Samochody ciężarowe. Renault Premium Hybrys Tech w testowej eksploatacji
Przez ponad sześć miesięcy, Grupa Colas testowała we Francji, w normalnych warunkach eksploatacji hybrydową ciężarówkę Renault Trucks: dystrybucyjne Premium Hybrys Tech. Po pokonaniu 12 tysięcy kilometrów i zrealizowaniu wszystkich zadań transportowych, auto zebrało pozytywne opinie tak ze strony kierowców jak i szefów flot. Dystrybucyjne Premium Hybrys Tech dowoziło kruszywa i inne materiały budowlane do dystrybutorów, przedsiębiorstw robót publicznych i klientów detalicznych. Wykonując średnio sześć kursów dziennie z ładunkiem 9 ton, hybrydowa ciężarówka przewoziła w promieniu 40 km około 54 ton materiałów na dobę.Po pokonaniu 12.000 km nadszedł czas na pierwszą ocenę, która okazała się pozytywna. Premium Distribution Hybrys Tech zdobyło szacunek we flocie firmy Colas nie tylko wśród osób zarządzających parkiem i kierowców, ale także. mieszkańców.
Firma Colas odnotowała sięgające 20 procent oszczędności paliwa. Co więcej, pojazd zyskał uznanie kierowców za wszechstronność, komfort jazdy i niski poziom hałasu.
Hybrys na służbie
Będąc aktywnie zaangażowaną w ochronę środowiska, Grupa Colas od początku wspierała Renault Trucks w rozwoju technologii hybrydowej. W kwietniu 2010 roku przedsiębiorstwo rozpoczęło testową eksploatację Premium Distribution polegającą na dostawach kruszyw w okolicy Lyonu.
Dystrybucyjne Premium Hybrys Tech dowoziło kruszywa i inne materiały budowlane do dystrybutorów, przedsiębiorstw robót publicznych i klientów detalicznych. Wykonując średnio sześć kursów dziennie z ładunkiem 9 ton, hybrydowa ciężarówka przewoziła w promieniu 40 km około 54 ton materiałów na dobę.
Dla Renault Trucks jest niezwykle cennym, że samochód może pracować w warunkach normalnej eksploatacji. Informacje uzyskane od Grupy pozwolą na dalsze doskonalenie hybrydowego układu napędowego i całego pojazdu. Zebrane informacje dotyczą zarówno aspektów czysto technicznych jak i reakcji kierowców. Symulacje komputerowe lub nawet jazdy po torze testowym nie mogą zastąpić danych zebranych od osób, które używają pojazdu do swej codziennej pracy.
Pozytywne oceny
Po pokonaniu 12.000 km nadszedł czas na pierwszą ocenę, która okazała się pozytywna. Premium Distribution Hybrys Tech zdobyło szacunek we flocie firmy Colas nie tylko wśród osób zarządzających parkiem i kierowców, ale także. mieszkańców.
- Gdy zatrzyma się na czerwonym świetle, nie hałasuje, nie emituje spalin ani nie powoduje wibracji! - wyjaśnia Gilles Vaille, zarządzający flotą południowo-wschodniego regionu Grupy Colas. - To sprawia, że ciężarówka jest niezwykle przyjemna dla kierowcy oraz dla mieszkańców okolicy.
Te wrażenia potwierdza Marc Privas, kierowca z 33-letnim stażem, zaskoczony efektem, który pojazd wywołuje u klientów: - Bezszelestne manewry na placach u klientów, w miastach, powodują niemałe zaskoczenie - mówi rozbawiony.
Oprócz redukcji emisji hałasu, Premium Hybrys Tech gwarantuje znaczące oszczędności zużycia paliwa. Kierowcy i szefowie flot mogli sprawdzić to osobiście: - Nasze pierwsze pomiary wykonane na odcinku ponad 10.000 km przejechanych w lokalnym transporcie kruszyw pod Lyonem, wykazały redukcję zużycia o 24 proc. w porównaniu do analogicznego pojazdu z ręczną skrzynią biegów - potwierdza Didier Fracchetti, asystent szefa floty regionu południowo-wschodniego Grupy Colas. Wynik ten jest lepszy niż wartość deklarowana przez Renault Trucks w chwili dostawy ciężarówki.
