Maszyny budowlane. Wozidła Astra-Iveco
Od zeszłego roku w Polsce można oficjalnie nabyć włoskie wozidła przegubowe i sztywnoramowe firmy Astra, należącej do Iveco. Gama składa się z ośmiu modeli, wśród których największy ze sztywną ramą, RD 50, jest nowością. Największe w historii wozidło sztywnoramowe firmy Astra, dostępne jest w sprzedaży od zeszłego roku. Napędza je silnik Deutza V8 o mocy 653 KM.
Importerem włoskiej marki została doskonale znana w środowisku firma HKL Baumaschinen, której polska centrala znajduje się w Poznaniu. Astra to producent o ogromnym doświadczeniu w budowie pojazdów, który od 1986 roku jest własnością Iveco. Pierwsze sztywnoramowe wozidło włoskiej marki wyprodukowano już w 1955 roku. W Polsce jednak importer Iveco nie był nigdy zainteresowany sprzedażą produktów Astry. W tej chwili firma specjalizuje się nie tylko w wodzidłach, także w podwoziach ciężarowych (wykorzystywanych często pod zabudowy betonomieszarek), ale HKL oferuje tylko i wyłącznie największe pojazdy typu off-road.
Gama kompletna
Astra produkuje osiem modeli wozideł - cztery przegubowe i cztery sztywnoramowe. Pierwsze z wymienionych mają ładowność: 23,2, 28, 16, 31,5 i 37 ton i wszystkie wyposażone są w napęd 6x6. Producent stosuje w nich tylko i wyłącznie silniki Iveco Cursor. W dwóch mniejszych modelach, ADT 25c i ADT 30c, pracuje jednostka Cursor 10 o pojemności 10,3 litra, której moc wynosi odpowiednio 319 i 353 KM. W większych ADT 35c i ADT 40c - Cursor 13 o pojemności 12,8 l i mocy 410 lub 455 KM. Wszystkie maszyny z przegubem wyposażone są w automatyczne skrzynie ZF typu powershift.
Wozidła sztywnoramowe mają ładowność od 28 do 40 ton i napęd 4x2. Dwa mniejsze modele, RD 28c i RD 30c, napędzane są silnikiem Iveco Cursor 10 o mocy odpowiednio 353 i 381 KM. Astra RD 40c ma silnik Cursor 13 o mocy 500 KM (wyjątkiem jest najnowsze wozidło w ofercie, czyli RD 50, któremu poświęcamy więcej miejsca). Wszystkie maszyny ze sztywnymi ramami wyposażane są w automatyczną skrzynię firmy Allison i mosty Kesslera.
Kolos do kamieniołomu
Największe w historii wozidło sztywnoramowe firmy Astra, RD 50, dostępne jest w sprzedaży od zeszłego roku. Napędza je silnik Deutza V8 o mocy 653 KM. Maszyna z wyglądu przypomina mniejszy model RD 40c, ma także niemal identyczną nowoczesną deskę rozdzielczą. Jej ramę wyprodukowano ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Projekt wykonany został techniką cyfrową, którą wzbogacono o wielomiesięczne testy w realnych warunkach. Maszyna ma hydropneumatyczne zawieszenie, napęd 4x2 i mokre tarcze hamulcowe. Jej automatyczną skrzynię biegów wyposażono w sześć przełożeń w przód i dwa w tył. Kolos o DMC niemal 87 ton osiąga imponujące prędkości. Może rozpędzić się do przodu, ze standardowym mostem napędowym, do ponad 60 km/h. Jako wyposażenie opcjonalne występuje jednak i szybszy most, którego przełożenie pozwala na rozwinięcie prędkości około 70 km/h. Rekordowo szybki, jak na wielkość i możliwości maszyny, jest także czas rozładunku kipra, który wynosi tylko 12 sekund. RD 50 ma pneumatyczne zawieszenie kabiny oraz fotela kierowcy.
Masa własna |
37,85 t |
Ładowność |
49 t |
Pojemność ładowni (z nadsypem) |
23 (32) m3 |
Moc silnika |
653 KM |
Maks. moment obr. |
2.800 Nm |
przy obr/min |
1.300-1.500 |
Prędkość maks. przód |
60,8 km/h |