Volkswagen LT ma swą wierną klientelę, popyt na samochody jest duży. Największym powodzeniem cieszą się auta o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t. Pojazdy z fabrycznymi zabudowami skrzyniowymi zajmują wśród nich poczesne miejsce. Do wyboru W VW LT 35 mamy trzy silniki dieslowskie. Najmniejszym z nich jest motor wolnossący (SDI) o poj. 2,5 l, a dysponujący mocą 75 KM. Występuje głównie w wersjach krótkiej i średniej. Częściej spotykamy jednak jednostkę turbodoładowaną, o mocy 90 KM i 109 KM, bądź 2,8-litrową (130 KM). Rzadkość stanowi benzyniak (2,3 l, 143 KM).
Auta skrzyniowe produkowano na podwoziach o rozstawie osi wynoszącym 3.000 mm, 3.550 mm oraz 4.025 mm. W wariancie maksymalnym skrzynia ładunkowa ma długość 4.460 mm, czyli o 1.760 mm więcej niż w wersji najkrótszej. W wypadku skrzyń długich burty boczne są dzielone na dwie części. Po zaopatrzeniu w plandekę najmniejsze skrzyniowe LT 35 mieszczą 7 m sześc. towarów, największe 13,5 m sześc.
Do wyboru trzy silniki dieslowskie. Najmniejszym z nich jest motor wolnossący (SDI) o poj. 2,5 l, a dysponujący mocą 75 KM. Występuje głównie w wersjach krótkiej i średniej. Częściej spotykamy jednak jednostkę turbodoładowaną, o mocy 90 KM i 109 KM, bądź 2,8-litrową (130 KM). Rzadkość stanowi benzyniak (2,3 l, 143 KM). Silniki LT pracują bez problemów, jeśli są odpowiednio serwisowane - to zgodna opinia użytkowników. Można wówczas wydłużyć bezawaryjne funkcjonowanie np. wentylatora czy turbiny. Dość powszechnym problemem są usterki wtryskiwaczy, specjaliści twierdzą, że to rozwiązanie sprawdza się głównie w ciężarówkach, a w autach osobowych i dostawczych są z nim kłopoty.
Spotyka się opinie, że mało trwałe są elementy układu hamulcowego (klocki, tarcze), ale... - Większość awarii ma miejsce dopiero pomiędzy 150 a 200 tys. km przebiegu, nie ma co narzekać - mówi pan Piotr Bziuk, który swym skrzyniowym LT przejechał ponad 300 tys. km. Jak podkreśla nasz rozmówca, auto dobrze radzi sobie, holując przyczepę. Zwraca uwagę niezłe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia i podwozia, choć na łączeniach elementów blach w kilku wypadkach widzieliśmy niewielkie rdzawe plamy. Szybko zużywają się łożyska w przednich kołach. Wnętrze jest dość ascetyczne, jego funkcjonalność oceniana jest nieco niżej niż w mniejszym Transporterze. Najwięcej krytycznych uwag zbierają układ grzewczy i mało wydajna wentylacja. - Mogłoby też być nieco ciszej - sugerują użytkownicy.
Ekspert
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Układ chłodzenia silnika, rozrząd, turbosprężarka - to dosyć wrażliwe elementy. W samochodach przeciążanych często mocno sfatygowane są elementy zawieszenia, choć generalnie rzecz biorąc, LT w tej kwestii wypada nieco lepiej od konkurentów. Niestety na nasz rynek trafia ciągle sporo egzemplarzy po przejściach, warto więc racjonalnie podejść do sprawy, a nie tylko emocjonować się korzystną ceną ewentualnego zakupu. Pozornie bardzo dobry stan może być tylko rezultatem cudów dokonywanych przez mechaników.
Plusy
Mało usterkowe jednostki napędowe (silniki plus skrzynie biegów).
Dobry stan skrzyń ładunkowych.
Solidność wykonania wnętrza.
Minusy
Sponiewierane zawieszenie w wielu egzemplarzach.
Awaryjne systemy wtryskowe.
Mało wydajny układ grzewczy i wentylacyjny.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
3.500 kg |
Ładowność |
1.450 kg |
1.440 kg |
Długość |
5.700 mm |
5.960 mm |
Szerokość |
2.050 mm |
2.050 mm |
Wysokość (bez ładunku, z plandeką) |
2.750 mm |
2.700 mm |
Silnik / pojemność skokowa |
wysokoprężny, bezpośredni wtrysk paliwa / 2.461 ccm |
wysokoprężny, bezpośredni wtrysk paliwa / 2.799 ccm |
Moc maksymalna |
109 KM |
115 KM |
przy obr/min |
3.500 |
3.500 |
Maksymalny mom. obr. |
280 Nm |
260 Nm |
przy obr/min |
1.900 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
135 km/h |
140 km/h |
Wymiary skrzyni ładunkowej |
długość |
3.400 mm |
3.725 mm |
szerokość |
1.990 mm |
1.990 mm |
wysokość burt |
400 mm |
400 mm |
Chłodnica |
1.300 zł |
1.260 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
1.280 zł |
1.350 zł |
Reflektor |
360 zł |
420 zł |
Tarcza hamulcowa |
220 zł |
190 zł |
Filtr oleju |
30 zł |
30 zł |
Filtr powietrza |
50 zł |
60 zł |
Reflektor |
140 zł |
160 zł |
Zderzak przedni |
160 zł |
165 zł |
Lampa tylna |
80 zł |
90 zł |
Chłodnica |
200 zł |
200 zł |
1997 |
2.5 TDI / 190 - 23,2 tys. zł |
2.8 D / 341 - 21,0 tys. zł |
1998 |
2.5 D / 315 - 25,0 tys. zł |
2.8 TD / 286 - 24,0 tys. zł |
2000 |
2.5 TDI / 246 - 27,0 tys. zł |
2.8 TD / 174 - 25,5 tys. zł |
2001 |
2.5 TDI / 227 - 32,5 tys. zł |
2.2 DCI / 169 - 30,0 tys. zł |
2002 |
2.5 TDI / 119 - 37,0 tys. zł |
2.2 DCI / 200 - 34,9 tys. zł |
2003 |
2.5 TDI / 142 - 43,0 tys. zł |
2.5 DCI / 151 - 37,0 tys. zł |
2005 |
2.5 TDI / 88 - 50,0 tys. zł |
3.0 DCI / 103 - 46,0 tys. zł |