Actros drugiej generacji to bardziej dopracowany pojazd od swego kapryśnego poprzednika. Ciągniki siodłowe wyprodukowane przez firmę Mercedes w wersji z silnikami o mocy 360 KM, nie są może mistrzem oszczędzania, ale zapewniają duży komfort podróży.
MP2 występuje jako ciągnik siodłowy z napędem 4x2, 4x4, 6x2 i 6x4. Wersje dwuosiowe mają rozstawy osi 3.600 i 3.900 mm; "trzyosiówka" występuje tylko z rozstawem 2.550 mm.
Prezentowany na zdjęciach pojazd ma kabinę typu L z niskim dachem, która ma jedną koję. Wysokość tej szoferki to raptem 1.560 mm, ale ma ona specyficzne zastosowanie - takie ciągniki wykorzystywane są pod lory. Dostępne są też większe szoferki, np. topowa Megaspace, która ma bardzo dobrą opinię wśród kierowców. W porównaniu do pierwszej generacji modelu poprawiono jej zawieszenie, które jest nie tylko bardziej komfortowe, ale i wytrzymalsze. Użytkownicy chwalą także wyciszenie szoferki oraz wygodny fotel.
Widlasty silnik 11.9 o mocy 360 KM nie jest demonem przyspieszeń, niezbyt korzystnie wypada także jego spalanie - od 32 do nawet 35 l /100 km. Jego atutem jest duża wytrzymałość, chociaż jak w każdym nowoczesnym dieslu zaleca się tankowanie tylko dobrego ON. Nieźle wypadają także skrzynie biegów, w tym popularna zautomatyzowana skrzynia Telligent. Miewa co prawda czasem problemy z przełączaniem biegów, ale jej trwałość jest spora. Słyszeliśmy o jednej akcji przywoławczej dotyczącej aut z przekładniami Telligent, która polegała na wymianie sprzęgła; przed zakupem warto to zweryfikować, bo ten element jest drogi.
Actros II nie ma częstych problemów z elektroniką (psuje się czasem jedynie oświetlenie), wytrzymałe są także jego podzespoły mechaniczne. Dostępność pojazdów jest duża, ich ceny raczej wysokie, ale za to koszty większości napraw da się utrzymać na niskim poziomie, dzięki dobrej dostępności zamienników.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Actros drugiej generacji to poszukiwany pojazd, którego ceny utrzymują się na dość wysokim poziomie. Producent zmodernizował w nim silnik V6 i nie słychać już o jego poważnych awariach. Dużej poprawie uległa także elektronika, szczególnie ta związana ze skrzynią biegów Telligent. Dzięki temu można korzystać z dobrodziejstw nowoczesności bez konieczności przestojów spowodowanych awariami.
Dmc zestawu tech. / administr. |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
7.100 kg |
Rozstaw osi |
3.600 mm |
Poj. silnika/cylin. |
11,9 l / V6 |
Moc maks. |
360 KM |
przy obr/min |
1.800 |
Maks. mom. obr. |
1.850 Nm |
przy obr/min |
1.080 |
Skrzynia biegów |
Telligent 12+1 |
Chłodnica |
1.787 zł |
Sprzęgło (tarcza+ docisk+łożysko) |
8.568 zł |
Reflektor |
1.043 zł |
Tarcza hamulcowa |
285 zł |
Filtr oleju |
19 zł |
Filtr powietrza |
103 zł |
Reflektor |
450 zł |
Zderzak przedni |
850 zł |
Szyba czołowa |
1.000 zł |
Chłodnica |
1.200 zł |
2003 |
870 |
68,5 |
2003 |
900 |
67,5 |
2004 |
660 |
99,9 |
2004 |
700 |
102,5 |
2005 |
282 |
129 |
2006 |
698 |
159,8 |
2007 |
411 |
194,6 |