Ciągniki John Deere serii 8R to rynkowa nowość. Tuż po swym debiucie zdobyły prestiżowe medale branżowe, m.in. na tegorocznych targach Polagra-Premiery w Poznaniu. Nic dziwnego, że ciągniki rolnicze John Deere cieszą się uznaniem i sporym powodzeniem wśród rolników.
Ciągniki John Deere serii 8R zaprojektowano z myślą o rolnikach z gospodarstw wielkoobszarowych, a także o firmach usługowych pracujących na rzecz rolnictwa. Jak podkreślają konstruktorzy, połączono w nich dużą moc pociągową z dość prostą obsługą.
Na ramie...
W konstrukcji wykorzystano ramę, a zatem swoisty znak firmowy traktorów marki John Deere. Zwiększa ona wytrzymałość całej maszyny, ładowność 8R osiąga 6 t. Pozwala to na stosowanie osprzętu o dużej szerokości roboczej, np. największych siewników, opryskiwaczy oraz agregatów uprawowo-siewnych. Wyróżnikiem ciągników 8R jest m.in. oświetlenie zewnętrzne o zasięgu 360 stopni, jak również nowa konsola umieszczona w podłokietniku (Com-mandArm), wraz z zintegrowanym wyświetlaczem (CommandCenter). CommandArm skupia wszystkie sterowniki w zasięgu ręki operatora. Z podłokietnika sterować można nie tylko elementami roboczymi maszyny, ale np. także radiem czy systemem głośnomówiącym. Kabina CommandView drugiej generacji ma kubaturę o jedną dziesiątą większą niż jej poprzedniczki. Szyby urosły o 7 proc., co poprawia pole obserwacji operatorowi.
Dziewięć litrów i zmienna geometria
Ciągniki serii 8R napędzane są przez 9-litrowe silniki PowerTechPlus. Turbosprężarka o zmiennej geometrii i układ paliwowy common rail mają zapewniać natychmiastową reakcję na zmienne warunki obciążenia, a system recyrkulacji spalin (EGR) powodować redukcję emisji toksycznych substancji. Napęd przenoszony jest poprzez bezstopniową przekładnię AutoPower. Maksymalna prędkość w warunkach drogowych wynosi 40 km/h. Przekładnia jest prosta w obsłudze, wystarczy wybrać odpowiednie ustawienie: poziom 1. dotyczy pracy z WOM i funkcji hydraulicznych; poziom 2. dotyczy prac z wykorzystaniem dużych sił uciągu, natomiast poziom 3. przeznaczono dla transportu i prac z wykorzystaniem niewielkich sił uciągu. Alternatywą jest automatyczna przekładnia Powershift (16 stopni do przodu, 5 do tyłu).
Przydatna automatyka
Unikatową cechą wyróżniającą te ciągniki jest system inteligentnego sterowania wyposażeniem iTEC. Automatyzuje on wszystkie operacje związane z narzędziami wykonywane na uwrociach. Można go zaprogramować na wyświetlaczu CommandCenter. Drugim stopniem automatyzacji pracy ciągnika jest satelitarne prowadzenie AutoTrac, które nie wymaga kierowania i ingerencji ze strony operatora, jednocześnie redukując zakładki pomiędzy przejazdami (nawet do 90 proc.). Pełną automatyzację uzyskamy przez połączenie obu systemów AutoTrac oraz iTEC, tworząc system iTEC Pro. W zależności od rodzaju sygnału, z jakiego użytkownik będzie chciał korzystać podczas prowadzenia satelitarnego maszyny, może on pracować z dokładnością od 2 do 30 cm.
Silnik |
sześciocylindr., wysokopr. z turbosprężarką, 9-litrowy |
Moc maks. (KM) |
285 |
312 |
339 |
366 |
392 |
przy obr/min |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
Maks. mom. obr. (Nm) |
1.085 |
1.199 |
1.310 |
1.419 |
1.515 |
przy obr/min |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
Skrzynia biegów |
bezstopniowa z elektronicznym sterowaniem i tempomatem |
Mech. różnicowy |
blokowany elektrohydraulicznie |
Maks. udźwig podnośnika |
7.665 kg |
8.436 kg |
Wydatek pompy hydraul. |
167 l/min |
Maks. kąt skrętu kół przednich |
55 stopni |
Masa własna |
11.730 kg |
Długość / szerokość / wysokość |
5.590 / 2.480 / 3.060 mm |
Zbiornik paliwa |
680 l |