Oferujące ciężarówki z tzw. drugiej ręki przedsiębiorstwo buduje nową placówkę w Komornikach pod Poznaniem, a to jeszcze nie koniec planów na najbliższe lata. TruckStore ma już swoje "salony" w Warszawie, Poznaniu i Pyskowicach. Ta która powstanie będzie czwartym.
W Warszawie stale wystawianych jest ponad 100 pojazdów. Nie wszystkie stoją na placu pod gołym niebem. Część ekspozycji urządzona jest w... salonie, zupełnie jak to jest u dilerów samochodów osobowych. Trafiają tu zarówno klienci poszukujący pojedynczych pojazdów, jak i całych flot. Firma sprzedaje też za granicę, do Unii Europejskiej oraz na eksport. Najczęściej stosowaną formą finansowania jest leasing, czasem kredyt, ale też klienci finansują zakup ze środków własnych.
TruckStore to międzynarodowa sieć należąca do Grupy Daimler. Sprzedaje używane samochody ciężarowe różnych marek, w każdej klasie wiekowej, a także przyczepy i naczepy. Oferta obejmuje pełen zakres, od oceny pojazdu poprzez przygotowanie, finansowanie transakcji, po Europejską Gwarancję TruckStore. 12-miesięczna gwarancja udzielana jest dla pojazdów w kategorii "złoty" i "srebrny" i obejmuje zespół napędowy pojazdów bez limitu kilometrów dla pojazdów wszystkich marek.
Na życzenie nabywcy sprowadzane są pojazdy wskazane przez niego z całej sieci TruckStore w Europie. Firma zajmuje się koordynacją transakcji,, przygotowaniem dokumentacji i weryfikacją stanu technicznego pojazdów na ścieżce diagnostycznej. Wycenia również wartość rynkową pojazdów używanych, także obcych marek.
W Polsce przedsiębiorstwo działa od 2004 roku. Najpierw powstała placówka w Warszawie, przy ul. Inowłodzkiej, w 2008 r. w Poznaniu i w 2009 w Pyskowicach.
Mało przewidywalny rynek
Odwiedziliśmy warszawską centralę TruckStore, aby porozmawiać o ciężarówkach. - Rynek wtórny pojazdów ciężarowych jest nieprzewidywalny do końca - ocenia Alicja Syc, koordynator ds. sprzedaży i marketingu Truck Store w Warszawie. - Uzależniony jest m.in. od tego co dzieje się na rynku nowych ciężarówek. Nowe auta, po okresie kryzysowym, są dłużej użytkowane w firmach przewozowych, obserwujemy obecnie większą ostrożność przy podejmowaniu decyzji o zakupach. W 2009 roku generalnie nastąpił spadek sprzedaży pojazdów używanych, ale dla TruckStore to był akurat dobry, rekordowy rok! Po części mogło to wynikać z tego, że wcześniej mieliśmy duże możliwości pozyskania sprzętu, a więc był duży wybór. Jednym ze źródeł były firmy leasingowe, które oferowały dużo pojazdów z windykacji. Teraz podaż jest znacznie mniejsza, co pośrednio wskazuje na poprawę sytuacji finansowej firm przewozowych, jako że ostatnio windykacji prawie nie ma. Pozyskujemy pojazdy z różnych źródeł, między innymi z wolnego rynku w kraju, także z odkupu po leasingu i z Europy. Chociaż tam też nie jest łatwo o zakup interesujących pojazdów, udział samochodów sprowadzanych z zagranicy w naszej strukturze zakupów wciąż rośnie.
Dominuje leasing
W Warszawie stale wystawianych jest ponad 100 pojazdów. Nie wszystkie stoją na placu pod gołym niebem. Część ekspozycji urządzona jest w... salonie, zupełnie jak to jest u dilerów samochodów osobowych.
Trafiają tu zarówno klienci poszukujący pojedynczych pojazdów, jak i całych flot. Firma sprzedaje też za granicę, do Unii Europejskiej oraz na eksport. Najczęściej stosowaną formą finansowania jest leasing (firma proponuje usługi Mercedes-Benz Leasing Polska), czasem kredyt,, ale też klienci finansują zakup ze środków własnych.
- Dotychczas leasing zwykle traktowany był jako forma zakupu, ale teraz to się zmienia - zauważa A. Syc. - Coraz więcej użytkowników pojazdów po okresie leasingu oddaje je i bierze kolejne w leasing. Do nich adresowana jest nasza oferta BuyBack, w ramach której gwarantujemy odkup po okresie leasingu. Pozwala to klientom na uniknięcie ryzyka zwiazanego ze spadkiem wartości rynkowej po zakończeniu umowy. Obserwujemy wciąż rosnącą popularność tej grupy transakcji.
Utrzymujemy także bieżący kontakt z klientami flotowymi w sieci Mercedes-Benz i systemowo odkupujemy całe grupy aut, kiedy przychodzi czas na ich wymianę na nowe.
Przekrój wiekowy samochodów jest szeroki.
- W pierwszych latach działalności próbowaliśmy zawęzić ofertę do w miarę nowych pojazdów - wspomina A. Syc, - ale oczekiwania nabywców okazały się inne. Wielu klientów szuka starszych, tańszych ciężarówek. Stąd w naszej ofercie można znaleźć pojazdy w przekroju wiekowym od 1 do 10 lat.
Pojawiły się opinie, że planowane na połowę przyszłego roku wprowadzenie systemu poboru opłat drogowych, ze stawkami uzależnionymi od normy emisji spalin, spowoduje masowe wyzbywanie się ciężarówek starszych generacji. A. Syc sceptycznie odnosi się do tych zapowiedzi.
- Nie sądzę, żeby to było zjawisko masowe, na dużą skalę - twierdzi nasza rozmówczyni. - Po głównych drogach krajowych jeżdżą najczęściej zestawy transportu dalekobieżnego, międzynarodowego, które spełniają normę Euro 5 i nikt nie będzie się musiał ich wyzbywać. Myślę, że jakiś ruch, w ograniczonym zakresie, u przewoźników krajowych nastąpi, ale jeszcze tego nie odczuwamy.
Co się teraz dobrze sprzedaje? Według przedstawicielki TruckStore samochody dostawcze, a także ciągniki, które cały czas cieszą się sporym powodzeniem i to zarówno Euro 3 (do transportu krajowego i na Wschód) jak i Euro 5. Ostatnio też nieźle sprzedają się ciężarówki dystrybucyjne.