Białoruskie wywrotki są cenione przez rodzimych użytkowników za prostą budowę i wytrzymałość w ekstremalnych warunkach pracy. Z niemieckimi silnikami Deutza są także bardzo oszczędne. MAZ, podobnie jak konkurencyjny Kamaz, oferuje swoje pojazdy z fabrycznymi zabudowami, najczęściej tylnozsypowymi.
MAZ z silnikiem Deutza debiutował przed dziewięcioma laty i był produkowany do 2007 r., kiedy to wdrożono nową generację pojazdów w wersji Euro 4, z silnikami Mercedesa i Deutza nowszej generacji. W naszym kraju występują najczęściej jako trzyosiowe wywrotki z napędem 6x4 o technicznej dmc 33 t i dużej technicznej ładowności 20 t. Co ciekawe, MAZ, podobnie jak konkurencyjny Kamaz, oferuje swoje pojazdy z fabrycznymi zabudowami, najczęściej tylnozsypowymi.
MAZ poprzedniej serii 55 do 2007 r. miał przestarzałą szoferkę, ale była ona modernizowana, w nowszych autach obraz poprawiają czytelne zegary niemieckiej firmy VDO i wygodny, pneumatyczny fotel kierowcy. W 2007 r. nastąpiła gruntowna modernizacja, wprowadzono kabinę nowszej generacji - resorowaną i dobrze wyciszoną, nową deskę rozdzielczą, kierownicę oraz wykończenie. Zostały zmienione mosty oraz zastosowano nowe silniki klasy Euro 4.
Pod kabiną opisywanej wersji pracuje niemiecki silnik Deutza o pojemności 7,15 l i mocy 285 KM. Wrażenie robi spory moment obrotowy tego silnika, który pozwala na sprawne przemieszczanie się pojazdu poza drogami publicznymi nawet z wykorzystaniem jego pełnej ładowności. Sześciocylindrowy silnik to jeden z najmocniejszych punktów programu i jeżeli tylko należycie się go serwisuje (wymiana oleju co 20 tys. km), nie sprawia problemów. Jednostka współpracuje z niemiecką dziewięciobiegową skrzynią ZF, która jest dość trwała i tylko czasem psują się w niej synchronizatory. Atutem MAZ-a z silnikiem Deutza jest niskie spalanie.
Opisując trwałość pozostałych podzespołów pojazdu, nie można zapominać o tym, że użytkownicy często źle obchodzą się z takimi wywrotkami, nie dbają o nie. Dlatego kupując używany pojazd, trzeba go dokładnie sprawdzić. Wśród psujących się elementów wymienia się przełączniki zespolone świateł. MAZ ma także problemy z korozją ramy. Problem został opanowany w roku 2006. Trwałe jest za to zawieszenie pojazdu. Tanie są części zamienne, można takie kupić np. w firmie Kazamot z Solca Kujawskiego oraz w firmie Maz Auto Poland z Piaseczna. Ceny MAZ-ów również są atrakcyjne.
Ekspert
Jarosław Franasiak, Ekosystem Serwis w Sochaczewie:
- Opisywane MAZ-y to pojazdy w 70 procentach zbudowane z podzespołów zachodnich, tyle że bez kłopotliwej na budowie elektroniki. Silniki Deutza to bardzo trwałe jednostki, które z czystym sumieniem można polecić, ważne jest jednak, aby przestrzegać w nich wymian olejów i filtrów. Nie można także tankować do nich oleju napędowego niskiej jakości, ale to samo można powiedzieć o większości nowoczesnych silników Diesla. Budowlane trudy bardzo dobrze znoszą mosty MAZ-a oraz jego zawieszenie.
Plusy
Oszczędny silnik.
Mocna i prosta budowa.
Niska cena zakupu.
Minusy
Przestarzałe wnętrze kabiny do 2007 r.
Wiele ostro eksploatowanych egzemplarzy.
Niezbyt wysoki komfort jazdy samochodami produkowanymi do 2007 r.
Dopuszczalna masa całkowita adm. |
26.000 kg |
26.000 kg |
Ładowność adm. |
13.075 kg |
13.650 kg |
Rozstaw osi |
3.350 mm |
2.840 mm |
Poj. silnika /cylindry |
7,15 l / R6 |
8,3 l / R6 |
Moc maksymalna |
285 KM |
260 KM |
przy obr/min |
2.300 |
brak danych |
Maks. moment obrotowy |
1.050 Nm |
1.060 Nm |
przy obr/min |
1.400 |
1.200-1600 |
Skrzynia biegów |
ręczna 9 + 1 |
ręczna 9 + 1 |
Pojemność kipra |
12,5 m sześc. |
9 m sześc. |
Chłodnica |
1.700 zł |
1.150 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.300 zł firma Sachs |
1.110 zł\ |
Okładzina hamulcowa |
25 zł / oś |
25 zł / oś |
Reflektor |
115 zł |
125 zł |
Filtr oleju |
35 zł |
brak |
Filtr powietrza |
55 zł |
55 zł |
Reflektor |
100 zł |
100 zł |
Zderzak przedni |
200 zł |
350 zł |
Chłodnica |
800 zł |
900 zł |
Czołowa szyba |
350 zł |
500 zł |
2000 |
340 - 60 tys. zł |
400 - 61 tys. zł |
2001 |
- |
290 - 75 tys. zł |
2002 |
310 - 85 tys. zł |
270 - 86 tys. zł |
2003 |
- |
240 - 85,5 tys. zł |
2004 |
130 - 110 tys. zł |
- |
2005 |
- |
100 - 99 tys. zł |