Wrażenia z jazdy
W kwestii prowadzenia samochodu, ogólne odczucia kierowców są bardzo pozytywne. Po krótkiej chwili przyzwyczajania się do wymaganej przez Hybrysa płynnej jazdy, wszyscy czerpali radość z prowadzenia tego samochodu. Gerard Dubois, kierowca z ośmioletnim stażem wyjaśnia: - Jestem wszechstronnym kierowcą, któremu na co dzień nie sprawia trudności prowadzenie różnych pojazdów. Ciężarówka hybrydowa zaskakuje na początku, ale wkrótce przyzwyczaisz się do niej, nawet biorąc pod uwagę, że trzeba z większym wyprzedzeniem przewidywać sytuacje na drodze. Ale tak naprawdę nie ma większych różnic. Bardzo odpowiada mi zautomatyzowana skrzynia biegów, jak również cicha praca w trybie elektrycznym.
Marc Privas ma podobne odczucia: - Hybryda jest bardziej zwrotna, cichsza i prowadzi się bardziej płynnie - podkreśla. - Co więcej, silnik elektryczny jest doskonale zsynchronizowany ze spalinowym. Dzięki temu, ruszając, zyskujesz sporo dynamiki!
Będą udoskonalać
W ciągu tych kilku miesięcy, Premium Hybrys Tech nie borykało się z żadnym poważnym problemem technicznym lub wydłużonym czasem przestoju. Współpraca z firmą Colas zachęca Renault Trucks do kontynuowania rozwoju w tym kierunku. Na przykład: dzięki testom można było sprawdzić, czy rozwiązania wykorzystane do przełączania napędu pomiędzy silnikami są skuteczne oraz jak je jeszcze udoskonalić. Równolegle włożono ogromny wkład pracy w ulepszenie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Podczas trwającej zimy fachowcy skupiają się na pracy nad rozruchem w ekstremalnie niskich temperaturach.
Z plakietką "Clean Tech"
W celu podniesienia świadomości eksploatacji samochodu z napędem alternatywnym, Renault Trucks umieszcza obecnie na wszystkich pojazdach hybrydowych, elektrycznych i CNG plakietkę z logo "Clean Tech". Producent rozpoczyna również znakowanie sieci serwisowej, aby zagwarantować swoim klientom jakość serwisu związaną z nowymi technologiami, zwłaszcza jeśli chodzi o kompetencje, wyszkolenie ekip i korzystanie ze specjalnych narzędzi.
Jak to działa
Hybrys Tech użytkowane przez Grupę Colas zostało zbudowane w oparciu o Premium Distribution 4x2 z nadwoziem samowyładowczym. Jest wyposażone w silnik DXi7 Euro 5, 310 KM połączony z jednostką elektryczną, zautomatyzowaną skrzynią biegów Optidriver+ i zespołem akumulatorów wraz ze sterowaniem i chłodzeniem zabudowanym pomiędzy osiami.
Hybrydowy napęd równoległy łączy dwa źródła mocy: silnik spalinowy i elektryczny. Dostarczają ją na koła - w zależności od sytuacji - równocześnie bądź z osobna.
Zasada napędu wykorzystana przez Renault Trucks jest prosta: energia kinetyczna pojazdu jest odzyskiwana podczas hamowania i zamieniana w elektryczną, którą gromadzą akumulatory. Dzięki ich ciągłemu ładowaniu podczas normalnej jazdy nie ma potrzeby uzupełniania prądu z zewnętrznych źródeł energii.
Silnik spalinowy jest wyłączany ("gaszony") automatycznie gdy pojazd nie porusza się, a jednostka spalinowa pracuje na biegu jałowym. Poczas ruszania, energia elektryczna zgromadzona w akumulatorach napędza ciężarówkę za pośrednictwem silnika elektrycznego. Po osiągnięciu 20 km/h ponownie włącza się silnik diesla przejmując napęd. Pracuje zatem tylko wtedy, gdy zużywa najmniej paliwa (oprócz rozruchu oraz przyspieszania z wykorzystaniem pełnej mocy). Natomiast energia elektryczna zgromadzona w akumulatorach trakcyjnych jest wykorzystywana do zasilania funkcji związanych z komfortem i bezpieczeństwem jazdy, np.: wspomaganie układu kierowniczego bądź chłodzenie układów elektrycznych.
Renault Trucks jest obecnie jedynym producentem samochodów ciężarowych, który wprowadził do eksploatacji pojazd z automatycznie przełączanym napędem elektrycznym. Wszystko to skutkuje redukcją zużycia paliwa i emisji CO2 o około 20 %. Kolejną zaletą jest obniżenie poziomu hałasu dzięki zastosowaniu cichego silnika elektrycznego.