Dwuosiowe, 400-konne "czwórki" marki Scania są przeciętnie awaryjne, proste i niedrogie w serwisowaniu. Za szwedzkim ciągnikiem przemawia też solidne zabezpieczenie antykorozyjne. Są jednym z najczęściej spotykanych ciągników siodłowych na europejskich drogach, mimo, że zdarzają się im awarie. Problemów nie sprawiają hamulce, kłopotów nie ma z elektryką i elektroniką. Co kilkadziesiąt tys. km warto kontrolować układ ssący silnika (pęka połączenie między filtrem powietrza a turbiną).
Pracująca pod kabiną Scanii, zasilana pompowtryskiwaczami rzędowa "szóstka" o poj. 11,7 l i mocy 400 KM ma opinię oszczędnej i trwałej. Średnio wytrzymuje ok. dwóch mln km. Tylko w egzemplarzach z 1996 r. z tymi jednostkami dochodziło do pęknięć zbyt słabych wałków rozrządu, jednak jak podkreślają mechanicy, większość wozów z tego rocznika przeszła już remont lub wymianę motoru. Minus: "czterysetki", podobnie jak innych wersji tego silnika, nie wolno zasilać marnym paliwem, jeśli chce się uniknąć wewnętrznej korozji pompowtryskiwaczy.
Ręczne, 12-stopniowe skrzynie GRS900 są przeciętnie trwałe. Uszkodzeniom ulegają w nich m.in. synchronizatory i łożyska. Sporadycznie w sprzęgłach wyrywane jest łożysko wyciskowe.
Zarówno mechaniczne, jak i pneumatyczne zawieszenie osi jest trwałe. Powyżej 700 tys. km wymaga jednak regularnych przeglądów. Przy ok. 700-800 tys. km zdarzają się defekty drążków kierowniczych, co ok. 800 tys. km wykonuje się łożyskowanie przednich resorów, przy ok. 1 mln km przebiegu pojawiają się nadmierne luzy na łożysku przy moście. Sporadycznie psują się zawory powietrzne. Gorzej z łożyskowaniem szoferki. Defektom ulegają zawory poziomujące, tuleje łączników wahaczy, pęka stabilizator. Same kabiny są przestronne i solidnie wykończone.
Problemów nie sprawiają hamulce, kłopotów nie ma z elektryką i elektroniką. Co kilkadziesiąt tys. km warto kontrolować układ ssący silnika (pęka połączenie między filtrem powietrza a turbiną). Rama, poza egzemplarzami z pierwszych lat produkcji, jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Ze względu na prosty dostęp do mechaniki i niedrogie podzespoły koszty serwisu nie są wygórowane.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Czterystukonna "czwórka", jeśli jest regularnie serwisowana, nie sprawia szczególnych problemów. Zawieszenie szoferki w pojazdach bez centralnego smarowania warto smarować co kilka-kilkanaście tys. km, inaczej zacierać się będą tuleje. Oleje i filtry w wozach eksploatowanych w ruchu międzynarodowym najlepiej wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, w polskich warunkach eksploatacyjnych, ze względu na żywotność turbiny, filtr powietrza warto zmieniać co 90 tys. km.
DMC zestawu techniczna |
44.000 kg |
DMC zestawu administracyjna |
40.000 kg |
Masa własna |
7.100 kg |
Rozstaw osi |
3.700 mm |
Poj. silnika / cylindry |
11,7 l / R6 |
Moc maksymalna |
400 KM |
przy obr/min |
1.900 |
Maks. moment obr. |
1.900 Nm |
przy obr/min |
1.050-1.300 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12+1 |
Chłodnica |
3.106 zł |
Sprzęgło (tarcza+ docisk+łożysko) |
3.804 zł |
Reflektor |
817 zł |
Tarcza hamulcowa |
650 zł |
Filtr oleju |
112 zł |
Filtr powietrza |
149 zł |
Reflektor |
350 zł |
Zderzak przedni |
800 zł |
Szyba czołowa |
800 zł |
Chłodnica |
1.000 zł |
1996 |
1.800 |
27,0 |
1997 |
1.680 |
33,5 |
1999 |
1.400 |
38,5 |
2000 |
1.000 |
44,0 |
2001 |
870 |
52,0 |
2002 |
650 |
66,0 |
2003 |
500 |
84,0 |