Maszyny budowlane. Nowa spycharka Case 1850K
Największe spychacze gąsienicowe firmy Case mają nowoczesny i mocny silnik wysokoprężny z wtryskiem common rail i modny ostatnio hydrostatyczny napęd. Spycharka występuje w wielu wersjach przeznaczonych do różnych zadań. Maszyny budowlane rodem z Case przypominają konstrukcyjnie spycharkę bliźniaczej firmy New Holland o oznaczeniu D180, jednak w przeciwieństwie do niej producent nie daje możliwości wyboru między napędem hydrostatycznym a klasycznym mechanicznym.
Najnowsze wcielenie największej spycharki gąsienicowej Case 1850 serii K dostępne jest w sprzedaży w Europie od zeszłego roku, jednak pierwsze egzemplarze maszyn zaczęły trafiać do klientów w 2009 r. Maszyna przypomina konstrukcyjnie spycharkę bliźniaczej firmy New Holland o oznaczeniu D180, jednak w przeciwieństwie do niej producent nie daje możliwości wyboru między napędem hydrostatycznym a klasycznym mechanicznym. Case 1850K ma zawsze tylko napęd hydrostatyczny. Obie firmy, Case i New Holland, należą do firmy CNH wchodzącej w skład koncernu Fiat.
Do wyboru do koloru
Maszyna występuje w trzech wersjach. Podstawowa, o oznaczeniu LT (Long Track), ma masę operacyjną 20.080 kg i długość 5.487 mm (liczoną od lemiesza do końca maszyny, bez zrywaka). Dwie dłuższe wersje - XLT (Extra Long Track) i LGP (Low Ground Pressure) - mierzą po 5.675 mm, zaś ich masy operacyjne to odpowiednio 21.159 i 22.430 kg. Standardowo gąsienice wersji LT i XLT mają szerokość 599 mm, opcjonalnie mogą mieć nawet 610 mm. Wersja LGP, która zgodnie z nazwą powinna wywierać jak najniższy nacisk na podłoże, ma "buty" o szerokości od 762 do 915 mm. Spycharka 1850K na specjalne zamówienie może być także przygotowana do pracy na nierównościach. Ta wersja ma specjalnie przekonstruowane zawieszenie gąsienic i niżej położony środek ciężkości. Producent określą tę odmianę jako WL (Wild Track).
Silnik Iveco w dwóch wersjach
Ciekawostką jest sześciocylindrowy silnik skonstruowany wspólnie przez inżynierów z CNH i Iveco, co jak na spycharkę jest dość nietypowe. Ma on pojemność 6,7 litra i nowoczesny wtrysk common rail. Taka jednostka pracuje także w maszynie New Holland. Maksymalna moc silnika osiągana jest przy 2 tys. obr/min i wynosi w wersjach LT i XLT 194 KM, a w LGP - 210 KM. Maksymalny moment obrotowy słabszych wersji to 860 Nm, mocniejszej zaś 952 Nm (obydwie wartości przy 1.400 obr/min).
Skrzynia z dwoma programami
Nowa spycharka wyposażona jest w automatyczną przekładnię powershift, mającą trzy przełożenia w przód i trzy w tył, która może pracować w dwóch programach. Pierwszy o nazwie Auto Shift przydaje się podczas manewrowania, bowiem skrzynia szybko zmienia przełożenia, co wpływa na efektywność pracy. Drugi, Auto Load, powoduje, że pod obciążeniem włącza się funkcja kick-down. Maksymalna prędkość jazdy w przód to 10,9 km/h. Tak duża jak na spycharkę szybkość jest możliwa m.in. dlatego, że Case ma nie tylko wahliwie zawieszone gąsienice, ale także kabinę na amortyzatorach. Do 1850K zamówić można automatyczne systemy niwelacji (laserowe i GPS).