Na tegorocznych, 30. Międzynarodowych Targach Maszyn Budowlanych, Materiałów Budowlanych, Maszyn Górniczych, Pojazdów Budowlanych i Sprzętu Budowlanego Bauma w Monachium, jak zwykle zaprezentowali się wiodący producenci ciężarówek i maszyn budowlanych, zabudów i opon. Nie zabrakło polskich akcentów.
Bauma to najważniejsza wystawa dla branży budowlanej i górniczej.
Na tegorocznych, 30. Międzynarodowych Targach Maszyn Budowlanych, Materiałów Budowlanych, Maszyn Górniczych, Pojazdów Budowlanych i Sprzętu Budowlanego Bauma w Monachium, jak zwykle zaprezentowali się wiodący producenci ciężarówek i maszyn budowlanych, zabudów i opon. Nie zabrakło polskich akcentów.
Bauma to najważniejsza wystawa dla branży budowlanej i górniczej. Jest organizowana co trzy lata. Tegoroczna impreza przyciągnęła 530 tys. zwiedzających z ponad 200 krajów, z czego 200 tys. stanowili goście spoza Niemiec. W halach wystawowych oraz na terenie zewnętrznym swoje produkty zaprezentowało 3.420 wystawców z 57 krajów. W pierwszej dziesiątce znalazły się firmy z takich krajów jak: Niemcy, Austria, Szwajcaria, Włochy, Federacja Rosyjska, Francja, Holandia, Wielka Brytania, Szwecja i Polska.
Monachijska impreza zwykle jest miejscem premier nowych modeli. Nie inaczej było tym razem.
Światowa premiera nowego Volvo FMX
Volvo Trucks oficjalnie zaprezentowało swój nowy model FMX, specjalistyczny samochód ciężarowy dla wymagających zastosowań w transporcie budowlanym. Wprowadzono w nim wiele innowacji, na których ma skorzystać zarówno firma transportowa, jak i kierowca. Pojazd zawiera szereg udoskonaleń, w tym m.in. całkowicie przeprojektowane wnętrze kabiny, nowe zawieszenie pneumatyczne, zwiększony prześwit i Aktywny Układ Kierowniczy Volvo - pierwsze na świecie tego typu rozwiązanie, opracowane w celu polepszenia zdolności manewrowych. Jego zalety są najbardziej odczuwalne w ciężkim transporcie budowlanym, podczas jazdy z małą prędkością. W rezultacie, nowe Volvo FMX stanowi ogromny krok naprzód we wszystkich najważniejszych dla tego segmentu obszarach, co wyjaśnił Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks, podczas ceremonii odsłonięcia FMX: - Udoskonaliliśmy wszystkie elementy samochodu ciężarowego - duże i małe - istotne w kontekście wytrzymałości i właściwości jezdnych.
Scania - debiut silnika V8 Euro 6
Na swoim stoisku Scania pokazała pełną gamę dziewięciu silników Euro 6, z premierowym V8 Euro 6 na czele oraz pojazdy budowlane zapewniające kierowcy inteligentne wsparcie zautomatyzowanej skrzyni Opticruise z nowymi funkcjami. Ponadto przedstawiono najnowsze udoskonalenia w zakresie stylizacji i aerodynamiki.
Scania pokazała także silniki przemysłowe zgodne z najnowszymi standardami emisji spalin. Jednostki te są wykorzystywane do zasilania agregatu prądotwórczego Scania Genset, który został po raz pierwszy zaprezentowany w Europie.
Scania oferuje rozwiązania dla każdego etapu procesu wydobycia, od poszukiwań surowca po rekultywację terenu, począwszy od wywrotek o ładowności nawet 46 ton do transportu wewnętrznego lub 120-tonowych zestawów drogowych do transportu zewnętrznego. W celu optymalizacji logistyki, firma może dostarczyć na miejsce całe odpowiednie wyposażenie.
Trudne warunki robocze w odległych miejscach stanowią wyzwanie w kwestii obsługi serwisowej i dostaw części. Dlatego jednym z filarów koncepcji Scania są polowe stacje obsługi, zaopatrywane w części przez ponad 20 regionalnych centrów dystrybucji i 1600 stacji obsługi na całym świecie. Na stoisku zewnętrznym można było obejrzeć mobilny warsztat, przydatny do prowadzenia napraw i obsługi pojazdów w terenie, np. w kopalniach odkrywkowych.
