MAN na tegorocznej wystawie IAA zaprezentował nową koncepcję swojego hybrydowego pojazdu ciężarowego. Napędzany elektrycznie Metropolis płynnie porusza się po centrach miast.
Prąd z sieci elektrycznej umożliwia temu pojazdowi poruszanie się i pracę w sposób całkowicie wolny od emisji CO2. Modułowy akumulator litowo-jonowy zamontowany pod kabiną kierowcy gwarantuje uzyskanie maksymalnej przestrzeni montażowej, optymalny rozkład ciężaru oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. Cichy silnik wysokoprężny, stosowany w samochodach osobowych Volkswagena, wyprodukuje w razie potrzeby prąd, zwiększając w ten sposób zasięg pracy tego pojazdu. Metropolis zostanie pod koniec bieżącego roku włączony do dwuletniego programu testów praktycznych jako pojazd przeznaczony do wywozu śmieci.
Na bazie TGS 6x2-4
Metropolis jest wspólnym projektem badawczym MAN oraz Benteler Engineering Services, poświęconym technicznej możliwości realizacji koncepcji samochodu, który będzie spełniał przyszłe wymagania stawiane samochodom ciężarowym w eksploatacji miejskiej. Metropolis to napędzany silnikiem elektrycznym pojazd ciężarowy zbudowany w oparciu o model TGS 6x2-4. Silnik elektryczny o mocy 203 kW napędza tylne koła samochodu za pośrednictwem dwubiegowej przekładni automatycznej. Podzespoły dodatkowe, takie jak wspomaganie układu kierowniczego, sprężarka powietrzna i pompa hydrauliczna oraz klimatyzacja są zależnie od potrzeb zasilane prądem elektrycznym za pośrednictwem systemu zarządzania energią, co gwarantuje oszczędne sterowanie ich pracą. Kolorowy wyświetlacz, umieszczony w kokpicie, informuje kierowcę o bieżących wartościach parametrów elektrycznych samochodu, takich jak na przykład stopień odzyskania energii, stan akumulatora i status ładowania. Wszystko to sprawia, że MAN Metropolis porusza się niezwykle wydajnie i ekologicznie.
Modułowy akumulator litowo-jonowy o maksymalnej pojemności 105 kWh dzięki zastosowaniu funkcji plug in umożliwia łatwe ładowanie bezpośrednio z gniazda sieciowego. Zasobnik energii jest zamontowany pod kabiną kierowcy, nad przednią osią pojazdu, w miejscu, gdzie w konwencjonalnych pojazdach ciężarowych umieszcza się silnik wysokoprężny. Dzięki takiemu rozwiązaniu ciężar akumulatora spoczywa na przedniej osi pojazdu, podczas gdy osie tylne mogą podtrzymywać ciężar nadwozia i transportowanych towarów.
Ciężar zaoszczędzony w związku z rezygnacją z konwencjonalnego silnika oraz przekładni kompensuje ciężar systemu hybrydowego do tego stopnia, że samochód ma taką samą masę własną, jak seryjna wersja TGS 6x2-4.
Samochód testowy został wyposażony w tzw. Range Extender, który w razie potrzeby dostarcza akumulatorowi energię wytwarzaną przez prądnicę. Jako Range Extender wykorzystano silnik wysokoprężny, stosowany w samochodach osobowych Volkswagena. To jednostka V6 TDI, zapewniająca we współpracy z prądnicą produkcję energii elektrycznej. Silnik TDI o pojemności skokowej 3 litrów dysponuje mocą 150 kW (204 KM).
W testach praktycznych - jako śmieciarka
W celu sprawdzania koncepcji samochodu pod kątem jej ekonomiki i przydatności w codziennej eksploatacji Metropolis będzie przez dwa lata służył jako pojazd do wywozu śmieci w Antwerpii i Brukseli w firmie SUEZ. Samochód wyposażono w nadwozie firmy Faun: ładowana z tyłu śmieciarka ze zgniatarką oraz podnośnikiem została zaprojektowana specjalnie do pracy w trybie zasilania elektrycznego, a jej całkowita pojemność wynosi 22 m sześc.
W tzw. trybie low noise Metropolis jest napędzany wyłącznie przez silnik elektryczny, natomiast napęd podnośnika kubłów na śmieci i zgniatarki jest elektrohydrauliczny. Osiągnięto w efekcie redukcję poziomu odgłosów pracy, który w przypadku Metropolis jest znacznie niższy niż przewidują to wymogi normy dotyczącej ograniczenia hałasu w centrach miast.
Wizja większego bezpieczeństwa
Pojazd testowy został wyposażony w system Birdview, który prezentuje kierowcy wizualizację tego, co dzieje się w otoczeniu pojazdu z perspektywy lotu ptaka. Wprowadzając ten system MAN testuje innowacyjną technologię, która pozwoli podwyższyć poziom bezpieczeństwa pojazdów użytkowych w ruchu miejskim i ułatwi manewrowanie.
Birdview prezentuje kierowcy graficzną informację złożoną z obrazów z czterech niezależnych kamer. Kamery są montowane pośrodku każdej ze ścian pojazdu. Dzięki graficznej obróbce cztery niezależne od siebie obrazy zostają ze sobą połączone, tworząc jeden wspólny trójwymiarowy obraz, który można zaprezentować z różnej perspektywy.
Kierowca widzi poddany obróbce obraz na monitorze wewnątrz kabiny. Graficzna prezentacja otoczenia stanowi uzupełnienie widoku w lusterku oraz widoku z kabiny kierowcy. Zależnie od sytuacji system sam wybiera perspektywę, poddając w tym celu analizie informacje gromadzone przez pojazd, takie jak kierunek i prędkość jazdy.
Jeżeli na przykład kierowca włącza prawy kierunkowskaz, zamierzając wykonać skręt, to na ekranie pojawia się wizualizacja prawej, przedniej okolicy samochodu, w której mogą znajdować się piesi lub rowerzyści. Widok okolicy samochodu z lotu ptaka jest również przydatny w przypadku manewrów w terenie o utrudnionej widoczności.
Znamionowa nośność operacyjna: |
810-998 kg |
Obciążenie statyczne: |
1.619-2.834 kg |
Masa robocza: |
2.686-3.570 kg |
Maks. prędkość jazdy (niski zakres): |
11,8 km/h |
Maks. prędkość jazdy (wysoki zakres): |
17,3 km/h |
Standardowy przepływ hydrauliczny: |
64,7 l/min |
Silnik: |
Kubota, 4-cylindrowy, 48,8-66,0 KM |