Renault Premium Route z motorami dCi należą do tańszych w zakupie i eksploatacji średniodystansowych ciągników siodłowych. Wymagają jednak starannego bieżącego serwisowania. Delikatne są zwłaszcza układy zasilania common rail, słabym punktem jest zawieszenie kabiny. Słabym punktem pojazdu jest zawieszenie kabiny, w którym zdarzają się awarie łożyskowania, pękają łapy mocujące, często dochodzi do zatarcia tulei osi wywrotu kabiny. Atutem ciągników siodłowych marki Renault są na pewno łatwo dostępne i dość tanie części.
Opisywane średniodystansowe ciągniki Renault z 11,1-litrowymi, sześciocylindrowymi motorami wyposażonymi w nowszego typu układ paliwowy z szyną common rail dostępne są w trzech wersjach mocy: 311, 361 i 412 KM. Najpopularniejsze są średnie "trzystasiedemdziesiątki" (361 KM). Dwuosiowe "konie" najczęściej mają rozstawy osi 3.650 lub 3.815 mm.
Jednostki napędowe nie są specjalnie awaryjne. Dbałości o jakość tankowanego ON wymagają jednak układy zasilające dCi. Jazda na kiepskim paliwie skutkuje awarią pompy wysokociśnieniowej. Rzadko szwankują natomiast turbosprężarki.
Napęd najczęściej przekazywany jest za pośrednictwem 16-stopniowych, manualnych skrzyń biegów ZF 16S151 lub 18-przełożeniowych B18, rzadziej 12-biegowych, zautomatyzowanych ZF 12AS 2301 DD Optidriver. Skrzynie, podobnie jak sprzęgła, nie są specjalnie awaryjne. W manualnych "ZF-ach" zdarzają się sporadycznie pęknięcia obudowy.
W Premium najczęściej spotkać można kombinację mechanicznego zawieszenia z przodu i miechów pneumatycznych z tyłu. Podwozie ma lepszą opinię niż w egzemplarzach z lat 1996-2000. Rzadziej wymieniać trzeba drążki stabilizatora i tulejki drążków z przodu (w poprzednikach padały po kilkudziesięciu tys. km), łożyskowanie przednich resorów wykonuje się co około 800 tys. km, nadmierne luzy na łożysku przy moście pojawiają się przy przebiegu ok. 1 mln km. Poprawiono zabezpieczenie połączeń elektrycznych regulatorów i czujników ciśnienia w poduszkach tylnej osi. Minus: marne zabezpieczenie antykorozyjne ramy.
Słabym punktem pojazdu jest zawieszenie kabiny, w którym zdarzają się awarie łożyskowania, pękają łapy mocujące, często dochodzi do zatarcia tulei osi wywrotu kabiny.
Premium jest proste w serwisowaniu. Nie ma też problemu z dostępnością tanich zamienników części.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Premium to prosty w obsłudze i serwisowaniu ciągnik. Przeglądy silników wykonywać należy zgodnie z zaleceniami producenta, co 80-100 tys. km, wały kontrolować co 180-200 tys. km, skrzynie biegów co 300 tys. km. Olej, podobnie jak wkład filtra osuszacza, wymieniać należy nie rzadziej niż co 45 tys. km, filtry powietrza i paliwa w naszych warunkach nawet co 15 tys. km, czyli dwa razy częściej, niż przewiduje producent. Zamienniki części do Renault są tanie i łatwo dostępne.
Zalety: Niskie ceny zakupu i serwisowania. Trwałe zawieszenie. Wytrzymałe turbosprężarki. Wybór wariantów mocy.
Wady: Niskie ceny zakupu i serwisowania. Trwałe zawieszenie. Wytrzymałe turbosprężarki. Wybór wariantów mocy.
DMC zestawu tech. / administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
6.645 kg |
6.135 kg |
Rozstaw osi |
3.815 mm |
3.800 mm |
Poj. silnika / cylindry |
11,1 l / R6 |
12,6 l / R6 |
Moc maksymalna |
361 KM |
381 KM |
przy obr/min |
1.900 |
1.900 |
Maksymalny moment obrotowy |
1.670 Nm |
1.900 Nm |
przy obr/min |
1.050-1.400 |
1.050-1.400 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
ręczna 16+1 |
|
|
|
Chłodnica |
2.960 zł |
3.040 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
2.640 zł |
2.843 zł |
Reflektor |
648 zł |
845 zł |
Tarcza hamulcowa |
630 zł |
578 zł |
Filtr oleju |
168 zł |
140 zł |
Filtr powietrza |
207 zł |
240 zł |
Reflektor |
390 zł |
450 zł |
Zderzak przedni |
800 zł |
1.000 zł |
Szyba czołowa |
900 zł |
1.200 zł |
Chłodnica |
1.200 zł |
1.300 zł |
2001 |
720 - 45,0 tys. zł |
790 - 43,0 tys. zł |
2001 |
700 - 47,5 tys. zł |
650 - 51,5 tys. zł |
2002 |
650 - 50,9 tys. zł |
650 - 52,9 tys. zł |
2002 |
630 - 54,5 tys. zł |
610 - 60,0 tys. zł |
2003 |
545 - 63,0 tys. zł |
580 - 73,0 tys. zł |
2004 |
470 - 69,0 tys. zł |
500 - 78,5 tys. zł |
2005 |
410 - 76,0 tys. zł |
430 - 84,9 tys. zł |