Na rynek wymiany trafiła w lutym nowa gama opon Michelin X Line Energy do pojazdów ciężarowych pokonujących dalekie dystanse po autostradach i głównych drogach.
Opony nowej gamy, według producenta, zapewniają oszczędność nawet 515 litrów paliwa na dystansie 130 tys. km, co oznacza obniżenie wydatków o 644 euro.
Następca Energy SaverGreen
Gama opon X Line Energy zastępuje serię Energy SaverGreen. Nowa, piąta generacja opon ciężarowych o niskim oporze toczenia, jest dostępna na rynku wymiany w rozmiarach: 315/70 R 22.5 Z (wszystkie pozycje), 315/70 R 22.5 D (oś napędowa) i 385/55 R 22.5 T (osie wleczone/ przyczepy).
X Line Energy na oś napędową otrzymała klasę B oporu toczenia, a opona na oś wleczoną - klasę A według klasyfikacji nowego europejskiego rozporządzenia o etykietowaniu opon. Klasa A w przypadku opon na osie wleczone oznacza, że w porównaniu do opon Michelin X Multi T w zbliżonym rozmiarze i przy cenie paliwa 1,10 euro za litr, X Line Energy T przynosi oszczędności paliwa ok. 2000 euro rocznie dla pojazdu pokonującego rocznie 130 tys. km i wyposażonego w opony tego samego typu na wszystkich pięciu osiach.
Charakterystyka nowych opon
Producent zwraca uwagę na trwały karkas, skuteczne hamowanie na mokrej nawierzchni oraz komfort i precyzję kierowania pojazdem. Ponadto - wysoki przebieg (przed pogłębianiem i bieżnikowaniem), regularne zużycie zapobiegające konieczności obrotu opony na obręczy i wszechstronność, która umożliwia użytkowanie opon na drogach drugorzędnych. W porównaniu z oponami poprzedniej generacji, nową oponę cechuje większa trwałość - do 20 proc. dla opon na oś prowadzącą i do 12 proc. na oś wleczoną. Nawet po zużyciu 60 proc. bieżnika nowa opona ma zapewniać niezmienione osiągi, stały poziom bezpieczeństwa i oszczędności paliwa. W przypadku opon na oś wleczoną (T) ciekawostka konstrukcyjna jest rowek o przekroju w kształcie kropli wody, zapewniający w miarę stałe parametry odprowadzania wody, wraz ze ścieraniem się bieżnika.
Ponad 600 euro w kieszeni
Opony nowej gamy zapewniają oszczędność nawet 515 litrów paliwa na dystansie 130 tys. km, co oznacza obniżenie wydatków o 644 euro oraz 1.371 kg CO2 mniej wyemitowanego do atmosfery. To wynik trzech testów porównawczych opony X Line Energy i X Energy SaverGreen przeprowadzonych na pięcioosiowym zestawie ciągnika z naczepą o masie całkowitej 40 ton poruszającym się po autostradzie biegnącej przez teren z licznymi wzniesieniami.
Aby zademonstrować niezmienność osiągów w zakresie przyczepności, przeprowadzono testy porównawcze opony X Line Energy T w rozmiarze 385/55 R 22.5 na mokrej nawierzchni z bieżnikiem zużytym w dwóch trzecich, z oponami konkurencji. Testy odbywały się na zamkniętym torze o długości 110 metrów imitującym podjazd na autostradzie. Asfaltowa nawierzchnia pokryta była dwumilimetrową warstwą wody, co odpowiada warunkom panującym podczas ulewnego deszczu. Masa naczepy 21 ton była równomiernie rozłożona na trzech osiach.
Okazało się, że naczepa wyposażona w nowe opony zaczyna się ślizgać przy prędkości o 6 km/h większej niż naczepa z oponami konkurencji.
Wzrost przebiegu opon nie odbił się na pozostałych parametrach: hamowaniu na mokrej nawierzchni i oporze toczenia. Widać też przewagę osiągów nowej gamy opon nad osiągami ogumienia poprzedniej generacji. X Line Energy D z efektywnością energetyczną B to na chwilę obecną jedyna opona na rynku z takim wynikiem.
