Testy. Hyundai H1 Wagon 2.5 CRDi
Koreański van jest mistrzem zaskakiwania. Tak w pozytywny, jak i negatywny sposób.Plusy Hyundaia to przestrzeń, porządnie i elegancko wykończone wnętrze, cichy silnik i zawieszenie zapewniające wysoki komfort jazdy. Minus daliśmy Hyundaiowi za silnik o niewykorzystanej mocy, pięciobiegowa skrzynię biegów, która nie współgra z jego osiągami, brak możliwości szybkiego powiększenia bagażnika oraz niewielką ilość schowków w kabinie.
Pod względem wymiarów zewnętrznych i masy odpowiada z grubsza Fiatowi Scudo czy dłuższej odmianie VW Transportera. Tylny napęd i nietuzinkowa stylizacja przybliżają go do Mercedesa Viano.
Inne spojrzenie
Hyundai H1 nie wyróżnia się in minus na tle europejskiej konkurencji. Niektórych rywali przewyższa starannością i elegancją wykonania. Mimo to odnieść można wrażenie, że koreańscy konstruktorzy mieli odmienne priorytety niż ich koledzy z Europy.
W odmianie osobowej jest przykładem niezwykle konsekwentnego dążenia do skonstruowania samochodu przede wszystkim wygodnego. Wnętrze jest doskonale wykończone i w pełni tapicerowane. Do środka można swobodnie wsiąść z obu stron i zająć dowolne miejsce. Wszystkie siedzenia zapewniają wysoki komfort jazdy, również kanapa z tyłu. Kierownica, pedały i dźwignia zmiany biegów pracują z precyzją i wdziękiem, jak w dobrym aucie osobowym. Silnik nawet przy wysokich obrotach nie jest przesadnie głośny. Osobne i osobno sterowane nawiewy klimatyzacji na przednią i tylną część kabiny pozwalają skutecznie przewietrzać i ogrzewać całe auto.
Zawieszenie zestrojone jest spokojnie. Z przodu są kolumny McPhersona, a z tyłu sztywna belka zawieszona wielowahaczowo (furgony mają z tyłu resory piórowe). To pierwsza cecha przystosowująca H1 Wagon do transportu pasażerów. Druga jest już nieco irytująca: ostatni rząd siedzeń jest umocowany na stałe. Jak trzeba przewieźć coś dużego, potrzebny jest inny samochód.
Bez szaleństw
Silnik ma zapas mocy, aby radzić sobie z ponaddwutonowym autem, ale nie jest raptusem. Szybkie przełączanie biegów nie pomaga, auto nie chce uciekać do przodu spod świateł. VW Transporter ze 174-konnym dieslem TDi to przy H1 rakieta. Hamulce są skuteczne i płynnie reagują na zwiększanie nacisku na pedał. Układ ESP jest nieoceniony. H1 ma napędzaną tylną oś i elektroniczny stróż przydaje się na śliskich zakrętach.
Mały promień skrętu, zaledwie 5,6 m, sprawia, że Hyundai jest bardzo zwinny. W wyczuciu gabarytów auta pomaga czujnik cofania.
Dostatni w skromności
H1 Wagon jest przyzwoitym sedanem w skórze auta dostawczego. W Azji rola takiego auta jest jasno określona: przewóz ludzi. Europejczycy przyzwyczajeni do uniwersalnych aut dostawczych mogą nie zrozumieć, dlaczego w tak dużym samochodzie nie można raz przewieźć weselnych gości, a innym razem weselnych prezentów.
Plusy
Dużo miejsca wewnątrz. Porządnie i elegancko wykończone wnętrze. Cichy silnik i zawieszenie zapewniające wysoki komfort jazdy. Wygodne fotele w każdym rzędzie.
Minusy
Silnik o niewykorzystanej mocy, pięciobiegowa skrzynka nie współgra z jego osiągami. Brak możliwości szybkiego powiększenia bagażnika. Mało schowków w kabinie.
DMC / ładowność |
3.030 kg / 823 kg |
Liczba miejsc |
8 |
Pojemność bagażnika |
851 l |
Wymiary pojazdu długość / szerokość / wysokość |
5.125 / 1.920 / 1.925 mm |
Rozstaw osi |
3.200 mm |
Silnik |
R4, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.497 ccm |
Moc maksymalna |
168 KM przy 3.800 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
392 Nm przy 2.000-2500 obr/min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym |
8,9 l ON/100 km |
Skrzynia biegów |
manualna, 5-stopniowa |
Układ hamulcowy |
wspomaganie hydraulicznie z korektorem siły hamowania, z przodu i z tyłu tarcze wentylowane |
Wyposażenie pojazdu testowego: komputer pokładowy, dwie poduszki powietrzne, ABS, ESP, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, centralny zamek, klimatyzacja manualna z osobnym sterowaniem i nawiewem dla pierwszego rzędu foteli i dla pozostałych rzędów, radio CD z MP3. |
Cena brutto |
131.900 zł |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
3 lata / 6 lat |
Przeglądy techniczne |
co 15.000 km |