Od połowy listopada w Norwegii obowiązują nowe przepisy dotyczące wykorzystywania opon zimowych i łańcuchów w pojazdach o DMC ponad 3,5 tony.
Nie ma jeszcze standardowych przepisów, które na poziomie europejskim regulowałyby kwestię stosowania opon zimowych w pojazdach użytkowych, zaś minimalne wymagania dotyczące opon dopuszczonych do eksploatacji w warunkach zimowych odnoszą się na ogół tylko do ogumienia na osi napędowej. Obowiązek stosowania opon zimowych jest określany i regulowany przez przepisy w poszczególnych krajach.
Uwaga na Norwegię
Przedstawiciele Continentala zwracają uwagę na wymogi stawiane przez nowe norweskie prawo. Wszystkie pojazdy, których masa całkowita przekracza 3,5 tony, muszą w okresie od 15 listopada do 31 marca być wyposażone w opony zimowe. W niektórych rejonach kraju, wymóg ten obowiązuje dłużej - od 15 października do 30 kwietnia. Co ważne, ustawodawca precyzyjnie określił wymogi względem zimowego ogumienia. Przede wszystkim, za opony zimowe uznano wyłącznie te oznaczone kodami M+S, MS, M&S, M-S, "mud and snow" (błoto i śnieg), 3PMSF, bądź symbolem "3 peak mountain snowflake" (trzy szczyty z płatkiem śniegu), lub wyposażone w kolce.
- Wszystkie zimowe opony ciężarowe na oś napędową firmy Continental spełniają warunki konieczne do poruszania się po norweskich drogach. Ponadto, mamy w ofercie oponę do naczep HSW2 i HTW2 z serii SCANDINAVIA, której bieżnik zapewnia optymalne przeniesienie siły hamowania oraz przeciążeń występujących na zakrętach nawet na bardzo śliskich nawierzchniach - wyjaśnia Marcin Cywiński, Continental Opony Polska.
Nowe regulacje szczegółowo określają też wymaganą głębokość rzeźby bieżnika. Poza sezonem zimowym, wynosi ona w całym kraju 1,6 mm. Od 15 listopada do 31 marca, bieżniki opon w pojazdach o masie całkowitej przekraczającej 3,5 t muszą mieć głębokość 5 mm. W okręgach Nordland, Troms i Finnmark, wymóg ten obowiązuje od 15 października do 30 kwietnia. Za prowadzenie pojazdu o niedostatecznej głębokości rzeźby bieżnika przewidziano mandat w wysokości 750 NOK (ok. 93 EUR/400 PLN) od opony.
Według nowych przepisów w sezonie zimowym ciężarówki muszą być zawsze wyposażone w łańcuchy, niezależnie od warunków panujących na drodze. Pojazd musi mieć ze sobą przynajmniej trzy łańcuchy: jeden do kół przednich i dwa do kół napędowych.
Zimowe i prawie zimowe
Goodyear przypomina, że obecnie stosowanym oznaczeniem, odróżniającym oponę zimową od standardowej, jest symbol M+S (a także M. S lub M&S), definiowany przez ustawodawstwo UE. 1 listopada 2012 r. regulacja UNECE 117-02 wprowadziła nowe oficjalne unijne oznaczenie - symbol "alpejski", czyli trzy szczyty górskie z płatkiem śniegu (3PMSF). W odróżnieniu od oznaczenia M+S, symbol 3PMSF można legalnie stosować wyłącznie na oponach, które w zimowych warunkach mają określone osiągi, czyli odpowiednią wartość tzw. wskaźnika przyczepności na śniegu. Obecnie oznaczenie M+S jest dopuszczalne, ale jego stosowanie nie jest prawnie związane z gwarancją określonego poziomu osiągów w warunkach zimowych. Opony M+S mają lepszą trakcję na śniegu niż zwykłe opony, ale niekoniecznie spełniają warunki, które kwalifikowałyby je do otrzymania oznaczenia trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu.
Montaż opon zimowych na osiach napędowych jest obowiązkowy w wielu krajach Unii Europejskiej. Które opony należy stosować w ekstremalnie trudnych warunkach zimowych? Z prawnego punktu widzenia opony oznaczone M+S i 3PMSF są dopuszczalne we wszystkich krajach Europy w ekstremalnie trudnych warunkach zimowych. Jednak tam, gdzie warunki takie występują regularnie, na przykład w Skandynawii, Rosji i w regionach górskich, Goodyear zaleca operatorom stosowanie dedykowanych opon zimowych takich jak UltraGrip WTS, WTD i WTT. Właściwości tego typu ogumienia wykraczają poza możliwości innych produktów, takich jak KMAX D czy FUELMAX D. Opony te są zaprojektowane i zoptymalizowane do stosowania głównie w warunkach zimowych, czyli na drogach pokrytych lodem i śniegiem.
Kompleksowa oferta opon zimowych
Parametry opon zimowych Continental, według przedstawicieli tej marki, znacząco przewyższają prawne wymagania obowiązujące dla opon błotno-śniegowych oznaczonych symbolem M + S. Są one nawet lepsze niż w przypadku opon z symbolem trzech górskich szczytów i płatka śniegu (3PMSF).
Continental zaleca stosowanie specjalnych opon zimowych do pojazdów użytkowych. Wymiana wszystkich opon w pojeździe na zimowe skraca odległość hamowania z 40 km/h na oblodzonej nawierzchni prawie o całą długość pojazdu.
Wybór na zimę od Goodyeara
Posiadacze pojazdów użytkowych znajdą w ofercie Goodyeara kilka propozycji opon, które, według producenta, sprawdzą się w trudnych, zimowych warunkach. Nie chodzi tu tylko o dedykowane opony zimowe do pojazdów ciężarowych i autokarów UltraGrip. Jako ogumienie zimowe kwalifikują się również Goodyear Municipal 17.5", Regional Haul Drive 19.5" oraz nowo wprowadzane Goodyear KMAX D i Goodyear FUELMAX D, które mają być dostępne od stycznia 2014 r. na większości rynków Europy. Opony te nie tylko posiadają oznaczenie M+S, ale spełniają także parametry ogumienia użytkowanego na śniegu, dzięki czemu mogą być oznaczone symbolem trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu (ang. 3PMSF). Jest to zatem ogumienie wielosezonowe, spełniające surowe wymogi stawiane oponom zimowym.
HSW 2 SCANDINAVIA |
HDW 2 SCANDINAVIA |
HTW 2 SCANDINAVIA |
355/50 R 22.5 XL |
295/60 R 22.5 |
385/55 R 22.5 |
385/55 R 22.5 |
315/60 R 22.5 |
385/65 R 22.5 |
315/60 R 22.5 XL |
275/70 R 22.5 |
|
385/65 R 22.5 |
315/70 R 22.5 |
|
315/70 R 22.5 |
295/80 R 22.5 |
|
315/70 R 22.5 XL |
315/80 R 22.5 |
|
295/80 R 22.5 |
|
|
315/80 R 22.5 |
|
|