Na ekspozycji uwagę zwracały też m.in. fabrycznie przygotowany ciągnik 4x4, wyposażony w siodło oraz przystawkę odbioru mocy i pompę hydrauliczną, gotową do podłączenia (nośność osi przedniej 7,5 t, tylnej 11,5 t) oraz jedna z najlżejszych, czteroosiowych betonomieszarek na rynku, wyposażona w 13-litrowy silnik Euro 5 z układem EGR.
Można było obejrzeć także trójstronną wywrotkę z zabudową Meiller o pojemności 10 m3 i ładowności 15 t oraz kompletną, fabryczną wywrotkę trzyosiową o masie całkowitej 39 t ze skrzynią o pojemności 16 m3 i imponującej ładowności 24 t. Duże możliwości przewozowe i manewrowość sprawiają, że może być alternatywą dla wozidła. Dostępna jest również w wariancie 8x4 o masie całkowitej 56 t. Na rynki Europy i Azji dostarczono już ponad 4000 sztuk tego typu pojazdów z napędem 6x4 lub 8x4.
Z kolei ładowność pięcioosiowej wywrotki kopalnianej wynosi imponujące 46 t przy pojemności 34 m3. Ta mocna ciężarówka napędzana jest silnikiem V8 o mocy 500 KM.
Ciągniki dla transportu ponadnormatywnego
Kolejną gwiazdą ekspozycji był ciągnik balastowy Scania R, zdolny holować zestawy o masie całkowitej do 250 t. Nowe ciągniki siodłowe o dmc zestawu do 250 t są budowane ze standardowych, modułowych podzespołów Scanii. Dla profesjonalistów w segmencie transportu ponadnormatywnego oznacza to nie tylko niższy koszt samej inwestycji, ale także oszczędności na kosztach obsługi technicznej i napraw oraz korzyści pod względem dyspozycyjności. Osiągi pojazdu mogą być dostosowywane do różnorodnych wymagań, zaś wszystkie usługi serwisowe mogą być realizowane za pośrednictwem sieci serwisowej Scanii. Rezultatem połączenia najmocniejszych podzespołów szwedzkiego producenta jest wysoce efektywny i konkurencyjny ciągnik siodłowy, dostępny w wielu konfiguracjach.
Nowe ciągniki siodłowe dla transportu ponadnormatywnego mogą być wyposażone w najmocniejszy silnik Scanii - 16,4-litrowy V8 o mocy 730 KM i momencie obrotowym 3.500 Nm - wzmocnioną skrzynię biegów Scanii z nadbiegiem i zautomatyzowanym układem zmiany biegów Scania Opticruise, osie przednie i wleczone o nośności 9 lub 10 ton, 32-tonową podwójną oś napędową ze zwolnicami w piastach kół, hamulce bębnowe lub tarczowe, zawieszenie pneumatyczne lub mechaniczne z resorami parabolicznymi oraz wzmocnioną ramę podwozia.
Grupa Fiat, czyli Astra HHD9 po raz pierwszy
Firmy CNH, Iveco i FPT Industrial z Grupy Fiat Industrial, były reprezentowane przez marki Case Construction, New Holland Construction, Iveco, Astra i FPT Industrial. Iveco pokazało pełne spektrum pojazdów terenowych, w tym nowego Trakkera, Stralisa Hi-Way (pojazd klasy ciężkiej, który może zostać specjalnie wyposażony do użytku na placach budowy) i Eurocargo. Stoisko było sceną światowej premiery pojazdu HHD9 do niezwykle trudnych zadań (prezentowana była również wywrotka ADT 30 oraz bezprzegubowa Astra RD32). Astra HHD9 8x6 o masie brutto 63 tony szczególnie nadaje się do pracy w kopalniach. Wyposażono ją w silnik FPT Industrial Cursor 13 o mocy 480 KM oraz w pełni automatyczną 7-biegową skrzynię Allison 4700. Rozwiązania techniczne zastosowane w tym modelu zwiększają odporność, niezawodność i trwałość pojazdu, zwiększając tym samym jego produktywność. Są to m. in.: wytrzymałe osie Kessler ze wzmocnionym przednim i tylnym zawieszeniem parabolicznym, nowe przednie hamulce tarczowe pozwalające uzyskać lepszy kąt skrętu oraz obniżyć koszty i czas konserwacji, wytrzymałe, wzmocnione podwozie z dwoma płaskimi i równoległymi podłużnicami (320 × 90 × 10 mm), z najwyższym momentem zginającym wśród produktów konkurencji, dla większej stabilności i odporności nawet w najtrudniejszych warunkach roboczych.
