Po niezbyt udanym 2009 roku producenci opon do maszyn budowlanych zaczynają odnotowywać wzrost sprzedaży. Nowości jest stosunkowo niewiele, firmy raczej zajmują się różnymi promocjami oraz poszerzeniem dotychczasowej oferty o nowe rozmiary opon do wybranych maszyn. Wśród nowinek, które pojawiły się na oponiarskich targach w Monachium należy wymienić opony w które możemy wyposażyć żurawie samojezdne, koparki-ładowarki, koparki kołowe i wozidła.
Zeszły rok zapowiadał się nieźle, jednak po kilku dobrych miesiącach przyszły słabe, firmy oferujące opony przemysłowe notowały duże spadki sprzedaży. Tak było niemal do końca roku. Tomasz Dobosz z działu marketingu firmy Solideal Polska ocenia zeszły rok jednoznacznie źle, nie widzi także na razie ruchu w bieżącym: - Sezon jeszcze się na dobre nie zaczął i trudno wskazać, czy bieżący rok będzie lepszy - mówi. Pierwsze dane z rynku są jednak obiecujące. Według analizy angielskiej firmy Europool, która monitoruje sprzedaż siedmiu wiodących marek na polskim rynku (Bridgestone, BF Goodrich, Continental, Goodyear, Michelin, Midas i Trelleborg), na koniec lutego 2010 rynek odnotował wzrost sprzedaży o 31 procent w porównaniu z tym samym okresem roku zeszłego. Szacunki sprzedaży mówią jednak, że pozostałe firmy notują podobne wyniki, jak miało to miejsce w zeszłym roku.
Polityka bez cennika
Suche dane nie oddają jednak rzeczywistej sytuacji rynkowej. Jak poinformował nas jeden z przedstawicieli importerów opon, wzrost odnotowany przez angielską firmę monitorującą rynek może bowiem wynikać z coraz większych rabatów udzielanych na zakup opon.
Firmy coraz śmielej inwestują także w technologie oszczędne dla kieszeni i środowiska. Michelin np. ostatnio oferuje swoim klientom gwarancję bieżnikowania opon do maszyn. Dotyczy ona opon segmentu X Works i generalnie polega na zniżkach na bieżnikowanie opon, maksymalnie do czterech razy. Według obliczeń firmy klient uzyskuje dzięki temu oszczędności około 36 procent.
Idą w rozmiary
W tym roku pomimo odbywających się w Monachium targów Bauma niewielu producentów zdecydowało się na prezentację nowych opon, większość zaś wybiera rozszerzanie już istniejących gam o nowe rozmiary. Jedną z niewielu firm, która zaprezentowała nową gumę, jest Bridgestone. Opona VIS (V-Steel Highway Service) przeznaczona jest do terenowych żurawi samojezdnych. Nowa opona Bridgestone ma poprawiony wzór bieżnika, przystosowano ją także do wyższego indeksu prędkości (80 km/h, wcześniej 70 km/h).
Nowy produkt ma także firma Alliance. Jej radialna opona Multiuse 550 przeznaczona jest do maszyn poruszających się w trudnym terenie, takich jak koparkoładowarki czy kompaktowe ładowarki i mniejsze koparki kołowe. Charakteryzuje się bieżnikiem w kształcie bloków, który najlepiej sprawdza się w piasku i na śniegu.
Nowe rozwiązania przeznaczone do najmniejszych miniładowarek kołowych ma także firma Solideal, która oferuje gąsienice OTT montowane na koła. Wykonano je z komponentów naturalnego kauczuku z wbudowanymi elementami stalowymi, a poprawiają one trakcję w trudnym terenie. Gąsienice zmniejszają pięciokrotnie naciski powierzchniowe.
Warto wspomnieć także o ofercie firmy Michelin, potentata na rynku opon przemysłowych, który w tym roku zdecydował się na wprowadzenie nowych rozmiarów w oponach X-Crane AT 525/80 R25 (do dźwigów) i X-Traction RD 24.00 R 35 (do wozideł przegubowych).