Hitachi wprowadza na rynek nową serię koparek ZAXIS, oznaczoną cyfrą 5. To kolejna generacja maszyn, po modelach ZX-3. Nowe są mocniejsze, lepiej przygotowane do pracy w trudnym terenie i zużywają mniej paliwa.
Dziś prezentujemy najsłabszy z trzech nowych modeli średniej wielkości, ZX 250.
Niższe koszty paliwa, wyższa wydajność
Nowy układ hydrauliczny TRIAS pozwala osiągnąć w trybie PWR zużycie paliwa niższe o 9 procent niż w trybie P poprzedniego modelu (ZX-3), przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu wydajności. Ponadto możliwe jest obniżenie zużycia paliwa aż o 18% w trybie ECO. Ten tryb zapewnia relatywnie wysoki poziom wydajności przy zużyciu znacznie mniejszej ilości paliwa.
Hydrauliczny układ pomocniczy wraz z innymi układami hydraulicznymi umożliwia zwiększenie prędkości składania ramienia. Dzięki temu przy relatywnie niskim obciążeniu układu można wykonywać pozostałe czynności z niezmienną szybkością. Wypróbowana i przetestowana funkcja zwiększania mocy również została dodatkowo powiększona o 10%, aby zapewnić wyższy poziom wydajności przy kopaniu i podnoszeniu.
11 trybów systemu obsługi osprzętu można zarejestrować na monitorze w celu prostej identyfikacji podłączanego osprzętu.
Ponadto moment obrotu koparki został zwiększony o 9%. Większa wydajność obrotu oznacza łatwiejsze kopanie przy ścianach i pracę maszyny na wzniesieniach.
Z dieslem Isuzu, w zgodzie z normą IIIB
Maszyna napędzana jest czterocylindrowym silnikiem Isuzu o pojemności 5,2 l, z bezpośrednim wtryskiem typu common rail, turbodoładowanym, ze zmienną geometrią, z chłodzeniem międzystopniowym i chłodzonym układem EGR.
Nowa koparka spełnia przepisy Unii Europejskiej dotyczące kontroli emisji, etap IIIB. Została wyposażona w filtr tłumika spalin w celu przechwytywania substancji zanieczyszczających powietrze, które ulegają automatycznemu spaleniu dzięki katalizatorowi utleniającemu i kontroli temperatury spalin. Turbosprężarka o zmiennej geometrii i układ EGR (do recyrkulacji gazów wylotowych) z chłodzeniem o dużej przepustowości także pomagają redukować poziom tlenku azotu.
Funkcja automatycznego wyłączania koparki nie tylko redukuje emisję spalin, ale także pomaga zapobiegać marnowaniu paliwa i obniża poziom hałasu w kabinie.
Bezpieczniej i więcej komfortu
Ciśnieniowa kabina ROPS, zapobiega dostawaniu się kurzu i chroni przed potencjalnymi zagrożeniami w miejscu pracy. Konstrukcja Roll-Over Protective Structure została zaprojektowana w celu ochrony operatora w przypadku przewrócenia się maszyny.
W pełni regulowany fotel i konsolę w można odsunąć bardziej do tyłu, zapewniając wygodniejsze miejsce pracy operatora. Konsola po prawej stronie została zmodyfikowana pod kątem ergonomii. Podgrzewany fotel sprawdza się w zimnym klimacie, a pneumatyczna amortyzacja minimalizuje zmęczenie operatora.
Nowy, wielofunkcyjny monitor LCD ma ekran o przekątnej siedmiu cali, na którym przedstawiana jest gama przydatnych informacji technicznych. Przełącznik w nowej, opcjonalnej dźwigni funkcji dodatkowych umożliwia proste sterowanie wysięgnikiem oraz osprzętem dodatkowym. Monitor jest czytelny zarówno przy jasnym świetle słonecznym jak i w ciemnościach.
Zwiększono także przestrzeń pod monitorem, aby zapewnić jeszcze więcej miejsca na nogi. Poprawiono widoczność, szczególnie w dół i na prawą stronę nowej koparki. Zmiana położenia monitora i drzwi zapewnia lepszy widok, a także ułatwia wchodzenie i wychodzenie z kabiny. Najnowsza kamera tylna oferuje przybliżony widok przeciwwagi, minimalizując martwy obszar.
Zbudowane by podołać trudnym warunkom
Aby poprawić trwałość i niezawodność maszyny, zmodernizowano niektóre elementy, np. wzmocniono koniec i podstawę wysięgnika. Wsporniki na końcu i w podstawie wysięgnika zostały wyposażone w tuleje, aby zwiększyć ich trwałość i umożliwić długie działanie w trudnych warunkach.
Standardowo dostarczany jest separator wody typu filtr o wysokiej wydajności. Przechwytuje on wilgoć w paliwie, nawet w przypadku jej dużej ilości.
Przednie koło napinające i cylinder napinacza koparki zostały wzmocnione. Ponadto błoto nie przyczepia się już do cylindra napinacza.
Powiększono części sekcji spawanej tworzące ramę krzyżową podwozia. Górne i dolne płyty osłony silnika napędowego zostały wydłużone, co spowodowało spadek naprężeń o 40%.
Ułatwiony dostęp serwisowy
Zastosowano wiele funkcji oszczędzających czas podczas rutynowej konserwacji.
Korzystając z monitora LCD, można sprawdzić poziom oleju silnikowego, kontrolki przypominają o konieczności wymiany filtrów oleju hydraulicznego i paliwa. Ponadto można ustawić harmonogram rutynowego serwisowania przy każdym włączeniu zapłonu, aby zapobiegać awariom.
Kondensator klimatyzacji można z łatwością otworzyć w celu czyszczenia skraplacza i chłodnicy. Części wymagające inspekcji są dogodnie rozmieszczone. Z poziomu ziemi można wymienić filtry paliwa, filtr oleju silnikowego i filtr powietrza. Inne prace stają się łatwiejsze dzięki antypoślizgowym schodkom zapewniającym łatwy dostęp do górnej części maszyny.
ZX 250 LC-5 / ZX 250 LCN-5 |
132 |
25.300-27.300 |
1,00-1,62 |
ZX 290 LC-5 / ZX 290 LCN-5 |
140 |
29.000-29.500 |
1,00-1,62 |
ZX 350 LC-5 / ZX 350 LCN-5 |
202 |
35.000-35.500 |
1,40-2,00 |