców na obwodzie.
AX 250 jest dostępny w czterech wersjach: L (z nadstawką składaną), GL (ze skrzynią zamkniętą), D (z bębnami w ścianie tylnej i z nadstawką składaną) oraz GD (z bębnami w ścianie tylnej i ze skrzynią zamkniętą). W wypadku serii AX 280 liczba oferowanych wariantów jest mniejsza, nie obejmuje bowiem wersji D.
Bez palców ani rusz
Charakterystycznymi cechami typoszeregu AX są wirnik transportowy i wirnik tnący o średnicy 760 mm, z 6 rzędami palców na obwodzie. Palce są przyspawane na wirniku i zostały pokryte powłoką Hardox. Wahliwe noże (32 sztuki) rozmieszczono w odstępie 45 mm. Wszystkie wozy typoszeregu AX są wyposażone seryjnie w podbieracz EasyFlow, o szerokości 1.700 mm. Przekładnia bębnów w ścianie tylnej jest zabezpieczona sprzęgłem głównym na wale przegubowym. Oznacza to, że użytkownik przyczepy ma do dyspozycji większy moment obrotowy, co ma gwarantować większą prędkość rozładunku.
Ile bębnów?
W ścianie tylnej wozu umieszczono bębny. Typoszereg AX posiada seryjnie dwa bębny, na życzenie można otrzymać również trzeci. Ośmiokątne bębny mają średnicę 470 mm. Nowa jest zasada działania bębnów, które w przeciwieństwie do wcześniejszych konstrukcji obracają się podczas rozładunku z różnymi prędkościami. Ponieważ dolny bęben kręci się nieco szybciej niż górny (lub górne), pasza jest rozładowywana równomiernie, nie dochodzi też do zapychania bębnów.
Prosta obsługa
W typoszeregu AX zwraca uwagę również składany zespół tnący z systemem obrotowym (na bok). Sterowanie odbywa się dzięki temu tylko z jednej, lewej strony. Najpierw odblokowuje się zespół tnący za pomocą dźwigni, a następnie obraca się go w lewą stronę. W razie potrzeby można szybko i bez użycia narzędzi wymienić noże. Innowacją zastosowaną w przenośniku podłogowym w typoszeregu AX jest jego obniżenie w przedniej części. Różnica wynosi 100 mm. Zdaniem konstruktorów Krone pasza jest dzięki temu dostarczana szybciej, a niezbędna moc jest mniejsza. Do "obsługi" wozów Krone AX przeznaczone są ciągniki o mocy od około 80 KM.