Nie jest komfortowy, dużo pali i coraz trudniej o zadbany egzemplarz, jeżeli jednak uda nam się taki znaleźć, zyskamy wsparcie w postaci niezawodnej i mocnej wywrotki. Mowa o samochodach ciężarowych marki MAN z silnikiem R6.
Ciężkie MAN-y drugiej serii, oznaczonej jako F90, wciąż dość często oferowane są na rynku wtórnym i mają dość wysokie ceny. Ten model ma podwozia o dmc od 19 aż do 48 ton, we wszystkich konfiguracjach napędu - od 4x2 do 8x8. Wersje terenowe stanowią jego atut, z kolei wśród pojazdów konkurencji tego typu odmianami może poszczycić się jedynie równy mu rocznikowo Mercedes SK.
Pojazdy budowlane zwykle wyposażone są w najmniejszą, dzienną szoferkę, która nie ma dużo miejsca w środku, ale za to jest dobrze wyciszona. Oczywiście wiek pojazdu robi swoje i coraz częściej zdarzyć się mogą pojazdy, w których nie będzie już coś działać - na porządku dziennym są np. rozszczelnione klimatyzacje, ale w sumie niewiele pojazdów zostało w nie wyposażonych. Serwisowania wymaga także zawieszenie szoferki, a jej blachy mogą mieć już ogniska korozji. Użytkownicy narzekają na mało komfortową jazdę.
Silnik R6 to najpopularniejsza jednostka w budowlanym MAN-ie. Zazwyczaj ma moc 370, rzadziej 420 KM, ale występowały także wersje 290-, 330- i 360-konne (od Euro 0 do Euro 2). Główne problemy tej jednostki to wypalone uszczelki pod głowicą oraz wycieki, jednak silnik zbiera dobre opinie, w przeciwieństwie do V10 (zwykle 500 KM), który nie jest tak trwały. Spalanie wersji czteroosiowych z silnikiem R6 waha się od 40 do nawet 50 l ON na 100 km. Przeciętnie trwałe są przekładnie (13- lub 15-biegowe Fuller i 16-biegowe ZF) oraz sprzęgła, mocne są za to mosty napędowe. Mechaniczne zawieszenie jest wytrzymałe, chociaż zdarzają się pęknięte resory z tyłu. F90 miewa problemy z elektryką (oświetlenie, przełącznik kierunkowskazów itp.). Tanich części do tego modelu jest pod dostatkiem.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- MAN F90 to wciąż pojazd, którym można się zainteresować, jeśli jest w dobrym stanie technicznym. Wzięciem cieszą się wersje terenowe. Są one wytrzymałe i mają niewiele elektroniki, ale czas jest nieubłagany i coraz częściej wymagają one poważniejszych napraw. Dobra wiadomość jest taka, że części można kupić bez problemu, sporo jest bowiem takich samych jak w nowszym F2000.
Dmc |
33.000 kg |
Ładowność |
15. 500 kg |
Rozstaw osi |
5.020 mm |
Poj. siln. / cylindry |
12 l / R6 |
Moc maksymalna |
370 KM |
przy obr/min |
2.000 |
Maks. mom. obr. |
1.520 Nm |
przy obr/min |
1.200 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kiper) |
długość |
5.900 mm |
szerokość |
2.500 mm |
wysokość |
1.250 mm |
Chłodnica |
2.467 zł |
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) |
1.938 zł |
Reflektor |
269 zł |
Okładziny hamulcowe przód |
468 zł |
Filtr oleju |
28 zł |
Filtr powietrza |
64 zł |
Reflektor |
170 zł |
Zderzak przedni |
650 zł |
Szyba czołowa |
450 zł |
Chłodnica |
1.200 zł |
1991 |
480 |
79 |
1992 |
500 |
88,9 |
1992 |
550 |
92,5 |
1993 |
520 |
95,5 |
1995 |
320 |
99,9 |