Do przyczep i naczep niskopodwoziowych
X Line Energy T do przyczep niskopodwoziowych, dzięki lepszej efektywności energetycznej, mającej wpływ na zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla, pozwala na obniżenie kosztów operacyjnych. Zużycie paliwa ma być niższe nawet do 0,4 litra na 100 km/oś, dzięki czemu obniżeniu o 1,1 kg na 100 km/oś ulega także emisja CO2. Dla przyczepy przejeżdżającej 100 tys. km oznacza to redukcję emisji CO2 o 2.159 kg/oś w skali roku.
Posiadając klasę B oporów toczenia, jednego z parametrów w klasyfikacji widocznej na etykietach, opona X Line Energy T wyróżnia się wśród innych ofert dla firm transportowych. Jej konstrukcję oparto na mieszance gumy o niskich oporach toczenia i karkasie o mniejszej podatności na odkształcenia i przegrzewanie się. Ponadto, dzięki większemu o 7 proc. obszarowi kontaktu z podłożem nowa opona ma gwarantować większe bezpieczeństwo (większa stabilność przyczepy i lepsza przyczepność na mokrej nawierzchni).
Bieżnik posiada trzy rowki, które lepiej odprowadzają wodę spod opony, a szersze barki zapewniają odporność na poślizgi boczne. Trwałość nowej opony ma być nawet o 14 proc. większa od trwałości opony Michelin XTA 2+ Energy.
X Line Energy T zastępuje opony XTA 2 Energy i XTA 2+ Energy i jest dostępna w następujących rozmiarach: 215/75 R 17.5, 235/75 R 17.5, 245/70 R 17.5 oraz 265/70 R 19.5.
Gama nowych opon jest bardziej uniwersalna. Jest przeznaczona dla przewoźników posiadających naczepy dwu- lub trzyosiowe, jak również firm korzystających z ciężkich pojazdów z kilkoma osiami standardowymi lub podnoszonymi. Opona jest odpowiednia dla wszystkich rodzajów transportu, w tym wielkogabarytowego, zwierząt lub pojazdów.
Opona T zapewnia lepsze osiągi bez poświęcania pozostałych parametrów: bezpieczeństwa, efektywności energetycznej i niskiego kosztu użytkowania. Wszystkie rozmiary tej opony otrzymały wysoce zadowalające klasy w europejskim programie etykietowania opon: efektywność energetyczna: B, przyczepność na mokrej nawierzchni: B, hałas: 67 dB (dwie fale dźwiękowe).
Po bieżnikowaniu w technologii Remix ta opona ma zapewniać takie same osiągi, jak nowa. W podobny sposób, po pogłębianiu rowków bieżnika, opona zyskuje większą trwałość w okresie, gdy zapewnia najwyższą oszczędność paliwa.
Olsztyński gigant
Wprowadzenie nowej gamy opon na rynek było okazją do zaprezentowania dziennikarzom fabryki opon Michelin Polska w Olsztynie.
Olsztyńskie zakłady są największą fabryką opon w Polsce i jednym z największych zakładów produkcyjnych Michelin na świecie. Pracuje tu ponad 4 tys. osób. Integracja olsztyńskiej fabryki z Grupą Michelin zagwarantowała zakładowi m.in. dostęp do nowoczesnych technologii, a także zapewniła obecność na światowych rynkach. Produkowane są tu opony marki Michelin oraz należących do Grupy marek Kleber i BFGoodrich.
Opór toczenia |
B |
B |
A |
Przyczepność na mokrej nawierzchni |
B |
C |
B |
Poziom hałasu |
69 dB |
71 dB |
70 dB |
* Zgodnie z europejskim rozporządzeniem o etykietowaniu opon; na czerwono zaznaczono osiągi najlepsze w danej kategorii na rynku (lepiej lub na równi z konkurencją). |