Ciągnik siodłowy dla klientów flotowych? Brzmi złowieszczo, ale Scania mile zaskakuje. Głównym celem, jaki przyświecał konstruktorom, było zminimalizowanie zużycia paliwa. Scania Fleetline G440 LA 4x2 HNA - ten ciągnik siodłowy będzie najprawdopodobniej spełniał oczekiwania klientów pod tym kątem.
Ciągnik Fleetline bynajmniej nie jest pozbawioną jakichkolwiek dodatków blaszanką na kółkach. Ma dobre wyposażenie, dobrane pod kątem niskich kosztów eksploatacji. Moc silników jest typowa dla europejskiego transportu długodystansowego: 420, 440 lub 480 KM.
Koń w ryzach
Spróbowaliśmy, jak sprawuje się wersja 440 KM. Silnik wyposażony we wtrysk XPI zasilany szyną common rail i układ recyrkulacji spalin EGR spełnia normę Euro 5 i obywa się bez SCR w układzie wydechowym. Ciężarówka nie potrzebuje AdBlue.
Połączony jest z ręczną, 12-biegową skrzynią typu GRS905R z półbiegami. Przełączanie biegów wymaga pewnej wprawy. Trzeba potrenować, żeby wchodziły bez oporu. Do ciężarówki flotowej pasowałby Opticruise (też oferowany), ale w testowanym pojeździe zamiast zautomatyzowanej zmiany przełożeń zamontowano inne, kosztowne urządzenie: retarder. Właściwie używany może w znacznym stopniu ograniczyć zużycie hamulców zasadniczych. Jest przy tym znacznie skuteczniejszy od zwykłego hamulca silnikowego (jaki również jest w wyposażeniu), ponieważ wytraca prędkość bez względu na obroty silnika. W Scanii ma pięć stopni, które w przeciętnych warunkach umożliwiają jazdę właściwie bez dotykania pedału hamulca zasadniczego. Trzeba tylko pamiętać, aby po każdym użyciu przesuwać dźwigienkę w położenie spoczynkowe. Inaczej retarder będzie hamował zawsze po odpuszczeniu gazu.
Rama typu H, o podwyższonej wytrzymałości dobrze znosi drogi o złej jakości. Zawieszenie: mechaniczne z przodu i pneumatyczne z tyłu jest typowe dla wszechstronnych ciągników siodłowych.
Dobrze albo lepiej
W połączeniu z pneumatycznym, czteropunktowym zawieszeniem kabiny zapewnia dobry komfort jazdy, choć poprzeczne nierówności Scania pokonuje dość nerwowo. Pneumatyczny fotel kierowcy ma pełną regulację, łącznie z ustawianiem podparcia lędźwiowego i na plecach. Kierownicę można ustawić niemal dowolnie. U konkurentów nie jest aż tak dobrze. Pasażer, co dość niezwykłe, ma fotel równie wygodny, co kierowca. W dodatku siedzisko szybko się opuszcza, ułatwiając wsiadanie i wysiadanie. W desce rozdzielczej z prawej strony znajduje się składany stolik. Czyżby przystosowanie do dwuosobowej obsady? Leżanki są dwie: górna o szerokości 60 cm i dolna, 70-centymetrowa.
Fleetline ma kabinę typu G z podwyższonym dachem Highline. Plasuje się ona pośrodku, pomiędzy nisko montowaną P a wysoko położoną R. Wewnątrz jest niższa o kilka centymetrów od R High-line, nad tunelem mierzy 174 cm (R - 190 cm), a nad podłogą przy fotelach 191 cm (R tyle samo).
Automatyczna klimatyzacja zmniejsza zmęczenie jadących. Fleetline bynajmniej nie rozpieszcza. Dba po prostu o każde ogniwo łańcucha, który holuje firmę transportową do sukcesu, czyli również o kierowcę.
Podsumowując, Scania Fleetline jawi się nam jako ekonomiczny środek transportu, od którego można oczekiwać dużej wydajności przy stosunkowo niskich kosztach.
Naczepę do testu udostępnił Remo-Car, autoryzowany dystrybutor i serwis firmy Schwarzmüller.
Plusy
Układ EGR eliminujący potrzebę tankowania AdBlue. Wydajny, wydłużający żywotność hamulców retarder. Wygodne fotele kierowcy i pasażera. Wyciszenie kabiny.
Minusy
Skrzynia biegów wymagająca przyzwyczajenia. Nie dość wysoka kabina nad tunelem środkowym. Niewystarczająca amortyzacja poprzecznych nierówności.
Masa własna |
8.340 kg |
Dopuszczalna masa całkowita (ciągnik / zestaw) |
18.600 / 40.000 kg |
Rozstaw osi |
3.700 mm |
Typ kabiny |
Highline - sypialna, podwyższona |
Silnik / pojemność skokowa |
6-cylindrowy, rzędowy / 12,8 l |
Moc maksymalna |
440 KM przy 1.900 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
2.300 Nm przy 1.000-1.300 obr/min |
Zbiorniki paliwa |
2 x 700 l |
Skrzynia biegów |
ręczna, 12-przełożeniowa |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie |
mechaniczne, na resorach parabolicznych ze stabilizatorem |
Zawieszenie tylne |
pneumatyczne |
Układ hamulcowy |
tarcze, ABS, hamulec silnikowy, retarder |
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in: blokada mechanizmu różnicowego, reflektory przeciwmgłowe, elektryczne szyby, elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka, tempomat, automatyczna klimatyzacja, radio z CD/MP3, ogrzewany fotel kierowcy, lodówka |
Gwarancja |
1 rok |
Przeglądy |
maksymalnie co 120 tys. km |
Naczepa Schwarzmüller RH-125 |
|
Typ |
skrzyniowa z plandeką |
Liczba, typ i marka osi |
3 osie Daimler |
Wewnętrzna dł. / szer. / wys. |
13.620 / 2.480 / 2.710 mm |
Ładowność |
28.500 kg |
Zawieszenie |
pneumatyczne |
Hamulce |
tarczowe, sterowane elektronicznie (EBS) |