Firma Doosan Construction Equipment wprowadziła na rynek dwie nowe duże koparki gąsienicowe zgodne z normą Stage IIIB, należące do coraz ważniejszej dla klientów klasy 50 ton: 49-tonowy model DX490LC-3 oraz 52-tonowy DX530LC-3.
Wytrzymałość i wydajność obu modeli pozwala na ich wykorzystywanie podczas prac w trudnych warunkach, np. robót ziemnych na dużą skalę, przenoszenia bloków skalnych, burzenia budynków, dodatkowego rozdrabniania, projektów związanych z wykorzystaniem kołowrotów linowych i rurociągów w przemyśle wydobywczym i górnictwie, budowy autostrad, rozkruszania, rozbiórki, projektów w obszarze użyteczności publicznej i budownictwa.
Liderzy w klasie 50 ton
Zamysłem projektantów nowych koparek było stworzenie najlepszych koparek w danej klasie wagowej. Model DX490LC-3 to maszyna o większym zasięgu i dodatkowej stabilności, które umożliwiają pracę w długich cyklach roboczych i zapewniają wytrzymałość podczas ciężkich prac uciągowych. Szersze podwozie koparki DX530LC-3 gwarantuje wyjątkową stabilność i niezrównany udźwig. Dodatkowa przeciwwaga i zmniejszony udźwig przedni maszyny do masowych prac wykopowych zwiększają jej siłę wyrywającą i umożliwiają wykonanie każdej pracy związanej z kopaniem.
Do napędu nowych koparek firma Doosan wybrała sprawdzony, sześciocylindrowy silnik Diesla Isuzu AL-6WG1X typu common rail z turbodoładowaniem o zmiennej geometrii, który jest zgodny z normą Stage IIIB dzięki zastosowaniu technologii recyrkulacji spalin EGR oraz DPF (filtra cząstek stałych). W porównaniu z poprzednimi modelami DX480LC i DX520LC nowy silnik Isuzu, mający o 30% większą pojemność skokową, osiąga o 16% wyższą moc (389 KM przy 1.800 obr/min) oraz i o 41-50% wyższy moment obrotowy.
Nowe pompy hydrauliczne i zawory zwiększają moc kopania o 3-6%, co czyni oba modele koparek najlepszymi w swojej klasie. Udźwig na poziomie gruntu został zwiększony o 5,5% w przypadku modelu DX490LC-3 i o do 9% w przypadku koparki DX530LC-3. Nowe elementy układu jezdnego i obrotowego zastosowane w obu modelach zwiększają siłę uciągu o 15% (do 38.800 kg), zapewniając największą przyczepność w tej klasie. Moment mechanizmu obrotowego w obu modelach został zwiększony o 23% (do 15.880 kg), a maksymalna prędkość jazdy - o 10% (do 5,8 km/h).
Wytrzymałość w trudnych warunkach
Płyty wzmacniające na końcu wysięgnika zapewniają wytrzymałość maszyny w trudnych warunkach roboczych. Kształt końca wysięgnika został zmieniony, a materiał głównego występu wysięgnika zmieniono na staliwo celem uzyskania większej trwałości. Zmodyfikowana pozycja płyt wzmacniających na wewnętrznej stronie wysięgnika i ramienia zapewnia wytrzymałość konstrukcji. Wynikiem dodatkowego wzmocnienia jest zwiększenie mas roboczych modeli DX490LC-3 i DX530LC-3 odpowiednio o 1.600 i 1.300 kg w porównaniu z modelami Stage IIIA.
Wytrzymałe podwozie nowych koparek wyposażone jest we wzmocnione ogniwa gąsienic, sprężyny gąsienic, zębatki i tuleje. Istnieje możliwość wyboru szerokości podwozia: wąskiego (2,99-3,49 m) lub szerokiego (3,39-3,90 m). Unikatową funkcją prezentowanej klasy jest zwiększona szerokość podwozia (3,9 m), która zwiększa stabilność, co jest istotne zwłaszcza podczas kopania lub bocznego załadunku ciężarówki.