MAN - pojazdy budowlane Euro 6
Pod hasłem "Stawiam na efektywność" nowe pojazdy trakcyjne z silnikiem Euro 6 znalazły się w centrum uwagi na stoisku firmy MAN. Od ponad 75 lat niemiecka firma konstruuje pojazdy z napędem na wszystkie koła, dzięki czemu posiada duże kompetencje w tym zakresie oraz doskonałą znajomość branży.
Na Baumie 2013 firma po raz pierwszy przedstawiła silniki spełniające wymagania normy 6 dla pojazdów budowlanych. Nowością są także kabiny (podwójna kabina dostępna w typoszeregach MAN TGL i TGM) oraz ciężka czteroosiowa wywrotka o całkowitej masie dopuszczalnej 50 ton, przeznaczona dla górnictwa odkrywkowego.
Nowe pojazdy TGX i TGS mają całkowicie nowy przód z harmonijnie zintegrowanym stalowym zderzakiem. Stalowy trzyczęściowy zderzak dostępny jest także w pojazdach TGM z napędem na wszystkie koła. Nowe wnętrze kabiny zapewnia większy komfort i jest bardziej funkcjonalne, dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów wykończeniowych i przyjaznych dla kierowcy urządzeń obsługi. Wygląd zewnętrzny podwójnej kabiny dla pojazdów TGL i TGM został dostosowany do charakterystycznej linii pojazdów Euro 6, a wnętrze otrzymało nowe wyposażenie.
Konstruując silniki Euro 6 i związane z nimi systemy oczyszczania spalin inżynierowie MAN starali się w jak najmniejszym stopniu ograniczyć dostępne obciążenie użytkowe. Drugi aspekt dotyczy zapewnienia wygodnej konstrukcji pod zabudowę uwzględniającej bardzo szeroki zakres zastosowania pojazdów MAN w branży budowlanej i górniczej.
Polskie akcenty
Nie zabrakło polskich producentów, czego przykładem jest KH-kipper. Wywrotki tej firmy można było obejrzeć nie tylko na stoisku producenta, ale również w ekspozycji MAN Truck&Bus AG, Scania Deutschland GmbH oraz Ginaf Trucks Nederland B. V.
Na stoisku KH-kipper można było obejrzeć m.in. zabudowę-wywrotkę dwustronną W2H z lewą burtą hydrauliczną 180 stopni i żurawiem HIAB na tylnym zwisie na podwoziu MAN 6x4. W nowym rozwiązaniu burta hydrauliczna otwiera się o pełne 180 st. W znaczący sposób ułatwia to załadunek przy użyciu wózka widłowego. Dodatkowo szerokość wewnętrzna skrzyni, która wynosi 2.410 mm pozwala na załadunek dwóch europalet obok siebie. Tam też pojawiła się zabudowa-wywrotka kopalniana W1M na podwoziu Scanii 8x4. Tylnozsypowa wywrotka posiada charakterystyczną skrzynię z podniesieniem podłogi w tylnej części. Zabezpiecza ono ładunek przed wypadaniem podczas transportu. Wywrotka typu W1M jest najczęściej wykorzystywana w transporcie wewnętrznym kopalni do transportu ładunku z miejsca wydobycia do pierwszego miejsca odbioru np. do kruszarki. Przy odpowiednim przygotowaniu drogi transportowej (utwardzenie, czystość) z powodzeniem zastępuje wozidła.
