Firma Tata Motors rozpoczęła sprzedaż pojazdów ciężarowych nowej serii 4000. Na rynek wchodzi Tata 4028 S - ciągnik siodłowy z naczepą, napędzany silnikiem Cumminsa ISBE. Wkrótce dołączą don niego - ciągniki siodłowe z naczepami o zwiększonej dmc do 49 ton, 31-tonowe wywrotki, podwozia do zabudów specjalnych, np. mieszalników betonu.
Pierwszym pojazdem z serii jest Tata 4028 S - zestaw ciągnik siodłowy z naczepą, wyposażony w silnik Cummins ISBE (Cummins, USA) o mocy 266 KM, skrzynię przekładniową ZF (Niemcy). Zestaw ten jest przygotowany do przewozu najcięższych ładunków, takich jak stal, cement czy kontenery, o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej do 40,2 tony.
W wyposażeniu nowego pojazdu przewidziano m.in. klimatyzację. Fotel kierowcy posiada pneumatyczne zawieszenie, kierownica ma regulację ustawienia. Kabina wyposażona jest w sypialne miejsca do odpoczynku podczas jazdy na długich dystansach. Firma przewozowa może w każdej chwili określić położenie pojazdu, ponieważ ciągnik standardowo wyposażany jest w lokalizator GPS.
Kolejne ciężarówki wkrótce
Wkrótce po modelu Tata 4028 S do sprzedaży trafią inne modele pojazdów ciężarowych, łącznie 10 odmian, a wśród nich najpopularniejsze, takie jak: ciągnik siodłowy z naczepą o zwiększonej dmc do 49 ton, 31-tonowa wywrotka, podwozie do zabudów specjalnych, np. mieszalników betonu. Pełna gama pojazdów zostanie zaprezentowana w ciągu najbliższych 2 lat.
Nowa gama pojazdów ciężarowych powstała w ośrodkach badawczych i rozwoju należących do Tata Motors oraz firm zależnych: Tata Daewoo Commercial Vehicle (Korea Płd.) i Europejskie Centrum Techniczne w Birmingham (Wielka Brytania). Udział w konstruowaniu pojazdów mieli również dostawcy silników, skrzyń biegów, zawieszenia czy ram głównych z takich krajów, jak: Włochy, Stany Zjednoczone, Niemcy, Szwecja, Japonia czy Korea Płd.
Tata Motors rozpoczął dystrybucję pojazdu w większości stanów na lokalnym rynku. Obecnie pojazdy przechodzą również testy prowadzone we współpracy z dużymi przewoźnikami europejskimi.
Tata Motors potentatem
Tata Motors jest największym hinduskim producentem samochodów, jego obrót w roku obrachunkowym 2008/2009 wyniósł 14 miliardów USD. Poprzez firmy zależne rozwija produkt i prowadzi produkcję w Wielkiej Brytanii, Korei Południowej, Indiach, Tajlandii i Hiszpanii. Pośród przedsiębiorstw zależnych od Tata Motors należy wymienić Land Rover, Jaguar, Tata Daewoo, Hispano, Marcopolo. Tata Motors zawiązał również strategiczny alians z Fiatem w Indiach.
Tata Motors jest obecnie czwartym producentem na świecie w kategorii samochodów ciężarowych (marki Tata i Tata Daewoo) oraz drugim na świecie producentem autobusów (marki Tata, Hispano, Marcopolo).