Mercedes-Benz chwali swoje Actrosy jako najbezpieczniejsze samochody ciężarowe świata. Teraz wprowadza do jego wyposażenia drugą generację systemu Active Brake Assist. Sterowany radarem system uruchamia automatycznie hamulce nawet przed nieruchomymi przeszkodami. MAN testuje podobne rozwiązanie w modelu TGX
Mercedes-Benz chwali swojego Actrosa jako najbezpieczniejszy samochód ciężarowy świata. Teraz wprowadza do jego wyposażenia drugą generację systemu Active Brake Assist. Sterowany radarem system uruchamia automatycznie hamulce nawet przed nieruchomymi przeszkodami. MAN testuje podobne rozwiązanie w modelu TGX.
Active Brake Assist rozwija się
Unikatowy system bezpieczeństwa Active Brake Assist Mercedes-Benz ma teraz jeszcze więcej możliwości. O ile dotychczas rozpoczynał on automatycznie hamowanie w sytuacji, gdy istniało poważne niebezpieczeństwo zderzenia z wolniejszym pojazdem jadącym z przodu, teraz uruchamia się również w razie ryzyka najechania na przeszkodę nieruchomą. Active Brake Assist, zwany także asystentem hamowania awaryjnego, dał dotychczas praktyczny dowód swej skuteczności w ponad 14 tys. samochodów ciężarowych.
System zapobiegający blokowaniu kół, system zapobiegający poślizgowi kół napędowych, hamulce tarczowe na wszystkich kołach, elektronicznie sterowany układ hamulcowy, wysokociśnieniowy układ hamulcowy, asystent hamowania, asystent pasa ruchu, system regulacji pochylenia, układ regulacji odległości od pojazdu poprzedzającego - lista rozwiązań technicznych i systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy, które miały swoją światową premierę w samochodach ciężarowych marki Mercedes-Benz, jest długa. Do szczytowych osiągnięć prac rozwojowych należy rewolucyjny układ Active Brake Assist. Wprowadzony w roku 2006 w Actrosie do zadań ciężkich, system ten sprawdził się w praktyce.
Z relacji licznych kierowców ciężarówek wynika, że system bezpieczeństwa niejednokrotnie uchronił ich od wypadku. Eksperci nie mają wątpliwości: Active Brake Assist uratował życie wielu ludziom - nie tylko jadącym w samochodach ciężarowych, lecz również w pojazdach poruszających się przed nimi.
Także różne firmy ubezpieczeniowe nabrały już przekonania, że system ten jest korzystny dla klientów, a tym samym dla nich samych, i oferują zniżki składek ubezpieczeniowych, gdy pojazdy użytkowe są wyposażone w rozwiązania tego typu. Active Brake Assist 2 jest kolejnym kamieniem milowym. O ile dotychczas system bezpieczeństwa uruchamiał hamowanie awaryjne wyłącznie w przypadku poważnego zagrożenia najechania na wolniejszy pojazd z przodu, teraz rozpoczyna manewr hamowania również w razie ryzyka najechania na pojazd stojący, na przykład w niespodziewanym korku na autostradzie. Tym samym wizja bezwypadkowej jazdy w ramach globalnego projektu Initiative Shaping Future Transportation Daimler Trucks jest o krok bliższa urzeczywistnieniu.
Rozpoznaje nieruchome przeszkody
Za pomocą wiązek radarowych system Active Brake Assist 2 przeszukuje obszar w odległości 1-200 m na pasie ruchu przed pojazdem, obliczając jednocześnie różnicę prędkości obu pojazdów oraz odległość dzielącą go od poprzedzającego pojazdu lub nieruchomej przeszkody. Gdy przy niezmienionym sposobie jazdy istnieje zagrożenie wypadku, system powiadamia kierowcę sygnałem optycznym w postaci czerwonego trójkąta oraz sygnałem dźwiękowym. Jeśli ryzyko kolizji się zwiększa, system rozpoczyna hamowanie.
System ostrzegania został zaprojektowany tak, że kierowca ma możliwość samodzielnego złagodzenia krytycznej sytuacji; uruchomione przez Active Brake Assist 2 hamowanie z siłą maksimum 50 % daje kierowcy czas niezbędny do samodzielnego zapobieżenia kolizji.
Niemiecka firma wskazuje na zalety swojego asystenta hamowania, w porównaniu z innymi opracowywanymi systemami. Sprawdzone rozwiązania techniczne wykorzystujące działanie radarów pracują podobno bez zakłóceń we wszelkich warunkach pogodowych i oświetleniowych. System ten działa też w pełnym zakresie prędkości rozwijanych przez samochód ciężarowy, od powolnej jazdy z prędkością szybkiego marszu pieszego do prędkości poruszania się autostradą z zastosowaniem ogranicznika, tzn. od 0 do 89 km/h.
Wprawdzie system nie zawsze może zapobiec kolizji, ale na skutek automatycznego uruchamiania hamulca znacząco zmniejsza prędkość, z jaką dochodzi do wypadku, a tym samym jego skutki.