Pokrywa silnika koparki składa się z trzech części, co ułatwia konserwację. Filtry, zawory, akumulatory są łatwo dostępne podczas konserwacji. Pojemność zbiornika paliwa została zwiększona o 10%, co przyczyniło się do wydłużenia okresu użytkowania maszyny, a okresy wymiany oleju hydraulicznego wydłużono do 5000 godzin.
Optymalizacja zużycia paliwa
Dzięki zastosowaniu elektronicznego systemu kontroli e-EPOS dostarczana jest optymalna moc i ulepszony zostaje sposób wykorzystania paliwa, niezależnie od warunków roboczych. Dwa nowe tryby pracy (Power Plus i Lifting) zwiększają możliwości sterowania i skuteczność przy mniejszym zużyciu paliwa. Stosunek wydajności do zużycia paliwa w trybie standardowym (STD) został w przypadku obu modeli zwiększony o 9%.
Wygodniejsza kabina
Elementem wspólnym wszystkich nowych koparek Stage IIIB marki Doosan jest nowa kabina, zgodna z normami ROPS i OPG. W kabinie o nowej konstrukcji zastosowano ulepszenia w zakresie przestrzeni, ustawienia fotela, widoczności, elementów sterujących, schowków oraz zautomatyzowanej klimatyzacji. Nowe zawieszenie kabiny pozwala na redukcję drgań nawet o 20% i ograniczenie hałasu wewnątrz do 72 dB(A). Aby ułatwić pracę w nocy, wydajność oświetlenia została zwiększona o 100%.
Łyżki: |
1,71 - 3,60 m3 |
Masa robocza: |
49,0 t |
Głębokość kopania (przód - standard): |
7.790 mm |
Zasięg kopania (przód - standard): |
12.125 mm |
Wysokość kopania (przód - standard): |
11.050 mm |
Szerokość gąsienicy (standard): |
600 mm |
Szerokość całkowita: |
3.350 mm |
Wysokość (przód - standard): |
3.580 mm |
Długość całkowita w pozycji jazdy (przód - standard): |
11.750 mm |
Promień obrotu tylnej części: |
3.800 mm |
Siła uciągu: |
38,8 t |
Moc kopania na łyżce (ISO): |
29,0 t |
Moc kopania na ramieniu (ISO): |
20,8 t |
Udźwig na poziomie gruntu (z przodu): |
18,98 t przy 6,0 m |
Prędkości jazdy: |
dolny zakres - 3,3 km/h, górny zakres - 5,5 km/h |
Silnik (SAE J1995, netto): |
sześciocylindrowy Isuzu AL-6WG1X, Stage IIIB (EGR), 389 KM przy 1.800 obr/min |
Łyżki: |
1,71 - 3,60 m3 |
Masa robocza: |
52,0 t |
Głębokość kopania (przód - standard): |
6.786 mm |
Zasięg kopania (przód - standard): |
10.766 mm |
Wysokość kopania (przód - standard): |
9.706 mm |
Szerokość gąsienicy (standard): |
600 mm |
Szerokość całkowita: |
3.350 mm |
Wysokość (przód - standard): |
3.580 mm |
Długość całkowita w pozycji jazdy (przód - standard): |
11.750 mm |
Promień obrotu tylnej części: |
3.800 mm |
Siła uciągu: |
38,8 t |
Moc kopania na łyżce (ISO): |
29,0 t |
Moc kopania na ramieniu (ISO): |
23,8 t |
Udźwig na poziomie gruntu (z przodu): |
20,70 t przy 6,0 m |
Prędkości jazdy: |
dolny zakres - 3,2 km/h, górny zakres - 5,5 km/h |
Silnik (SAE J1995, netto): |
sześciocylindrowy Isuzu AL-6WG1X, Stage IIIB (EGR), 389 KM przy 1.800 obr/min |