Można stracić ponad 5 tys. zł
Do 5.040 złotych wzrosła podstawowa kara za brak OC. Zapłaci ją właściciel samochodu ciężarowego, ciągnika siodłowego lub autobusu, który w 2014 roku, przez dłużej niż dwa tygodnie, nie wykupi polisy OC.
Najbardziej skuteczna w wykrywaniu kierowców bez tego obowiązkowego ubezpieczenia jest policja z Wielkopolski i Dolnego Śląska - wynika z analiz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Do 5.040 złotych wzrosła podstawowa kara za brak OC. Zapłaci ją właściciel samochodu ciężarowego, ciągnika siodłowego lub autobusu, który w 2014 roku, przez dłużej niż dwa tygodnie, nie wykupi polisy OC.
Najbardziej skuteczna w wykrywaniu kierowców bez tego obowiązkowego ubezpieczenia jest policja z Wielkopolski i Dolnego Śląska - wynika z analiz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Sito coraz gęstsze
Nieubezpieczonych czekają trudne czasy, nie tylko ze względu na wzrost wysokości kar. Z jednej strony policja częściej kontroluje czy kierowcy mają OC, ale i sam UFG wypracował własne narzędzia kontroli, dzięki którym wykrywa przypadki braku tej polisy. Kontrole Funduszu - m.in. wykrywanie przerw w ubezpieczeniu - odbywają się w oparciu o ogólnopolską bazę polis komunikacyjnych OC i AC, czyli Ośrodek Informacji UFG. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2013 r.
- Tylko dzięki analizie informacji w bazie Funduszu wykryto brak polisy OC u prawie 5 tysięcy kierowców. Natomiast od policji najwięcej przypadków faktycznego braku ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów otrzymujemy z komend w województwach: wielkopolskim i dolnośląskim - mówi Hubert Stoklas, wiceprezes UFG.
W rankingu tym brane są pod uwagę przypadki rzeczywistego ujawnienia braku OC (nie wykupione ubezpieczenie), a nie tylko nieposiadanie polisy w chwili kontroli drogowej. Z kolei w liczbie wszystkich nadsyłanych do Funduszu zawiadomień o braku OC przodują komendy z województw: mazowieckiego i śląskiego.
Windykacje
Średni okres windykacji kary sięga trzech lat. Przy braku dobrowolnej zapłaty, jest ona ściągana przez urząd skarbowy, w trybie egzekucji administracyjnej. W końcu września tego roku Fundusz prowadził ponad 91 tysięcy spraw o zapłatę kary za brak OC. Przy czym kara to nie jedyna konsekwencja niewykupienia tej polisy. Spowodowanie wypadku nieubezpieczonym pojazdem powoduje dalsze skutki finansowe dla jego właściciela. Zarówno on, jak i sprawca wypadku, muszą zwrócić UFG odszkodowanie, które Fundusz wypłaci ofiarom tego zdarzenia. Na koniec trzeciego kwartału 2013 roku UFG prowadził łącznie 17,2 tysiąca postępowań o zwrot wypłaconych odszkodowań za wypadki spowodowane pojazdami bez OC (16,5 tys. przed rokiem). Wartość prowadzonych postępowań windykacyjnych, o zwrot tych odszkodowań, przekracza 155 mln złotych (o ponad 10 proc. więcej niż przed rokiem).
Kary rosną wraz z pensją minimalną
Kary za brak OC ustalane są na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce (wg rozporządzenia Rady Ministrów minimalne wynagrodzenie za pracę w 2014 roku ma wynosić 1680 zł). Podstawowa kara dla posiadaczy ciężarówek to trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. W przypadku braku polisy tylko przez kilka dni właściciel pojazdu zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20 proc., a do 14 dni - 50 proc. sankcji podstawowej. W 2014 roku kary te będą przeciętnie o pięć procent wyższe niż w 2013 r.
Przypominamy, że .
Właściciele pojazdów mechanicznych (podlegających rejestracji) mają obowiązek wykupić ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Jeżeli tego nie zrobią to ich auta, ciężarówki, ciągniki itp., poruszają się po drogach nielegalnie. Obowiązek ubezpieczenia dotyczy pojazdów, bez względu na ich stan techniczny i to, jak często poruszają się po drogach. Polisa OC chroni właściciela pojazdu i sprawcę wypadku przed finansowymi konsekwencjami spowodowanej kolizji.
|
2013 |
2014 |
2013 |
2014 |
100% |
4.800 |
5.040 |
530 |
560 |
50% |
2.400 |
2.520 |
270 |
280 |
20% |
960 |
1.010 |
110 |
110 |