Renault Trucks konsekwentnie rozwija technologię napędu elektrycznego w swoich ciężarówkach. Niedawno francuska firma przekazała Nestle Switzerland dwa takie pojazdy, nazwane e-Truck.
Renault Trucks konsekwentnie rozwija technologię napędu elektrycznego w swoich ciężarówkach. Niedawno francuska firma przekazała Nestle Switzerland dwa takie pojazdy, nazwane e-Truck.
Model e-Truck jest wynikiem połączenia 13-tonowego, elektrycznego w 100% Renault Midlum z chłodnią, również w pełni zasilaną energią elektryczną. Oba pojazdy dostarczają lody i mrożonki Nestle Frisco-Findus do sklepów w Zürichu i w regionie Lozanny (Szwajcaria).
Współpraca Nestle Switzerland i Renault Trucks jest kolejną okazją do przetestowania baterii najnowszej generacji, zoptymalizowania podzespołów i znalezienia najlepszych rozwiązań przed przystąpieniem do dalszych badań nad tego typu pojazdami.
Bez kopcenia i bez hałasu
Oba pojazdy oddane do dyspozycji Frisco mogą przewozić 3 tony lodów i mrożonek przemieszczając się codziennie między 30-50 sklepami w obrębie 60-100 km. Midlum 13 ton są wyposażone w chłodnie zasilane energią elektryczną, co ułatwia ich pracę w mieście. Nie emitują CO2 i są wyjątkowo ciche. Silnik rozwija moc 103 kW, a maksymalna prędkość wynosi 90 km/h. Dodatkowo pojazdy są wyposażone w system, dzięki któremu odzyskują energię w czasie hamowania. Całkowita pojemność podwójnego akumulatora litowo-jonowego wynosi 170 kWh, co przekłada się za zasięg operacyjny ok. 140 km, przy czym ładowanie w standardowej stacji trwa 8 godzin.
Te innowacyjne pojazdy, jeszcze niedostępne w ofercie Renault Trucks, wpisują się w politykę badań Renault Trucks polegającą na tworzeniu i testowaniu rożnych rozwiązań poprawiających transport towarów.
Maxity Electric w pracy już ponad 2 lata
Minęły już ponad dwa lata od momentu wręczenia kluczyków do Maxity Electric dystrybutorowi napojów, firmie Tafanel. Niedawno na liczniku tego pojazdu pojawiła się okrągła liczba 100.000 km. W międzyczasie, Maxity Electric o DMC 4,5 t znalazł kolejnych 20 nabywców. W skład floty Greenway Services wchodzi 10 Maxity Electric operujących na terenie Paryża. Pozytywne doświadczenia uzytkowników z tą ciężarówką są dla Renault Trucks motorem do dalszych działań w zakresie alternatywnych technologii.
Maxity Electric to pierwszy w pełni zasilany energią elektryczną pojazd zaprojektowany przez Renault Trucks i wprowadzony na rynek w 2010 roku.
- Ponieważ jest niezwykle cichy, zastanawiamy się nad wprowadzeniem nocnych dostaw, które z pewnością zwiększą naszą efektywność - mówi François Ghiotti, dyrektor GF Service, którego firma od kilku miesięcy używa tego modelu na terenie francuskiej stolicy.
Maxity Electric zostało wyposażone w asynchroniczny silnik elektryczny, który w porównaniu z silnikiem spalinowym o podobnej mocy jest znacznie prostszy w obsłudze. Najnowszej generacji baterie litowo-jonowe można naładować w 8 godzin. Przy w pełni naładowanych bateriach Maxity Electric może przejechać dystans około 100 km.
Przy nośności ramy 2 t i kompaktowych wymiarach, Maxity Electric posiada te same walory co diesel. Dodatkowo, elektryczny silnik osiąga maksymalny moment obrotowy już w momencie ruszania, dzięki czemu jazda jest znacznie płynniejsza i przyjemniejsza.
Furtka do sukcesu
Czasami Maxity Electric pomaga przewoźnikom w zdobywaniu rynku. Tak było w przypadku firmy Transport Rivals, działającej na terenie południowo-zachodniej Francji od 1965 roku. Przewoźnik ten chciał uzyskać dostęp do centrum historycznego miasta Albi, wpisanego na listę UNESCO, w którym zaopatrywałby miejscowe sklepy przy pomocy Maxity Electric. Ponieważ władze miasta przykładają dużą wagę do poziomu hałasu oraz spalin wydzielanych przez pojazdy, firmie udało się podbić tamtejszy rynek.
- Jesteśmy pod wrażeniem tej technologii - mówi dyrektor generalny, Eric Rivals. - Kiedy zdecydowaliśmy się na zakup Maxity Electric, naszym priorytetem była wydajność. Jak do tej pory nie zauważyliśmy żadnej różnicy między tym modelem a pozostałymi pojazdami z naszej floty wyposażonymi w silnik spalinowy.
Od 2010 roku Maxity Electric jest eksploatowany przez firmy dystrybucyjne, prywatnych kierowców i lokalne władze. W ciągu dwóch lat udowodnił, że może konkurować z pojazdami wyposażonymi w silniki spalinowe. W najbliższych latach, Renault Trucks planuje wprowadzić Maxity Electric na rynek hiszpański oraz do krajów Beneluksu.