Goodyear przedstawił Marathon LHT II, opony nowej generacji. W transporcie długodystansowym można z powodzeniem wyposażyć w nie naczepy. Opona LHT II ma pozwolić operatorom flot oraz kierowcom, którzy użytkują samochody ciężarowe, osiągnąć znaczące korzyści eksploatacyjne i istotnie zredukować emisję CO2.
Projektując oponę Maraton LHT II inżynierowie Goodyeara połączyli - jak twierdzą - niskie opory toczenia ze świetną charakterystyką jazdy i krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Opona pozwala także na zwiększenie ładowności przy dłuższej żywotności i niższym poziomie hałasu.
Marathon LHT II to najnowszy członek rodziny Goodyear FuelMax Technology, reprezentowanej przez uznane już wcześniej opony Marathon Long Haul Steer (LHS) II oraz Marathon Long Haul Drive (LHD) II.
Oszczędności
Dzięki wyjątkowo niskim oporom toczenia LHT II ma pozwolić operatorom flot ciężarowych osiągnąć znaczące oszczędności zużycia paliwa, przy jednoczesnej istotnej redukcji emisji CO2. Przykładowo, typowy 40-tonowy zespół trakcyjny 4x2 z trzyosiową naczepą, wyposażony w kombinację opon LHS II na oś przednią, LHD II na oś napędową i LHT II do naczep ma osiągać roczną oszczędność kosztów paliwa do 2.300 euro oraz redukcję emisji CO2 ok. 5.200 kg.
Nowa LHT II, 7,5 kg lżejsza od swojej poprzedniczki, zwiększa ładunek użyteczny trzyosiowego zespołu o 45 kg. Wg producenta opona ta ma dużą żywotność oraz niski poziom generowanego hałasu dzięki zastosowanemu układowi lamelek.
Technologia i konstrukcja
Karkas opony LHT II został przeprojektowany z wykorzystaniem zaawansowanych metod modelowania komputerowego, co polepszyło jego termodynamikę oraz opór toczenia - elementy o kluczowym znaczeniu w kwestii zużycia paliwa oraz wydłużenia żywotności opony. Najnowszej generacji pasy z kordu stalowego, na których oparty jest bieżnik, zwiększają stabilność opony oraz zmniejszają straty generowane wskutek inercji. Na poprawę stabilności oraz zmniejszenie oporów toczenia wpływ mają także kształt karkasu oraz nowej generacji rozwiązanie w zakresie mocowania opony na obręczy, gwarantujące jednocześnie większe możliwości w zakresie jej bieżnikowania. Zwarty wzór bieżnika opony LHT II pozytywnie wpływa na rozpraszanie energii, co stanowi kolejny krok w kierunku zmniejszenia oporów toczenia i zużycia paliwa. W samym bieżniku zastosowano wiele ulepszeń, poprawiająych parametry opony, m.in. wieloradialną konstrukcję, zapewniającą bardziej równomierne zużycie oraz szerokie, wzmocnione żebra boczne wydłużające żywotność opony i zapobiegające jej uszkodzeniu.
Gęstość i kształt układu lamelek zapewnia optymalne parametry podczas hamowania na mokrej nawierzchni, niski opór toczenia oraz niski poziom generowanego hałasu. Inne cechy, w tym zmienna geometria kątowa rowków w obszarze barków opony, zapewniają wysoką odporność na pęknięcia i uszkodzenia, ograniczone chwytanie kamieni oraz ochronę przeciw powstawaniu pęknięć. Nowoczesna technologia kompozycji mieszanki bieżnika o wysokiej zawartości krzemionki ma zapewniać równowagę między oporem toczenia, parametrami podczas hamowania na mokrej nawierzchni oraz żywotnością. LHT II już dziś spełnia wymagania ustalone przez nowe rozporządzenie UE w sprawie opon, które wejdzie w życie z końcem 2012 r.
Austriacka firma transportowa Zeller Transporte wzięła udział w próbach terenowych nowej opony. Wyniki testu pokazały oszczędność paliwa na poziomie 3,7 proc. w porównaniu do jej poprzedniczki, co w przełożeniu na wynik finansowy oznacza oszczędność 3.313 euro rocznie na 1 zespół trakcyjny.