Samochody ciężarowe i maszyny budowlane. Nowy Mercedes-Benz Axor
Mercedes zaprezentował nowy model Axora. Te samochody ciężarowe dedykowane są m.in. jako podwozie pod zabudowy budowlane. Przykładem jest nowy wariant czteroosiowej betonomieszarki. Budowlana wersja Mercedesa Axora dostępna jest w postaci dwu- lub trójosiowego ciągnika siodłowego na pneumatycznym zawieszeniu (4x2 i 6x2) oraz dwu-, trzy- i czteroosiowego podwozia (4x2 plus 4x4, 6x4 i 8x4) o dmc od 18 do 32 ton. W tej serii dostępny jest wachlarz silników: od sześciocylindrowego serii 900 (o pojemności 6,4 i 7,2 litra) po dwunastolitrowy sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 457 LA. 6,4-litrowa jednostka OM 906 LA dostępna jest w różnych klasach mocy: 238, 256 i 286 KM, natomiast 7,2 litrowy silnik OM 926 LA osiąga 326 KM. Przegląd zamyka dwunastolitrowy silnik OM 457 LA o mocach 360, 400 i 430 KM.
Nowa propozycja betonomieszarki na Axorze to pojazd o pojedynczym ogumieniu na trzeciej osi, o zoptymalizowanym ciężarze, mniejszym o około 700 kg od porównywalnego czteroosiowego Actrosa-Chassis. Umożliwia to przewiezienie ośmiu metrów sześciennych betonu bez przekraczania limitu 32 ton dmc.
Od 18 do 32 ton dmc
Podstawowe elementy wyposażenia wskazują na rolę jaką Axor odgrywa wśród pojazdów budowlanych Mercedes-Benz: dzięki podwoziu Actrosa i kabinie Atego model ten stanowi ważne ogniwo pomiędzy tymi dwoma seriami.
Oferowane w Axorze konfiguracje osi obejmują zakres 4x2 do 8x4. Budowlana wersja Axora dostępna jest w postaci dwu- lub trójosiowego ciągnika siodłowego na pneumatycznym zawieszeniu (4x2 i 6x2) oraz dwu-, trzy- i czteroosiowego podwozia (4x2 plus 4x4, 6x4 i 8x4) o dmc od 18 do 32 ton. W tej serii dostępny jest wachlarz silników: od sześciocylindrowego serii 900 (o pojemności 6,4 i 7,2 litra) po dwunastolitrowy sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 457 LA. 6,4-litrowa jednostka OM 906 LA dostępna jest w różnych klasach mocy: 238, 256 i 286 KM, natomiast 7,2 litrowy silnik OM 926 LA osiąga 326 KM. Przegląd zamyka dwunastolitrowy silnik OM 457 LA o mocach 360, 400 i 430 KM.
Wiele elementów przyczynia się do optymalizacji ładowności budowlanego Axora. Najważniejszym z nich jest lekka rama zapożyczona od Actrosa, paraboliczne przednie resory, zderzak wykonany z tworzywa sztucznego odpornego na uderzenia i układ dwóch osi posobnych z przekładnią hypoidalną. Kabina wzięta z modelu Atego jest lżejsza od montowanych w Actrosie.
W ofercie jest krótka kabina S w wersji przedłużonej o 180 mm, co pozwala na schowanie kurtek czy gumowych butów.
Nowa betonomieszarka o dużej ładowności
Betonomieszarka Axor 3240 B stanowi przykład, jak można osiągnąć dodatkową ładowność stosując rozwiązania techniczne: PowerShift G 211-12, pojedyncze koła na trzeciej osi (rozmiar opon 385/55 R 22.5, przy czym pozostałe opony to 305/70 R 22.5), hypoidalne osie tylne, 200-litrowy aluminiowy zbiornik paliwa wraz z 25-litrowym zbiornikiem AdBlue oraz aluminiowe obręcze kół pozwalają na redukcję masy podwozia o kolejne 340 kg.
Dzięki tym rozwiązaniom ciężar pojazdu to mniej niż 9,2 t - czyli kilkaset kg mniej niż w przypadku porównywalnego, czteroosiowego Actrosa.
Renomowany Turbobrake
Zaletą tego modelu jest też potężny hamulec silnikowy Turbobrake, który zapewnia znacznie większy efekt hamowania, niż seryjny hamulec silnikowy, poprzez zwiększone ciśnienie wylotowe spalin (dzięki specjalnej tulei przesuwnej wewnątrz turbosprężarki). Turbobrake osiąga moc 440 kW przy 2.500 obr/min.. Budowlane ciężarówki Axor wyposażane są także w układ wspomagania ruszania pod górę wspólnie z układem hamulcowym Telligent.
PowerShift do wyboru
W wyposażeniu standardowym Axor posiada sześcio-, dziewięcio- i 16-stopniowe manualne skrzynie biegów. W wersji budowlanej auto dostępne jest też z dwunastocylindrowym silnikiem i lekką automatyczną skrzynia biegów Mercedes PowerShift G 211-12 (jej zastosowanie obniża masę pojazdu o około 50 w porównaniu z dziewięciobiegową przekładnią montowaną standardowo). Zapewnia ona wygodną zmianę biegów, a także oszczędność paliwa i układu napędowego. Dodatkowym wariantem jest układ dwóch osi napędowych z przekładnią hypoidalną HD4-HL4 w miejsce osi planetarnych, który także przyczynia się do redukcji masy pojazdu. Mercedes-Benz oferuje półautomatyczną skrzynię biegów G 211-16 dla silników OM 906 LA i OM 926 LA o bezpośrednim najwyższym przełożeniu.
PowerShift offroad ma wszystkie zalety rozwiązań szosowych, takie jak wygodna zmiana przełożenia, łatwość obsługi czy szybkie biegi wsteczne oraz paliwooszczędny rozkład przełożeń. Specjalna funkcja terenowa jest uruchamiana za pomocą międzyosiowej blokady mechanizmu różnicowego i dostosowuje się do przeważających warunków jazdy w terenie. PowerShift offroad wykorzystuje niskie prędkości silnika do ruszania, ale w przypadku zastosowania trybu terenowego pomaga, kiedy trudno jest ruszyć do przodu poprzez zwiększenie prędkości silnika w zależności od obciążenia.
Zakres prędkości obrotowych silnika stosowanych podczas ruszania w trudnych warunkach został rozszerzony do 1.100 obr/min.. Dla porównania, poprzednia generacja Mercedes PowerShift wykorzystywała do tego samego prędkość równą 750 obr/min.
Opisywana skrzynia biegów charakteryzuje się także kolejną funkcją, niezwykle użyteczną zwłaszcza na placu budowy: jeżeli siła uciągu przy maksymalnym momencie obrotowym okazuje się niewystarczająca w stosunku do przeważających oporów jazdy, Mercedes PowerShift zapobiega wszelkim niezalecanym operacjom - w takich przypadkach sprzęgło po prostu nie załączy się.
Tryb power jest pomocny w trudnym terenie: zapewnia on, że biegi wrzucane są w odpowiednim momencie i na odpowiednio długi czas - i w razie potrzeby jest możliwa redukcja biegu. W porównaniu z wersją szosową (w której tryb power wyłącza się automatycznie po dziesięciu minutach), w pojazdach budowlanych działa on tak długo, jak życzy sobie tego kierowca.