Przy okazji wystawy Bauma w Monachium Scania poinformowała o wprowadzeniu nowych ciągników siodłowych do transportu ponadnormatywnego. Te pojazdy jeszcze nie trafiły do oferty w Polsce, ale producent ujawnił trochę szczegółów na ich temat.
Przy okazji wystawy Bauma w Monachium Scania poinformowała o wprowadzeniu nowych ciągników siodłowych do transportu ponadnormatywnego. Te pojazdy jeszcze nie trafiły do oferty w Polsce, ale producent ujawnił trochę szczegółów na ich temat.
Ciągniki o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu do 250 ton są budowane ze standardowych, modułowych podzespołów Scanii. Jak zapewniają przedstawiciele szwedzkiego producenta, dla profesjonalistów w segmencie transportu ponadnormatywnego oznacza to nie tylko niższy koszt samej inwestycji, ale także oszczędności na kosztach obsługi technicznej i napraw oraz korzyści pod względem dyspozycyjności.
Osiągi pojazdu mogą być dostosowywane do różnorodnych wymagań, zaś wszystkie usługi serwisowe mogą być realizowane za pośrednictwem sieci serwisowej Scanii.
Nowe ciągniki siodłowe dla transportu ponadnormatywnego mogą być wyposażone w najmocniejszy silnik Scanii - 16,4-litrowy V8 o mocy 730 KM (dostępne poziomy mocy silnika V8 rozpoczynają się od 520 KM) i momencie obrotowym 3.500 Nm - wzmocnioną skrzynię biegów Scanii z nadbiegiem i zautomatyzowanym układem zmiany biegów Opticruise, osie przednie i wleczone o nośności 9 lub 10 ton, 32-tonową podwójną oś napędową ze zwolnicami w piastach kół, hamulce bębnowe lub tarczowe, zawieszenie pneumatyczne lub mechaniczne z resorami parabolicznymi oraz wzmocnioną ramę podwozia. Pojazd o konfiguracji osi 8x4 może tworzyć zestawy drogowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 180 lub 250 ton, zależnie o wyboru osi, lokalnych przepisów itp.
Interesującą wersją w przypadku niektórych zastosowań może być nowa, 13-litrowa rzędowa "szóstka" Scanii, rozwijająca 490 KM mocy i 2.550 Nm momentu obrotowego, określana przez producenta jako jednostka o dużej elastyczności.
W ofercie znajdują się silniki zgodne z normami emisji spalin Euro 6/5/4/3, a także przepisami japońskimi, wszystkie bazujące na wspólnej platformie technologicznej i architekturze, co upraszcza obsługę serwisową i dostawy części.
Mechaniczna skrzynia biegów, bez przekładni hydrokinetycznej, ma zapewniać wysoką sprawność przeniesienia napędu i ekonomikę paliwową w trudnych warunkach eksploatacji. Ta 12+2-biegowa skrzynia posiada dwa biegi pełzające. Dzięki temu umożliwia łatwe ruszanie z miejsca. Z kolei nadbieg umożliwia jazdę z niską prędkością obrotową silnika. Precyzyjne sterowanie sprzęgłem zapewnia płynne rozpoczynanie jazdy przy minimalnym poślizgu. Specjalny tryb manewrowy pozwala kierować pojazdem z milimetrową dokładnością. Do wyboru jest dostępna skrzynia biegów z przekładnią hydrokinetyczną.
Oferta obejmuje konfiguracje sześcio-, ośmio- i dziesięcioosiowe. Dostępne są skrętne osie pchane lub wleczone. Zwarta zabudowa tylnej osi skutkuje krótkim rozstawem osi, który w pojeździe czteroosiowym wynosi zaledwie 3.300 mm. Istnieje możliwość wyboru konfiguracji 6x6 i 8x8 (8x8 na specjalne zamówienie). Pojazd może być wyposażony w zaczep holowniczy z przodu i z tyłu.
Ciągniki siodłowe dla transportu ponadnormatywnego są często wyposażane w wysoką kabinę sypialną, taką jak np. Topline, częściowo ze względu na komfort, a częściowo z powodu możliwości jej harmonijnego połączenia z zabudową zakabinową, mieszczącą układ hydrauliczny, zbiorniki sprężonego powietrza i inne specjalistyczne wyposażenie. Dostępne są oczywiście także niższe i krótsze kabiny, m.in. kabiny z niskim dachem, które pozwalają na zabudowę np. żurawia z wysięgnikiem nad kabiną. Obowiązkowym wyposażeniem przy wyborze silnika V8 jest wysoko mocowana kabina serii R. W przypadku zastosowania silnika 6-cylindrowego można wybrać także kabinę serii G.
Dużą zaletą jest wykorzystanie modułowych podzespołów, dobrze znanych każdej stacji obsługi Scanii. Wszystkie części są dostępne za pośrednictwem globalnej sieci serwisowej Scania, liczącej 1.600 punktów, z dostawą następnego dnia w całej Europie.