Jesienią 2013 roku zadebiutuje kolejna generacja Unimoga jako pojazdu roboczego i terenowego oraz nowy niskopodłogowy Econic. Poza najnowszymi silnikami Mercedes-Benz BlueTec 6 modele te otrzymają innowacyjnie zaprojektowane kabiny oraz rozwiązania ułatwiające prowadzenie i obsługę. Zmiany związane są z wchodzącą w życie w styczniu 2014 roku normą emisji spalin Euro VI.
Liczne podzespoły - takie jak systemy elektroniczne, elementy zawieszenia, nowe układy napędowe czy elementy sterowania - pochodzą z ciężarówek wielkoseryjnych. Pomijając sprawdzoną architekturę kabiny, Econic przeszedł kompletną odnowę. Producent ma ambicję ustanawiania nowych standardów w swojej unikalnej koncepcji, zaprojektowanej z myślą o transporcie komunalnym, wywozie śmieci czy zastosowaniach dystrybucyjnych.
Unimoga i Econica poddano ostatnim testom przedprodukcyjnym, na przykład podczas odśnieżania dróg. Po raz kolejny zimowe próby zostały przeprowadzone w Rovaniemi w Finlandii - położonej na kole podbiegunowym stolicy Laponii. Samochody musiały przejść nie tylko kompleksowe testy w zakresie prowadzenia i charakterystyki jazdy, ale także w kwestii ergonomii oraz komfortu. Według producenta udowodniły, że technologia Euro VI może poradzić sobie z najbardziej surowymi wymaganiami.
Rozruch przy -30 st. Celsjusza
Od trzech lat, w ramach programu zimowych testów, inżynierowie Mercedes-Benz sprawdzali, jak najnowsza generacja pojazdów Special Trucks z jednostkami BlueEfficiency Power radzi sobie w najcięższych warunkach. Temperatury sięgające -30 st. Celsjusza, wielometrowe zaspy śnieżne oraz oblodzone drogi stanowią ogromne wyzwanie zarówno dla ludzi, jak i dla maszyn. W ciągu wielu tygodni ekstremalnych prób na trasach ośrodka testowego sprawdzono ich dynamikę i prowadzenie, zwrotność oraz zdolności terenowe - wszystko w celu optymalizacji funkcji pojazdów, wydajności, ergonomii oraz komfortu obsługi.
Wszystkie ciężarówki zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt badawczy, gromadzący imponujące ilości danych z ponad 300 punktów pomiarowych. Dla przykładu, pozwolił on testerom uzyskać informacje na temat łatwości rozruchu na zimno silników Euro VI i parametrów układu napędowego przy -25 st. Celsjusza. W oparciu o te wyniki inżynierowie mogli wprowadzić dodatkowe środki w celu usprawnienia uruchamiania jednostki napędowej w jeszcze niższych temperaturach, m.in. poprzez zastosowanie ogrzewania postojowego do wcześniejszego podgrzania cieczy chłodzącej.
Testom poddano także elementy technologii BlueTec 6, w tym filtr cząstek stałych, który w połączeniu z systemem Mercedes-Benz SCR pozwala na redukcję ilości cząstek do ledwie wykrywalnego poziomu. Sprawdzona została również funkcjonalność i szybkość podgrzewania systemu AdBlue w temperaturach poniżej -10 st. oraz jego niezawodność. Głównym celem było jednak utrzymanie - pomimo elementów pozwalających na spełnienie normy Euro VI - niskiego zużycia paliwa.
Przeprowadzone w Finlandii badania dotyczyły także prowadzenia, bezpieczeństwa oraz komfortu kierowcy. Przykładem jest wydajne ogrzewanie, obejmujące podgrzewanie przedniej szyby. Ta ostatnia przydała się zwłaszcza podczas długiej podróży z Rovaniemi do Arjeplog w Szwecji w wymagających warunkach skandynawskiej zimy.
Letnie testy przy 45-stopniowym upale
Samochody muszą oczywiście zaprezentować swoją formę także latem. W najgorętszych miesiącach roku - lipcu i sierpniu - co roku są zabierane do ośrodka testowego w prowincji Grenada w południowej Hiszpanii. Inżynierowie zabierają wówczas pojazdy w góry Sierra Nevada i testują na wysokości około 2.500 m n. p. m. Towarzyszy im silne nasłonecznienie, a temperatura w cieniu przekracza 45 stopni Celsjusza. Sprawdzana jest wtedy m.in. skuteczność układu wentylacji i klimatyzacji.