Hyunday H1 nie należy do liderów rynku, jednak od kilku lat, wraz ze wzrostem importu używanych samochodów dostawczych, można go coraz częściej spotkać na giełdach i w komisach. Jego podstawowym walorem są korzystne ceny wynikające bardziej z niskiego prestiżu marki niż z faktycznej wartości samochodów. Auto nie należy do oszczędnych, zużycie paliwa w cyklu mieszanym przy połowicznym obciążeniu zazwyczaj przekracza w wypadku diesla 10 l/100 km.
Hyundai H1 ma już ponad 10-letnią historię, jednak w Polsce popularność zdobywa dopiero teraz. Towarowa wersja Cargo Van występuje w dwóch wariantach gabarytowych. Pierwszy (dane auta trzyosobowego w tabeli) ma rozstaw osi 2.810 mm i przestrzeń ładunkową o długości 2.210 mm. W wariancie 6-osobowym ładownia mierzy 1.230 mm. Coraz częściej spotykamy również auto w wersji długiej, także oferowanej jako 3- lub 6-osobowa. Rozstaw osi ma wówczas 3.080 mm, a całkowita długość pojazdu to 5.045 mm. Długość wnętrza ładowni takiego H1 w wersji 3-osobowej wynosi 2.550 mm, w 6-osobowej jest krótsza o 985 mm. Samochód jest zwrotny, średnica zawracania w wariancie większym - nieco ponad 11 m.
Kubatura ładowni wynosi w maksymalnej wersji prawie 4,5 m sześc. W niektórych egzemplarzach z pierwszego okresu produkcji na karoserii dostrzegliśmy ślady rdzy (np. w okolicach tylnych drzwi). Zdaniem użytkowników zabezpieczenie antykorozyjne pozostawia nieco do życzenia. Walor H1 to duża szyba czołowa, widoczność jest bardzo dobra. Materiały w kabinie są przyzwoitej jakości. Użytkownicy chwalą zagospodarowanie wnętrza, miejsca na przednich siedzeniach jest dużo.
Zawieszenie zapewnia wygodną jazdę, ale mankamentem jest hałas w kabinie. Kiepska izolacja akustyczna komory silnika występuje w wypadku wszystkich jednostek napędowych. A są to benzyniaki o poj. 2.4 i 2.6 l oraz 2,5-litrowy turbodiesel (w trzech wersjach mocy). Na giełdach i w komisach pojawiają się zwykle diesle 102 KM. Auto nie należy do oszczędnych, zużycie paliwa w cyklu mieszanym przy połowicznym obciążeniu zazwyczaj przekracza w wypadku diesla 10 l/100 km. Sporo krytyki zbiera mało wydajny układ hamulcowy, niektórzy użytkownicy psioczą też na trwałość resorów w tylnym zawieszeniu.
Ekspert
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Auta zyskują na popularności, będzie ich na rynku coraz więcej. Ale radzę starannie przyjrzeć się kupowanemu egzemplarzowi, szczególnie stanowi tylnego zawieszenia, jak również zużyciu elementów układu hamulcowego. Niska cena zakupu samochodu okazuje się złudna, skoro później trzeba szybko jechać do warsztatu. Niektóre elementy, np. zawieszenia, są trudno dostępne i trzeba na nie dość długo czekać.
Plusy
Funkcjonalne, pojemne wnętrze.
Mała awaryjność silnika.
Relatywnie wysoki komfort podróżowania.
Minusy
Hałas w kabinie.
Spore spalanie.
Niska trwałość elementów zawieszenia.
Mała podaż i drogie części zamienne.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.047 kg |
2.800 kg |
Ładowność |
1.050 kg |
1.100 kg |
Długość |
4.695 mm |
4.834 mm |
Szerokość |
1.820 mm |
1.974 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.880 mm |
1.982 mm |
Silnik/pojemność skokowa |
wysokoprężny, wtrysk bezpośredni, 2.476 ccm |
wysokoprężny, wtrysk bezpośredni, 1.998 ccm |
Moc maksymalna |
102 KM |
100 KM |
przy obr/min |
3.800 |
4.400 |
Maksymalny mom. obr. |
226 Nm |
230 Nm |
przy obr/min |
2.000 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
150 km/h |
140 km/h |
Rozmiary przedziału towarowego |
Długość |
2.210 mm |
2.582 mm |
Szerokość |
1.630 mm |
1.762 mm |
Wysokość |
1.285 mm |
1.330 mm |
Chłodnica |
1.520 zł |
1.340 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
1.460 zł |
1.250 zł |
Reflektor |
520 zł |
390 zł |
Tarcza hamulcowa |
410 zł |
350 zł |
Filtr oleju |
40 zł |
30 zł |
Filtr powietrza |
60 zł |
50 zł |
Reflektor |
310 zł |
180 zł |
Zderzak przedni |
290 zł |
200 zł |
Lampa tylna |
160 zł |
90 zł |
Chłodnica |
300 zł |
250 zł |
2000 |
2.5 TD / 202 - 12,5 tys. zł |
2.5 TD / 226 - 17,9 tys. zł |
2002 |
2.5 TD / 147 - 20,0 tys. zł |
2.0 TD / 165 - 23,9 tys. zł |
2003 |
2.5 TD / 195 - 24,7 tys. zł |
2.0 TD / 112 - 28,5 tys. zł |
2004 |
2.5 TD / 108 - 30,0 tys. zł |
2.0 TD / 126 - 33,0 tys. zł |
2005 |
2.5 TD / 112 - 32,0 tys. zł |
2.4 TD / 107 - 39,0 tys. zł |
2006 |
2.5 TD / 162 - 35,0 tys. zł |
2.0 TD / 95 - 47,0 tys. zł |