Active Brake Assist 2 zastąpi dotychczasowy system na przełomie roku. Będzie miał swoją premierę w Actrosie, pod koniec września, na targach IAA w Hanowerze
Program badawczy AKTIV MAN-a
MAN Nutzfahrzeuge i partnerzy programu naukowo-badawczego AKTIV zakończyli czteroletnie badania naukowe dotyczące bezpieczeństwa. Skrót AKTIV pochodzi od niemieckiej nazwy "Adaptive und Kooperative Technologien für den Intelligenten Verkehr" (adaptacyjne i kooperacyjne technologie na rzecz inteligentnego systemu ruchu drogowego). Jest to inicjatywa naukowo-badawcza, w której uczestniczy 28 partnerów - producenci samochodów i ich poddostawcy, firmy elektroniczne, telekomunikacyjne i softwarowe, instytuty badawcze oraz zarządy dróg i ruchu drogowego. Dążąc do zapewnienia w przyszłości większego bezpieczeństwa na drogach i usprawnienia ruchu drogowego, partnerzy wspólnie opracowali nowe systemy wspomagania kierowcy, rozwiązania sprawnych systemów zarządzania ruchem drogowym i odpowiednie systemy komunikacji pojazd-pojazd lub pojazd-infrastruktura. W ramach programu Grupa MAN Nutzfahrzeuge zajmowała się zintegrowanym systemem prowadzenia poprzecznego pojazdu oraz systemami aktywnego ograniczenia zagrożeń poprzez automatyczne zadziałanie hamulca.
Aktywne ograniczanie zagrożeń
System aktywnego ograniczenia zagrożenia przekazuje kierowcy optyczny i akustyczny sygnał w sytuacji zagrożenia najechania na inny pojazd. W celu zademonstrowania jego działania, model MAN TGX 18.540 został wyposażony w czujniki radarowe i kamery wideo. Nowy system identyfikuje także przeszkody nieruchome i przekazuje automatyczny sygnał do układu hamulcowego, jeżeli kierowca nie zareagował na wcześniejsze sygnały ostrzegawcze. Bardzo częstymi wypadkami o poważnych skutkach są wypadki spowodowane najechaniem na pojazdy, które akurat zatrzymały się w korku na autostradzie. Zastosowanie systemu uruchomienia układu hamowania w sytuacji zagrożenia pozwoli uniknąć tego typu groźnych wypadków. W celu uzyskania możliwie największej akceptacji wśród kierowców przy ustalaniu punktów czasowych ostrzegania i automatycznego zadziałania układu hamulcowego uwzględniony zostanie aktualny stopień koncentracji kierowcy oraz sytuacja drogowa panująca na sąsiednim pasie jazdy.
Inni producenci też nie zasypiają gruszek w popiele. Brytyjscy i holenderscy kierowcy samochodów ciężarowych Volvo uczestniczą w zakrojonych na dużą skalę badaniach dotyczących bezpieczeństwa.
Rozpoczyna się realizacja dużego projektu badawczego w dziedzinie bezpieczeństwa, przy udziale firm transportowych DHL Tradeteam z Wielkiej Brytanii oraz Nijhof-Wassink z Holandii. Celem projektu jest poznanie zachowań kierowców w różnego rodzaju sytuacjach i określenie wpływu systemów bezpieczeństwa w pojeździe na te zachowania. O efektach nie omieszkamy poinformować.
System prowadzenia poprzecznego
Opracowany przez firmę MAN Nutzfahrzeuge system zintegrowanego prowadzenia poprzecznego, automatycznie utrzymuje pojazd ciężarowy w określonej pozycji na pasie ruchu. W tym celu kamera rejestruje przebieg pasa jazdy oraz pozycję samochodu na pasie. System regulacji poprzecznej poprzez stałą ingerencję układu kierowniczego będzie zapobiegał lub ograniczał do akceptowalnego minimum wszelkie odchylenia od wytyczonej pozycji pojazdu na pasie.
Przy pomocy map cyfrowych zadana pozycja samochodu ciężarowego jest, w ramach pasa jazdy, dostosowywana do zbliżających się zakrętów. Czujniki radaru rejestrują także jadące z przeciwka samochody, korygując zadaną pozycję własnego pojazdu w kierunku krawędzi jezdni.
Natężenie ruchu w aglomeracjach europejskich osiągnęło już granice przepustowości istniejących sieci dróg. Odcinki autostrad, na których prowadzone są prace budowlane, stanowią dodatkowe utrudnienie zakłócające ciągłość ruchu. Stają się one przyczyną powstawania długich korków. Wydzielane na tych odcinkach tymczasowe pasy ruchu są bardzo wąskie i pozostawiają pojazdom ciężarowym - znacznie większym w porównaniu z samochodami osobowymi - bardzo mało miejsca.
Firma MAN testowała prototyp pojazdu pilotującego odcinek budowy. Automatyczny system prowadzenia poprzecznego może pomóc kierowcy samochodu ciężarowego podczas jazdy na wąskich jezdniach, zapobiegając opuszczeniu pasa ruchu. System ten działa poprzez aktywną ingerencję w układ kierowniczy pojazdu. W przyszłości, pozwoli on uniknąć wypadków spowodowanych niezamierzonym opuszczeniem swojego pasa ruchu, zwiększyć znacznie bezpieczeństwo podczas wyprzedzania oraz usprawnić strumień ruchu w danym obszarze.
System wykorzystuje informacje dotyczące przebiegu odcinka budowy, przekazywane do pojazdu przez tak zwaną jednostkę Road Side Unit. W szczególności, informacje te dotyczą odstępów między zabudową krawędzi a pasem ruchu. Zainstalowany w pojeździe skaner laserowy dokonuje dodatkowo ciągłego pomiaru odstępu pojazdu ciężarowego od zabudowanej krawędzi.