Maszyny rolnicze. Ciągniki Fendt 200 Vario
Firma Fendt wprowadziła na rynek nowe ciągniki serii 200. To maszyny z najpopularniejszego wśród polskich rolników przedziału mocy: 70-110 KM. Nowa seria Fendt to ciągniki kompaktowe mogące pełnić rolę maszyn podstawowych w gospodarstwach rolniczych średniej wielkości. Gama obejmuje pięć ciągników oznaczonych numerami: 207, 208, 209, 210 oraz 211.
Rodzina składa się z pięciu maszyn. Mają identyczną długość, a także rozstaw osi, różnią się natomiast od siebie nieco szerokością i wysokością. Cechą wspólną jest m.in. źródło i sposób przeniesienia napędu. Maszyny wysoko oceniono podczas lutowych targów Polagra-Premiery w Poznaniu, gdzie zdobyły prestiżowy Złoty Medal. Kompaktowa siła
Nowa seria to ciągniki kompaktowe mogące pełnić rolę maszyn podstawowych w gospodarstwach średniej wielkości. Gama obejmuje pięć traktorów oznaczonych: 207, 208, 209, 210 oraz 211. Do ich napędu wykorzystywany jest ten sam silnik wysokoprężny, z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa typu common rail oraz z intercoolerem. To koncernowa jednostka marki Sisu Power, znanej z wielu maszyn wywodzących się z międzynarodowej grupy AGCO (Fendt jest jej częścią). Trzycylindrowy silnik jest niewielki, co sprawia, iż maszyny mają nieduże gabaryty, a zatem dużą zwrotność, co przydaje się szczególnie na uwrociach (promień zawracania wynosi 4 m). Silnik zaopatrzono w układ zewnętrznej recyrkulacji spalin AGRex (spaliny są chłodzone). W układzie hamulcowym zastosowano tarcze.
Bezstopniowy komfort
Słowo Vario widniejące przy oznaczeniach wszystkich maszyn tej serii oznacza rodzaj zastosowanej przekładni. Jest to skrzynia bezstopniowa. Operator może wybrać optymalną prędkość jazdy do wykonania określonej pracy, z zakresu od 20 m/h do 40 km/h. Elementem wyposażenia seryjnego jest tempomat, umożliwiający jazdę ze stałą prędkością. Pozwala on zaprogramować dwie prędkości jazdy. Przycisk uruchomienia tempomatu został umieszczony poniżej dżojstika służącego do sterowania skrzynią biegów. Można go włączyć kciukiem, bez odrywania dłoni od dżojstika. Przycisk aktywacji zaprogramowanych prędkości obrotowych silnika znajduje się również pod ręką, dzięki czemu jego uruchomienie nie nastręcza kłopotów. Elementem wyposażenia jest też TMS (Tractor Management System). Jest to układ elektroniczny, automatycznie monitorujący pracę silnika i przekładni napędowej, dbający o optymalny dobór poszczególnych parametrów, co ma zapewnić ekonomiczną pracę jednostki.
Bardziej komfortowo
Powiększono kabinę w stosunku do poprzedniej generacji maszyn marki Fendt z tego segmentu. Bardzo wąskie słupki zwiększają operatorowi pole obserwacji. Spore ułatwienie przy pracy z ładowaczem daje dodatkowe okno zainstalowane w dachu kabiny. Siedzenie operatora jest amortyzowane pneumatycznie, natomiast kierownica ma regulację w dwóch płaszczyznach. Aby ułatwić sterowanie ciągnikiem po zmroku, poszczególne przyciski w kokpicie podświetlono. Deskę rozdzielczą przejęto z nieco większych maszyn Fendt 300 Vario. Elementem standardowego wyposażenia ciągników jest m.in. klimatyzacja. Załączanie WOM odbywa się z kabiny. Obroty WOM to 540, 750 oraz 1.000/min. Maksymalne ciśnienie w układzie hydraulicznym wynosi 200 barów. Dla poprawy komfortu jazdy w maszynach Fendt 200 Vario można zastosować amortyzację przedniej osi.
Silnik |
trzycylindrowy, turbodiesel, 3.300 ccm |
Moc maksymalna |
70 KM |
90 KM |
110 KM |
Maksymalny moment obr. |
295 Nm |
373 Nm |
458 Nm |
przy obr/min |
1.600 |
1.600 |
1.600 |
Skrzynia biegów |
bezstopniowa Vario |
Mechanizm różnicowy |
sterowany elektrohydraulicznie |
Maksymalny udźwig podnośnika |
4.204 kg |
Wydatek pompy hydraulicznej |
76 l/min |
Maks. kąt skrętu kół przednich |
55 stopni |
Masa własna |
3.570 kg |
3.870 kg |
3.970 kg |
Długość |
4.068 mm |
4.068 mm |
4.068 mm |
Szerokość |
1.970 mm |
2.170 mm |
2.186 mm |
Wysokość |
2.477 mm |
2.530 mm |
2.525 mm |
Zbiornik paliwa |
125 l |