Rynek się podnosi - zakomunikował Zbigniew Kołodziejek, szef marketingu DAF Trucks Polska. W drugiej połowie roku odczuwalny jest wzrost sprzedaży podwozi pod zabudowę i samochodów specjalizowanych. Tendencja wzrostowa na rynku ciężarówek powinna się utrzymać w przyszłym roku. Krajowa sieć serwisów DAF składa się z 22 placówek. W roku bieżącym oddano do użytku obiekty w Rudzie Śląskiej, Wyszkowie, Ustroniu, a ostatnio w Białymstoku (Grupa DBK). W budowie jest stacja w Iłowej (Lubuskie). Producent zwraca uwagę, że czterocylindrowe silniki w aktualnym modelu LF w każdej wersji mocy są oferowane standardowo jako spełniające normę EEV. Pozostałe jednostki napędowe jako EEV są montowane na życzenie. W większości silników ta wyśrubowana norma jest uzyskiwana bez zastosowania filtru cząstek stałych. Zwarta konstrukcja, krótki zwis przedni (137 cm) oraz duży kąt skrętu kół (49-53 stopni) zapewniają LF-owi najlepszą zwrotność w tej klasie pojazdów. Dla przykładu LF 45.220 (12 t) o rozstawie osi 4,3 m ma promień skrętu zaledwie 14,87 m.
Rynek się podnosi - zakomunikował Zbigniew Kołodziejek, szef marketingu DAF Trucks Polska. Według przedstawiciela DAF na koniec bieżącego roku wzrost sprzedaży pojazdów ciężarowych w Unii Europejskiej w stosunku do 2009 r. powinien wynieść około 10 procent, z rekordowym w historii udziałem holenderskiej firmy (po trzech kwartałach 15,8 %). W Polsce w ciągu 10 miesięcy br. sprzedano więcej ciężarówek niż w całym 2009 r. Już czarty rok z rzędu DAF jest liderem na naszym rynku w sprzedaży ciągników siodłowych.
Z. Kołodziejek zwrócił uwagę, że w drugiej połowie roku odczuwalny jest wzrost sprzedaży podwozi pod zabudowę i samochodów specjalizowanych. Tendencja wzrostowa na rynku ciężarówek powinna się utrzymać w przyszłym roku.
Rozwój w serwisach
Krajowa sieć serwisów DAF składa się z 22 placówek. W roku bieżącym oddano do użytku obiekty w Rudzie Śląskiej, Wyszkowie, Ustroniu, a ostatnio w Białymstoku (Grupa DBK). W budowie jest stacja w Iłowej (Lubuskie).
Obecnie firma koncentruje się na rozwoju wewnątrz serwisów. Chodzi m.in. o poprawę zadowolenia klienta, fachowy dobór pojazdów do zadań, odbiór używanych ciężarówek, rozwój kontraktów serwisowych, zapewnienie części i akcesoriów do pojazdów wszystkich marek, pomoc w sytuacjach awaryjnych.
Spodziewana wymiana taboru
Jak powiedział Z. Kołodziejek, firma spodziewa się napływu dużej liczby pojazdów używanych, oddawanych przez nabywców nowych pojazdów. Wiąże się to z planowanym wprowadzeniem w połowie 2011 r. elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg. Wysokość tych opłat ma być uzależniona od normy emisji spalin, jaką będzie spełniał dany pojazd. Według przedstawiciela DAF-a koszty przewoźników związane z tymi opłatami wzrosną 7-8-krotnie w porównaniu z kosztami, jakie generują obecne winiety. Konieczne stanie się odnawianie taboru, co zapewni obniżenie e-myta. Dlatego też DAF przygotowuje się do odbioru zwiększonej masy starych ciężarówek.
Bene Trucks, spółka Grupy DBK zajmująca się handlem używanymi pojazdami użytkowymi w tym roku sprzedała już około 1.500 aut używanych, w tym sporo Euro 3. Sporo z nich trafia do innych krajów.
Odkup pojazdów używanych obejmuje nie tylko DAF-y. Dla przykładu, w Bene Trucks prawie połowa aut w obrocie to właśnie ciężarówki innych marek. Ta wielomarkowość w placówkach DAF dotyczy także serwisu, do którego można się zgłaszać z dowolnym pojazdem. To ułatwia obsługę niejednorodnych flot.
