Volvo FL z topowym, 250-konnym motorem w najcięższej odmianie o dmc 19 t dzięki sporym możliwościom transportowym i wysokiej ogólnej niezawodności sprawdza się nie tylko w sektorze dystrybucyjnym. Szwedzką ciężarówkę warto tankować jednak na sprawdzonych stacjach. Silniki wymagają bowiem wysokiej jakości tankowanego ON. Do zalet tego samochodu ciężarowego należą - trwałe silniki, bezawaryjne skrzynie biegów i sprzęgła i dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Opisywane Volvo z sześciocylindrowym turbodieslem o poj. 5,45 l (Euro 2 lub Euro 3) w topowej wersji o mocy 250 KM, dmc 19 t, z napędem 4x2 dostępne jest z rozstawami osi od 3.200 do 6.500 mm. Szwedzki mieszczuch z tym motorem nieźle radzi sobie na stromych podjazdach, jak twierdzą sondowani przez nas użytkownicy, nie brakuje mu też tchu podczas jady w tandemie. Silniki przy przebiegach 700 tys. - 1 mln km poza drobnymi wyciekami nie sprawiają jeszcze większych problemów. Tak jak u konkurentów z silnikami z układem common rail trzeba jednak szczególnie uważać na jakość tankowanego ON. Kiepska ropa lana do baku może skutkować zatarciem pompowtrysków. Mechanicy zalecają też częstą (co 30 tys. km) wymianę filtra paliwa. Wysoką trwałością odznaczają się skrzynie biegów i sprzęgła.
"FL-kę" wyposażano w dwa typy szoferek: krótką dzienną lub wydłużoną sypialną. Kabiny obu typów są ciasne i mało komfortowe. Kiepskie jest ich wyciszenie, niezbyt wygodna w obsłudze deska rozdzielcza. Mechaniczne zawieszenie szoferek jest przeciętnie trwałe. Najszybciej zużywają się łożyska i drążki reakcyjne.
Volvo FL może mieć mechaniczne lub pneumatyczne zawieszenie kół. Udoskonalone zawieszenie pneumatyczne (w starszych "FL-kach" stosowano zawieszenie elektropneumatyczne) jest bezawaryjne. Gorzej radzi sobie zawieszenie mechaniczne. Bolączką są w nim wyrabiające się tuleje resorów i tulejki stabilizatorów, w przeciążanych pojazdach dochodzi do pękania piór, szczególnie w tylnych resorach. Mało trwałe są fabryczne tarcze hamulcowe. Jako dość często występujące usterki użytkownicy wymieniają też defekty drążków kierowniczych. Mocnym punktem małego Volvo jest zabezpieczenie przed korozją. Zastrzeżeń nie budzi elektryka.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku
- Wszystkie wymiany płynów eksploatacyjnych i filtrów należy wykonywać terminowo, zgodnie z zaleceniami producenta, np. co 30-40 tys. km lub co pół roku warto wymienić filtry paliwa i oleju. Oszczędzi to konieczności szybkiej wymiany lub regeneracji turbosprężarki. W polskich warunkach eksploatacyjnych co 250-300 tys. km regulacji wymagają pompowtryskiwacze. W Volvo FL wiele napraw można wykonać poza ASO, co znacznie obniża koszty eksploatacji.
Plusy
Trwałe silniki.
Bezawaryjne skrzynie biegów i sprzęgła.
Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy
Awaryjne zawieszenie mechaniczne.
Nietrwałe oryginalne tarcze hamulcowe.
Wrażliwy na ON niskiej jakości układ paliwowy.
Kiepskie wykończenie szoferek.
Dopuszczalna masa całkowita |
19.000 kg |
18.000 kg |
Nośność |
11.540 kg |
9.240 kg |
Rozstaw osi |
4.700 mm |
4.800 mm |
Poj. silnika / cylindry |
5,45 l / R6 |
9,0 l / R6 |
Moc maksymalna |
250 KM |
220 KM |
przy obr/min |
2.500 |
2.100-2.400 |
Maks. moment obrotowy |
820 Nm |
780 Nm |
przy obr/min |
1.200-1.800 |
1.600-1.800 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
ręczna 8+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener) |
Długość |
7.000 mm |
7.200 mm |
Szerokość |
2.450 mm |
2.490 mm |
Wysokość |
2.390 mm |
2.450 mm |
Chłodnica |
2.690 zł |
2.450 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
2.870 zł |
2.990 zł |
Reflektor |
890 zł |
1.050 zł |
Tarcza hamulcowa |
689 zł |
720 zł |
Filtr oleju |
112 zł |
105 zł |
Filtr powietrza |
264 zł |
187 zł |
Reflektor |
350 zł |
300 zł |
Zderzak przedni |
500 zł |
500 zł |
Szyba czołowa |
700 zł |
800 zł |
Chłodnica |
800 zł |
900 zł |
2000 |
820 - 47,9 tys. zł |
740 - 55,0 tys. zł |
2001 |
690 - 54,9 tys. zł |
700 - 60,0 tys. zł |
2001 |
660 - 63,0 tys. zł |
580 - 69,5 tys. zł |
2002 |
680 - 68,5 tys. zł |
520 - 76,0 tys. zł |
2003 |
600 - 75,5 tys. zł |
500 - 79,9 tys. zł |