Na stoisku polskiego producenta była również 3-osiowa przyczepa niskopodowoziowa P3NO do przewozu maszyn, z osiami BPW o nośności 9 ton każda, z czego 1 oś przednia umieszczona jest na obrotnicy z podwójnym łożyskowaniem. Powierzchnia użytkowa przyczepy z balkonem i poszerzeniami do 3 m wyłożona jest twardym drewnem.
Zabudowy polskiego producenta pojawiały się w ekspozycjach wiodących marek pojazdów ciężarowych. Choćby zabudowa-wywrotka trójstronna W3F na podwoziu MAN 4x2, z podwójną (brygadową) kabiną mieszczącą do 7 osób. Wywrotka najczęściej znajduje zastosowanie jako pojazd pomocniczy do prac budowlanych.
Z kolei na stoisku GINAF Trucks Nederland pokazano zabudowę-wywrotkę tylnozyspową W1C na podwoziu Ginaf 10x6. Ta wywrotka stanowi alternatywę dla wywrotki kopalnianej W1M. Pojazd wyróżnia ponadnormatywna szerokość zabudowy, tj. 2.800 mm oraz objętość 40 m3. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 80 t. Wywrotka przeznaczona jest głównie do pracy w kopalni.
Te co budują i wydobywają
Oczywiście były też maszyny budowlane. Przykładowo dla Doosan Construction Equipment tegoroczne targi były rekordowe - firma zaprezentowała całemu światu największą liczbę produktów wprowadzonych na rynek pod markami Doosan, Bobcat oraz Doosan Portable Power (DPP). Tak więc można było zobaczyć m.in. ładowarki kompaktowe Bobcat S510, S530, S550, S570, S590 i T590 nowej generacji, nowe ciężkie koparki gąsienicowe DX490LC-3 i DX530LC-3, nowe szybkozłącza i osprzęt marki Doosan, nowe duże przenośne sprężarki 21/220 i 25/280 produkcji DPP, generatory G80-IIIA i G100-IIIA DPP czy też nowe szybkozłącza i osprzęt produkcji Geith.
W nowych koparkach gąsienicowych DX340LC-3 i DX380LC-3 firmy Doosan zgodnych z normą Stage IIIB zastosowano technologię D-ECOPOWER zapewniającą większą wydajność maszyny oraz mniejsze zużycie paliwa, a także bardziej płynne sterowanie.
Spektakularny był pokaz największego ciągnika świata, marki Tractomas.
Potężny pojazd, produkowany przez francuską firmę Nicolas i jest w stanie pociągnąć zespół drogowy ważący 535 ton. Ciągnik będzie wyposażony w masywne opony Goodyear GP-2B o rozmiarze 385/95 R25. Został zamówiony przez firmę górniczą LCR i będzie służył do ciągnięcia zespołu wywrotek bocznych w kopalni lignitu w stanie Queensland w Australii. Tractomas TR 10x10 bez obciążenia waży 40 ton, ma 10 metrów długości, 3,5 metra szerokości i 4,6 m wysokości. Napędza go 27-litrowy silnik Diesla produkcji Caterpillar, który osiąga moc 1000 koni mechanicznych i pozwala zespołowi ciągnika i przyczep rozpędzać się do prędkości 50 km/h na dystansach do 40 kilometrów.
Oponiarskie premiery
Goodyear po raz pierwszy pokazał oficjalnie nową oponę radialną do zastosowań przemysłowych: EV-4C, o wysokim stopniu stabilności i niskich kosztach eksploatacji. Ogumienie to przeznaczone jest przede wszystkim do mobilnych suwnic wykorzystywanych w większości portów na świecie.
Światową premierę na Baumie miała nowa opona Goodyear do ładowarek - RT-5D. Wyróżnia się ona nośnością wyższą o 25% od poprzedniego modelu.
Przeznaczona jest do ładowarek pracujących w ciężkich warunkach, np. w kamieniołomach, a także w kopalniach głębinowych i odkrywkowych.
Zapewne wiele z nowości pokazanych na baumie można obejrzeć na trwających właśnie targach Autostrada-Polska. Kolejna Bauma już za 3 lata, w dniach 11-17 kwietnia 2016 roku w Monachium.