Resort transportu zapewnia, że budzące sprzeciw przepisy dotyczące viaTOLL mogą być zmienione i zapowiada, że pierwsze konkretne propozycje pojawią się w ciągu najbliższych dni.
Chodzi o kwestionowane przez prze-woźników wielokrotne nakładanie kar za jedno wykroczenie.
Mnożenie kar
Kara za nieuiszczenie opłaty w systemie viaTOLL wynosi jednorazowo do 3 tys. zł. ITD nalicza ją jednak wielokrotnie, tzn. za każdą tzw. bramownicę na trasie, która zarejestrowała nieuiszczenie przez kierowcę ciężarówki stosownej opłaty. Może się zdarzyć, że takich bramownic jest kilkanaście na odcinku kilkudziesięciu kilometrów, a opłata karna jest mnożona przez liczbę bramek.
Taki sposób naliczania kar jest, według transportowców, niesprawiedliwy, a kary - nieproporcjonalne do wykroczenia - powodują duże problemy, a nawet bankructwa firm przewozowych. Branża postuluje, by kary zależały od wysokości niezapłaconej opłaty, a nie od liczby mijanych bramownic. Chce również możliwości uzupełnienia zaległej opłaty, jeśli środków zabrakło w czasie przejazdu.
Między innymi na ten temat rozmawiano podczas niedawnego spotkania wiceministra transportu z przedstawicielami branży transportu drogowego, operatora systemu oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obietnice zmian
- To było bardzo pouczające spotkanie, podczas którego wyszło kilka rzeczy, które będzie można usunąć ku obopólnemu zadowoleniu - powiedział Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister transportu. Jak podkreśla, spotkanie służyło temu, by wysłuchać uwag użytkowników na temat systemu viaTOLL.
Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad zapewniła, że prace nad kolejnymi propozycjami nie powinny zająć wiele czasu.
- Potrzebujemy kilku tygodni - wyjaśnia M. Jaworska.
Takie zapowiedzi na razie usatysfakcjonowały przewoźników i transportowców, którzy po spotkaniu podjęli decyzję o odwołaniu planowanego w listopadzie protestu w Warszawie. Wyjście na ulice miało skłonić resort do wprowadzenia zmian w przepisach dotyczących funkcjonowania viaTOLL.
Inne postulaty branży transportu drogowego dotyczą m.in. uproszczenia zasad rejestracji w systemie i zwiększenia liczby całodobowych punktów dystrybucji viaTOLL.
viaTOLL od 17 miesięcy
viaTOLL, system, który pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych, obowiązuje w Polsce od 3 lipca 2011 r. Jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Z dokładnym wykazem i mapą sieci dróg płatnych można zapoznać się na stronie internetowej www.viatoll.pl oraz w każdym punkcie dystrybucji i punkcie obsługi klienta. Dokładna lokalizacja tych punktów jest dostępna na stronie www.viatoll.pl.
Od początku funkcjonowania viaTOLL wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego wyniosły już blisko 1,2 mld zł. Najbardziej dochodowe drogi to A4 (172,2 mln zł), A2 (37,2 mln zł) i DK 92 (27,8 mln zł). W systemie jest zarejestrowanych ponad 653 tys. pojazdów, 315 tys. użytkowników (firm), wydano po-nad 1 mln viaBOX-ów. Wsród pojazdów ponad 3,5 t użytkownicy krajowi stanowią 67 proc., a zagraniczni 33 %. Dominują konta płatności pre-pay (przedpłaty), które stanowią aż 77,5 %, mniej popularne są płatności post-pay - 22,5 %. Spośród przewoźników zagranicznych najliczniejsi są Niemcy (ponad 36,3 tys.) i Litwini (24,9 tys.).
Rozszerzenie sieci dróg płatnych systemu viaTOLL
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów sieć dróg płatnych w pierwszym kwartale 2013 roku powiększy się o 300 km. Rozszerzenia nastąpią w styczniu i marcu, i obejmą odpowiednio 140 i 160 km dróg. System viaTOLL działa od lipca 2011 i w początkowej fazie obejmował ok. 1565 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. 1 lipca 2012 system rozszerzono o kolejnych 325 km dróg. Obecne zmiany w sieci dróg płatnych przedstawiają się następująco: Pierwszy etap rozszerzenia planowany na 12 stycznia obejmie 139,12 km dróg, w tym: Autostradę A1: ¤ Odcinek węzeł Pyrzowice - węzeł Sośnica (43,7 km) ¤ Odcinek węzeł Kotliska - węzeł Stryków I (39,29 km) Drogę ekspresową S1: ¤ Odcinek węzeł Pyrzowice- węzeł Lotnisko (1,9 km) Drogę ekspresową S8: ¤ Odcinek węzeł Pawłowice - węzeł Dąbrowa (22,1 km) ¤ Odcinek węzeł Cieśle - węzeł Syców Wschód (25,1 km) ¤ Odcinek węzeł Modlińska - węzeł Piłsudskiego (7,1 km) Drugi etap rozszerzenia planowany na 30 marca obejmie około 160 km: Drogę ekspresową S7 i drogę krajową nr 7: ¤ Obwodnica Elbląga, odcinek skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1104N - węzeł Raczki (ok. 3,7 km) ¤ Odcinek węzeł Modlniczka - węzeł Balice I (ok. 3,5 km) ¤ Odcinek węzeł Raczki - węzeł Elbląg-Wschód (ok. 3,8 km) Drogę ekspresową S8: ¤ Odcinek węzeł Piotrków - węzeł Radziejowice (ok. 93,6 km) Drogę ekspresową S19: ¤ Odcinek Stobierna - węzeł Rzeszów-Wschód (ok. 6,9 km) Drogę krajową nr 4: ¤ Obwodnica Jarosławia, odcinek Tywonia - Tuczempy (koniec obwodnicy Jarosławia) (ok. 11,3 km) Droga krajowa nr 79: ¤ Odcinek Jaworzno (granica miasta) - węzeł Modlniczka (ok. 37,8 km) Łącznie z wymienionymi wyżej odcinkami, system będzie obejmował ok. 2.190 km dróg. Aktualna lista wszystkich odcinków dróg płatnych znajduje się pod linkiem: http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/lista-odcinkow-platnych