W związku z tym, że od 1 lipca 2011 roku ma działać nowy, elektroniczny system pobierania opłat drogowych, przestaną wówczas obowiązywać stosowane obecnie winiety. Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego stopniowo wycofuje karty opłat za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych tak, aby ich okres ważności nie przekraczał tej granicznej daty.
Przygotowanie do zastąpienia winiet elektronicznym mytem wydaje się uporządkowane i logiczne. A jednak rodzą się na tym tle kontrowersje, bo cała ta sytuacja powoduje, że przewoźnicy są obciążeni większymi kosztami!
W związku z tym, że od 1 lipca 2011 roku ma działać nowy, elektroniczny system pobierania opłat drogowych, przestaną wówczas obowiązywać stosowane obecnie winiety. Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego stopniowo wycofuje karty opłat za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych tak, aby ich okres ważności nie przekraczał tej granicznej daty.
Tak więc sprzedaż winiet rocznych zakończono 30.06.2010 r. W przypadku opłaty miesięcznej sprzedaż zakończy się 31.05.2011 r., winietę siedmiodniowa ostatni raz będziemy mogli kupić 23.06.2011 r., zaś dobową - 30.06.2011 r.
Przygotowanie do zastąpienia winiet elektronicznym mytem wydaje się uporządkowane i logiczne. A jednak rodzą się na tym tle kontrowersje, bo cała ta sytuacja powoduje, że przewoźnicy są obciążeni większymi kosztami!
Przewoźnicy się skarżą
Zadzwonił do naszej redakcji właściciel firmy transportowej z Myślenic: - Skoro wycofali opłaty roczne to mogliby chociaż przywrócić półroczne - powiedział nam. - Dlaczego my, przewoźnicy mamy ponosić podwyższone koszty wynikające z tej zmiany? Przecież ja kupując winiety miesięczne niemal przez cały rok stracę dodatkowo prawie cztery tysiące złotych! Na ten okres przejściowy powinni obniżyć ceny winiet miesięcznych, żeby to się jakoś nam zbilansowało... Zwróciliśmy się z tym pytaniem do Ministerstwa Infrastruktury.
Ministerstwo odpowiada
W odpowiedzi, Mikołaj Karpiński, dyrektor Biura Informacji i Promocji MI przypomniał obowiązujące zasady, w myśl art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm.), czyli że podmioty wykonujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewóz drogowy zobowiązane są do uiszczania opłaty za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych... itd.
"Na podstawie Załącznika II do Dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. U. L 187 z 20.7.1999, str. 42), maksymalne stawki opłaty miesięcznej i tygodniowej są proporcjonalne do czasu trwania użytkowania infrastruktury - pisze dalej M. Karpiński z MI. - Dzienna opłata za korzystanie z infrastruktury jest jednakowa dla wszystkich kategorii pojazdów i wynosi 11 EUR.
Wysokość opłat uiszczanych za przejazd po drogach krajowych określona została w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 czerwca 2009 r. w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych (Dz. U. Nr 86 poz. 721 z późn. zm.).
Obecnie Ministerstwo Infrastruktury przygotowało zmianę rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych, w zakresie zmiany cen dobowej karty opłaty. Z projektem rozporządzenia można zapoznać się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.
(...) Ministerstwo Infrastruktury nie planuje ponownego wprowadzenia do ustawy o transporcie drogowym półrocznej karty opłaty oraz nie planuje zmian cen innych kart opłat poza dobowymi kartami opłaty drogowej."
Jest projekt zmiany ceny dobowej karty opłaty. Miejmy nadzieję, że będzie tańsza, i że wkrótce.