Samochody ciężarowe MAN-VW G90 to pojazdy udane i dość proste konstrukcyjnie. O ile są w dobrym stanie, nie przysporzą nam nieprzewidzianych wydatków. MAN-VW G90 powstał w kooperacji MAN-a i Volkswagena. Kabina pochodzi od VW LT, a MAN użyczył mechaniki do tego pojazdu. Gdy zakończono produkcję tej ciężarówki, Volkswagen nieco ją zmodernizował i wytwarzał jako LT-80.
Poprzednik MAN-a L2000 to owoc kooperacji z Volkswagenem: kabina od VW LT, a mechanika od MAN-a. Model pierwszej generacji, oznaczony jako G, produkowany był od 1977 r., drugą - G90 wprowadzono w 1987 r. i produkowano oficjalnie do 1993 (debiut L2000), zdarzają się jednak egzemplarze nawet z 1995 r. Po zakończeniu produkcji projekt przejął Volkswagen i wytwarzał pojazd jako L80, wprowadzając do niego m.in. własny silnik R4 turbo 137 KM i modernizując wnętrze. G90 ma trzy rozstawy osi: 3.300, 3.900 i 4.300 mm, dmc od 6 do 10 t. Najczęściej MAN-VW ma napęd 4x2, zdarzają się wersje 4x4 z reduktorem, blokadą tylnego mostu i zwolnicami.
G90 ma zazwyczaj pojedynczą kabinę z LT, która jest już mocno przestarzała. W przeciwieństwie do dostawczego LT jest odchylana, a w środku znajdziemy trzy miejsca siedzące. Dużo rzadziej w MAN-ie spotkać można kabinę brygadową. Generalnie komfort jazdy jest poniżej oczekiwań, przeszkadzają hałas i wibracje. Zastrzeżenia zgłaszane są także do zabezpieczenia antykorozyjnego szoferki, jednak rama ma opinię trwałej.
W G90 montowano dwa wolnossące silniki MAN-a: R4 4,6 litra (102 KM) i R6 6,9 l (150 KM). Popularniejszy jest większy, który jest mocny i dość oszczędny (pali od 12 do 15 litrów ON na 100 km w zależności od obciążenia). Motor R6 do naprawy głównej wytrzymuje około 800-900 tys. km. Wcześniej psuje się tylko jego osprzęt (m.in. pompy paliwa, rozruszniki i alternatory). Przeciętnej trwałości jest mechaniczna skrzynia ZF-a.
Zawieszenie pojazdu zbudowane jest zazwyczaj z resorów (z przodu dwu-, a z tyłu pięciopiórowych), zwykle serwisować trzeba przód. Przeciętną wytrzymałość mają hamulce. G90 dość rzadko gości w ogłoszeniach sprzedaży.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Poprzednik L2000 nie jest poszukiwanym pojazdem, ale jest grupa odbiorców, która bardziej niż komfort jazdy ceni prostą mechanikę i w miarę niskie koszty utrzymania. Te ostatnie zależą jednak w dużej mierze od stanu konkretnego egzemplarza. Części zamienne, jak na dość nietypowy model, są dostępne, nie brakuje także elementów poszycia kabiny rodem z LT.
Dmc |
7.490 kg |
Ładowność |
3.500 kg |
Rozstaw osi |
4.300 mm |
Poj. silnika/cylindry |
6,9 l/R6 |
Moc maksymalna |
150 KM |
przy obr/min |
2.700 |
Maks. mom. obr. |
450 Nm |
przy obr/min |
1.200-1.500 |
Skrzynia biegów |
ręczna 5+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener) |
|
długość |
6.100 mm |
szerokość |
2.200 mm |
wysokość |
2.250 mm |
Chłodnica |
1.576 zł |
Sprzęgło (tarcza+ docisk+łożysko) |
2.056 zł |
Reflektor |
470 zł |
Okładziny hamulcowe |
140 zł |
Filtr oleju |
28 zł |
Filtr powietrza |
48 zł |
MAN G90 8.150 |
|
Reflektor |
250 zł |
Zderzak przedni |
500 zł |
Szyba czołowa |
300 zł |
Chłodnica |
500 zł |
1990 |
480 |
6,7 |
1991 |
670 |
8,5 |
1992 |
550 |
9,5 |
1993 |
390 |
9,9 |
1994 |
500 |
14 |