Przewozy. W DAF-ie pomyśleli o transportowcach
W grudniu 2010 r. DAF Trucks Polska, z myślą o transportowcach, uruchomił swoją stronę internetową www.platnedrogi.pl, dotyczącą elektronicznego systemu poboru myta. Strona zawiera wykaz płatnych dróg, opis systemu, mapę Polski z zaznaczonymi odcinkami płatnych dróg oraz, co najważniejsze, kalkulator opłat. Powstała w związku z planowanym na 1 lipca 2011 roku rozpoczęciem zdalnego pobierania myta za przejazd samochodami ciężarowymi o DMC powyżej 3,5 t oraz autobusami do 12 t DMC, autostradami, drogami ekspresowymi i płatnymi odcinkami dróg krajowych.
W grudniu 2010 r. DAF Trucks Polska, z myślą o transportowcach, uruchomił swoją stronę internetową www.platnedrogi.pl, dotyczącą elektronicznego systemu poboru myta.
Strona zawiera wykaz płatnych dróg, opis systemu, mapę Polski z zaznaczonymi odcinkami płatnych dróg oraz, co najważniejsze, kalkulator opłat, gdzie każdy może nie tylko policzyć wysokość rocznych opłat przy założonym rocznym przebiegu pojazdów, ale ,przede wszystkim, porównać wysokość opłat w zależności od normy emisji spalin i tonażu pojazdu.
Strona www.platnedrogi.pl powstała w związku z planowanym na 1 lipca 2011 roku rozpoczęciem zdalnego pobierania myta za przejazd samochodami ciężarowymi o DMC powyżej 3,5 t oraz autobusami do 12 t DMC, autostradami, drogami ekspresowymi i płatnymi odcinkami dróg krajowych. W związku z wprowadzeniem myta od 1 lipca 2011 koszty przewoźników działających w Polsce radykalnie wzrosną.
- W obecnym systemie winietowym średni koszt wynosi około 8 groszy za km (roczny koszt winiety podzielony przez średni kilometraż) - kalkuluje Zbigniew Kołodziejek, szef marketingu DAF Trucks Polska. - Z wprowadzeniem polskiego MAUT - elektronicznego systemu opłat drogowych - wzrośnie on do około 46 gr za km, czyli prawie sześciokrotnie!!! Będzie to mieć poważne konsekwencje dla wszystkich rodzajów transportu w Polsce. Kiedy przeanalizujemy obecne stawki (dostępne na stronie www.platnedrogi.pl) okaże się, że przy średnim kilometrażu 100.000 km, z których 70% przypada na drogi płatne ze średnią stawką 46 gr, koszt roczny wynosi 32.200 zł. W przypadku bardziej ekologicznych pojazdów koszt jest mniejszy, a mianowicie 23.100 zł rocznie. Oznacza to, że użytkownicy pojazdów Euro 3 będą corocznie płacić o 9.100 zł więcej (nawet 14.000 zł w przypadku starszych pojazdów takich jak Euro 2/Euro 1/Euro 0) w porównaniu z użytkownikami pojazdów Euro 4/Euro 5.
Większość polskich przewoźników ma obecnie podpisane stałe kontrakty na świadczenie usług transportowych, a więc zachowanie rentowności będzie kluczowe dla przetrwania tych przedsiębiorstw, ponieważ raczej nie będzie szansy wynegocjowania wyższych stawek ze względu na nowe obciążenia podatkowe - przewiduje Z. Kołodziejek. - Istnieją jednak sposoby utrzymania rentowności lub nawet zwiększenia zysków firmy transportowej i to pomimo wyższych opłat za korzystanie z dróg krajowych i autostrad. W momencie, w którym używamy pojazdów Euro 3 lub starszych, pierwszym krokiem, jaki należy podjąć jest odnowienie floty. Najbardziej zalecanym rozwiązaniem jest przestawienie się na pojazdy Euro5, ze względu na znacznie niższe stawki dla pojazdów ekologicznych (do 14.000 zł rocznie porównując Euro 5 z pojazdami Euro 2 bądź starszymi), wyższą wartość rezydualną, tzn. wartość przy odsprzedaży, pojazdów przyjaznych środowisku, ponieważ z dniem wprowadzenia poboru elektronicznych opłat drogowych ceny pojazdów Euro 3 i starszych zaczną sukcesywnie spadać, powodując zwiększenie kosztów ich posiadania. Sprzedaż używanych pojazdów Euro 3 stanie się po prostu bardzo trudna lub bardzo kosztowna, nie mówiąc już o starszych pojazdach, nawet dla transportu krajowego.
Jest jeszcze bardzo wiele czynników mających wpływ na wysokość kosztów. Informacje znaleźć można na stronie utworzonej przez DAF-a.