Volvo FL z najsłabszym, 180-konnym motorem sprawdza się głównie na krótkich dystansach. Uznanie użytkowników w sektorze dystrybucyjnym mały "Szwed" zdobywa głównie dzięki rozsądnym kosztom eksploatacji i wysokiej ogólnej niezawodności. Jeśli jednak dojdzie do awarii - mogą być problemy z jej usunięciem, ze względu na trudny dostęp. Zaletą samochodu jest niskie spalanie - 16-17 litrów ON na 100 km.
Opisywany model dostępny jest z napędem 4x2, z rozstawami osi od 3.200 do 6.500 mm. Wóz napędza 5,45-litrowy, sześciocylindrowy turbodiesel o mocy 180 KM. Niezbyt dynamiczny motor chwalony jest za trwałość i ekonomikę. Średni przebieg do naprawy głównej wynosi 800-900 tys. km. Przy przebiegach ok. 300-400 tys. km zużycie paliwa i oleju silnikowego oraz stopień sprężania są najczęściej zbliżone do fabrycznych. Według użytkowników spalanie wynosi średnio 16-17 l ON na 100 km. Układ paliwowy nie toleruje ropy niskiej jakości. Jak twierdzą mechanicy, do awarii pompowtrysków w tym modelu dochodzi jednak rzadziej niż w mocniejszych odmianach. Powód: "stoosiemdziesiątka" wykorzystywana jest na krótkich dystansach, najczęściej w transporcie dystrybucyjnym (z zabudowami izotermicznymi, kontenerowymi lub kurtynowymi, najpopularniejsze są wersje o dmc do 12 t), przez co tankowana jest zazwyczaj na tych samych, sprawdzonych stacjach.
Motor współpracuje z sześciostopniową manualną skrzynią biegów ZF. Przekładnia, podobnie jak sprzęgło, nie sprawia problemów.
Małe Volvo ma zawieszenie pneumatyczne lub mechaniczne, z przodu i z tyłu oparte na resorach. Bolączką w tradycyjnym podwoziu są wyrabiające się tuleje resorów. Awaria, ze względu na utrudniony dostęp do tych elementów, skomplikowana w usunięciu. Użytkownicy "FL-ek" często wymieniają też sworznie i drążki przedniego stabilizatora oraz tuleje w zwrotnicach. Pneumatyka nie sprawia natomiast problemów, podobnie jak tylne mosty. Wytrzymałe jest też zawieszenie kabiny.
Zarówno kabina (dostępne są krótkie dzienne i przedłużone sypialne), jak i rama dystrybucyjnego Volvo są solidnie zabezpieczone przed korozją. Minus: ciasne wnętrze, niskiej jakości, trzeszczące plastiki, kiepskie ogrzewanie oraz słabe wyciszenie. Pochwały zbiera skuteczny i niezawodny układ hamulcowy.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- "FL-ka" z najsłabszym, 180-konnym motorem to udany pojazd. Do serwisów trafiają auta z dużymi przebiegami i mimo to chodzi zazwyczaj tylko o bieżący serwis. Płyny i filtry warto wymieniać co 40 tys. km lub co siedem miesięcy. Koszty obsługi nie są wygórowane, większość napraw można wykonać poza ASO. Dostępność nowych i używanych części oraz zamienników jest dobra, a ich ceny rozsądne.
Plusy
Bezawaryjne tylne mosty.
Trwałe, ekonomiczne silniki.
Skuteczny układ hamulcowy.
Mocne sprzęgła.
Minusy
Ciasne szoferki.
Słabe wyciszenie.
Usterki mechanicznego zawieszenia osi.
Kiepska dynamika.
Dopuszczalna masa całkowita |
11.999 kg |
12.000 kg |
Nośność |
6.150 kg |
5.950 kg |
Rozstaw osi |
4.700 mm |
4.800 mm |
Poj. silnika / cylindry |
5,45 l / R6 |
5,9 l / R6 |
Moc maksymalna |
180 KM |
185 KM |
przy obr/min |
2.100 |
2.400 |
Maks. moment obrotowy |
700 Nm |
790 Nm |
przy obr/min |
1.400-1.800 |
1.200-1.800 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
ręczna 6+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener) |
długość |
6.350 mm |
6.200 mm |
szerokość |
2.450 mm |
2.490 mm |
wysokość |
2.390 mm |
2.400 mm |
Chłodnica |
2.640 zł |
2.650 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
2.632 zł |
2.740 zł |
Reflektor |
890 zł |
1.120 zł |
Tarcza hamulcowa |
674 zł |
690 zł |
Filtr oleju |
116 zł |
119 zł |
Filtr powietrza |
248 zł |
232 zł |
Reflektor |
400 zł |
500 zł |
Zderzak przedni |
550 zł |
700 zł |
Szyba czołowa |
700 zł |
800 zł |
Chłodnica |
800 zł |
1.000 zł |
2001 |
870 - 44,9 tys. zł |
700 - 50,0 tys. zł |
2002 |
810 - 55,0 tys. zł |
670 - 57,0 tys. zł |
2003 |
730 - 62,5 tys. zł |
650 - 65,5 tys. zł |
2004 |
650 - 67,0 tys. zł |
600 - 70,0 tys. zł |
2005 |
580 - 73,5 tys. zł |
560 - 76,5 tys. zł |