Samochody ciężarowe. MAZ serii 55, podwozia konstrukcyjne (od 1997 r.)
Wywrotki MAZ-a nie są popularne w Polsce, ale użytkownicy wyrażają się o nich w miarę pochlebnie. Co prawda nie są niezawodne, jednak nie mają kłopotliwej na budowie elektroniki. Wyposażone są w silniki Deutza, MAN-a lub też własne konstrukcje. Plusy tych ciężarówek to prosta budowa, oszczędne silniki Deutz oraz tanie części zamienne.
Minusy to z kolei awaryjność, korozja blach i ramy oraz niewielki komfort jazdy.
Czwarta generacja pojazdów budowlanych białoruskiego producenta debiutowała w 1997 r. i wciąż jest produkowana mimo włączenia do oferty w zeszłym roku piątej generacji. Opisywane pojazdy mają zawsze na początku oznaczenie 55. MAZ-y mają konfiguracje napędów: 4x2, 4x4, 6x4 i 6x6. W Polsce nie oferowano nigdy czteroosiowych wywrotek tej marki. Dmc od 16 do 30 ton, ładowność od 7 do 27 t.
Kabina nie różni się praktycznie od zastosowanej po raz pierwszy w 1978 r. w MAZ-ie trzeciej generacji. Jest ciasna, jednak nie to jest największym problemem. Najważniejszymi są niewystarczający komfort resorowania oraz słabe wyciszenie. Zastrzeżenia zgłaszane są także do wytrzymałości mechanicznego zawieszenia szoferki, mechanizmu jej odchylania oraz zabezpieczenia korozyjnego blach. Korozja atakuje także ramy MAZ-ów.
Widoczny na zdjęciu model 551669 wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik D28 (410 KM), konstrukcji MAN-a. To jednostka spełniająca normę Euro 3, która w MAZ-ie jest oferowana do dziś (MAN przestał ją montować w TGA w 2004 r.). Silnik jest dość głośny i sporo pali - wg producenta w trzyosiówce 33,4 l na 100 km, rzeczywiste spalanie jest jednak większe o około 3-5 litrów. Podobnie jak w MAN-ie motor ten miewa problemy z pompą wtryskową oraz z osprzętem. W MAZ-ach spotkamy także silniki Deutz - mniejszy o pojemności 4.76 i mocy 245 KM w pojazdach dwuosiowych oraz większy 7.25 (285 KM) w trzyosiówkach. Silniki te można polecić, są bardzo oszczędne. MAZ ma także swoje silniki serii JaMZ: sześciocylindrowe 11,5 l o mocy 180 KM oraz popularniejsze ośmiocylindrowe 14,9 l (240, 300, 330 KM) i 17,2 l (360 KM), których nie polecamy, bo bardzo dużo palą i są awaryjne. Niemieckie silniki łączone są z klasycznymi skrzyniami ZF 9- lub 16-biegowymi.
Przeciążane MAZ-y miewają problemy z zawieszeniem, sporo złego dzieje się także w układzie elektrycznym. Na szczęście z autem poradzi sobie każdy mechanik, a tanie części zamienne są w miarę łatwo dostępne.
Plusy
Prosta budowa. Oszczędne silniki Deutz. Tanie części zamienne.
Minusy
Ogólna awaryjność. Korozja blach i ramy. Niewielki komfort jazdy.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- MAZ jest tanim, prostym pojazdem. Z silnikiem MAN-a nie ma większych problemów, w przeciwieństwie do jednostek JaMZ. Skrzynie ZF są trwałe, gorsze są skrzynie białoruskie łączone z 8-cylindrowymi silnikami. Płyny i filtry w pojazdach budowlanych wymieniać trzeba co 15-20 tys. km. Gruntownej konserwacji poddawać należy ramę. W pojeździe tym trzeba cały czas coś poprawiać.