LF "na zielono"
Producent zwraca uwagę, że czterocylindrowe silniki w aktualnym modelu LF w każdej wersji mocy są oferowane standardowo jako spełniające normę EEV. Pozostałe jednostki napędowe jako EEV są montowane na życzenie. W większości silników ta wyśrubowana norma jest uzyskiwana bez zastosowania filtru cząstek stałych.
Modyfikując model zastosowano stalowy, mocny zderzak, który nie obejmuje reflektorów. Dzięki temu, w razie stłuczki, lampy pozostają nienaruszone, a koszt naprawy jest mniejszy. Z myślą o komforcie kierowców starano się zaprojektować m.in. łatwe wsiadanie i wysiadanie z kabiny. Uznano, że miodowe podświetlenie wyświetlaczy nie będzie męczyć tak wzroku jak kolorowe.
Zwarta konstrukcja, krótki zwis przedni (137 cm) oraz duży kąt skrętu kół (49-53 stopni) zapewniają LF-owi najlepszą zwrotność w tej klasie pojazdów. Dla przykładu LF 45.220 (12 t) o rozstawie osi 4,3 m ma promień skrętu zaledwie 14,87 m. Konkurenci mają zwykle nieco większy rozstaw osi i promień skrętu większy od ok. 1,3 do 2,5 m..
Kolejne nowinki to system monitorowania ciśnienia w oponach (zarówno w LF jak i CF 65) oraz system ALM służący do monitorowania obciążenia osi. Na ekranie mogą być wyświetlane informacje: nacisk na każdą oś pojazdu (z wyjątkiem podwozi z przednim zawieszeniem piórowym), łączny nacisk na osie przyczepy/naczepy (EBS) lub nacisk na każdą oś (czujniki obciążenia każdej osi p/n) oraz rzeczywista masa ładunku.
Nowością jest też złącze aplikacyjne dla śmieciarek w pojazdach LF 45 i LF 55. Tworzy ono łatwe w użyciu połączenie między pojazdem a zabudową, umożliwiając wytwórcy nadwozi wprowadzenie przydatnych funkcji. Może to być np. funkcja "stop-and-go" (tylko z Allison), włączanie/wyłączanie PTO, regulacja prędkości obrotowej silnika, włączanie/wyłączanie silnika, ogranicznik prędkości (na tylnym stopniu), sterowanie hamulcami i blokada cofania...
W pojazdach serii LF 45, LF 55 i CF 65 stalowe zbiorniki paliwa zostały zastąpione nowymi zbiornikami z tworzywa sztucznego i aluminium. Baki z tworzywa w LF 45 dostępne są w pojemnościach 123, 168 i 200 litrów, zaś w LF 55 i CF 65 w wariantach 150 i 200 l. W LF 55 i CF 65 proponowane są też aluminiowe, o pojemności 340 l. Wyjątkiem jest stalowy zbiornik 120 l na zwisie tylnym zamiatarki FA LF 55. Odchudzanie daje efekty. Według producenta, DAF-y osiągają najwyższe ładowności w każdej klasie tonażowej. Przykładowo, lekki FA LF 45.160 (8 t) ma nośność 4.765 kg.
Wyposażeniem dodatkowym w LF 45 i LF 55 jest asymetryczne paraboliczne zawieszenie tylnej osi, stosowane m.in. w przypadku wywrotek, śmieciarek, hakowców, bramowców i zamiatarek.
Dobrą widoczność gwarantuje kierowcy m.in. standardowy zestaw pięciu lusterek oraz proponowane jako wyposażenie dodatkowe szóste lusterko i sygnalizator cofania.
CF: AS-Tronic do różnych zadań
W modelu CF dostępne są trzy wersje oprogramowania AS-Tronic. Jedną z nich jest wersja do transportu cieczy (ciągniki i podwozia pod zabudowę 4x2, 6x2 i 8x2). Ten program redukuje negatywny wpływ ruchu płynu w zbiorniku na prowadzenie pojazdu. Druga, stosowana do transportu ciężkiego (ciągniki i podwozia 4x2, 6x2, 8x2) zapewnia dobre właściwości jezdne zestawom o masie do 80 ton i obsługuje funkcje nowego hamulca silnikowego MX. Natomiast wersja off-road (podwozia 6x4 i 8x4) zapewnia dynamiczne ruszanie i niemal nieprzerwaną siłę trakcyjną, utrzymując ruch pojazdu na niestabilnym gruncie.
W CF 85 stosowany jest hamulec silnikowy MX, wbudowany w dźwignie zaworowe. Uzyskuje on maksymalną moc 320 kW już przy 2.100 obr/min.